IKC Het Noorderlicht

Bezelhorstweg 117 7002 CC Doetinchem

  • Schoolfoto van IKC Het Noorderlicht
  • Schoolfoto van IKC Het Noorderlicht
  • Schoolfoto van IKC Het Noorderlicht
  • Schoolfoto van IKC Het Noorderlicht
  • Schoolfoto van IKC Het Noorderlicht

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Signaleringswaarden door de Inspectie bepaald voor het Noorderlicht (op basis vd schoolweging van 39,45): 

  • 85% moet meer dan of gelijk aan 1F scoren
  • 30.3% moet meer dan of gelijk aan 1S/2F scoren

Gemiddeld over de schooljaren 20/21,21/22 en 22/23 kent het Noorderlicht de volgende resultaten:

  • 87.9% behaalde 1F en 49.3% behaalde 1S/2F

KC het Noorderlicht heeft over de laatste drie schooljaren de inspectienormen gehaald.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De ontwikkeling van onze leerlingen wordt goed bijgehouden. We gebruiken het administratieprogramma ParnasSys. Hierin staan observaties van de leerkracht en de resultaten van toetsen. Met ingang van dit schooljaar gebruiken we het vernieuwde systeem van CITO: Leerling in Beeld. Met dit systeem volgen we de brede ontwikkeling en groei van iedere leerling. Er is aandacht voor:

  • de cognitieve ontwikkeling (Lezen,spelling,woordenschat,rekenen-wiskunde en Engels )
  • werkhouding en leerhouding
  • sociaal-emotionele ontwikkeling en de executieve functies.

Bij Leerling in Beeld horen uiteenlopende toetsen, die de leerkracht goed inzicht geeft in de groei van uw kind. Zo weet de leerkracht precies waarbij uw kind misschien wat extra hulp of juist meer uitdaging nodig heeft. Zo krijgt uw kind de beste kans om zijn of haar talenten te ontwikkelen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De eindtoets voor het basisonderwijs heet vanaf het schooljaar 2023/2024 ‘doorstroomtoets’. Alle leerlingen maken in groep 8 een doorstroomtoets. De doorstroomtoets meet wat uw kind in 8 jaar op de basisschool heeft geleerd op het gebied van lezen, taalverzorging en rekenen. De uitslag van de doorstroomtoets, het toetsadvies, geeft een onafhankelijk advies over welk brugklastype het beste bij je kind past. De doorstroomtoets is daarmee een onafhankelijke extra check op het schooladvies van uw kind: hebben wij het niveau van uw kind goed ingeschat?

De doorstroomtoets van groep 8 is ieder jaar in de eerste twee weken van februari. Dat is dus na het schooladvies van januari en vóór het definitieve schooladvies wordt gegeven.

Elke school bepaalt zelf welke doorstroomtoets ze gebruiken. Zij kiezen daarbij voor een eindtoets voor groep 8 die is goedgekeurd. Alle leerlingen van de school maken dezelfde doorstroomtoets. De medezeggenschapsraad van de school praat mee bij de keuze voor één van de deze doorstroomtoetsen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Ieder kind moet zich bij ons op school prettig kunnen voelen. Een leerling die met plezier naar school gaat presteert beter.

We besteden dan ook veel aandacht aan het vergroten van het welbevinden en de sociale veiligheid van kinderen en doen er alles aan om sociale problemen zoals pesten, uitsluiting en depressie te voorkomen of te verminderen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • vertrouwen, wederzijds respect
  • Positief en opbouwend
  • sociale redzaamheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie bezocht in juni 2021 het Noorderlicht met het volgende resultaat:

Didactisch handelen (OP3)

We beoordelen de standaard Didactisch handelen als Voldoende. Binnen de groepen waar we geobserveerd hebben, heerste rust en een vriendelijke sfeer. De teamleden hebben met elkaar ingezet op een gezamenlijk gekozen instructiemodel, dit was terug te zien in de groepen. Er was sprake van heldere uitleg van de leraren en een betrokken werkhouding bij de leerlingen. De aandacht voor leerlingen die meer aan kunnen en die sneller werken kan vergroot worden.

Kwaliteitszorg en ambitie (KA1)

De standaard Kwaliteitszorg en ambitie beoordelen we als Voldoende. Binnen de school is sprake van een helder systeem van kwaliteitszorg. Het team heeft zicht op de kwaliteit van het onderwijs. De risico's zijn bekend en hieruit zijn actiepunten ontstaan die doelgericht worden opgepakt. Het gekozen kwaliteitssysteem lijkt zijn vruchten af te werpen. De school heeft zichzelf en de ontwikkeldoelen helder in beeld. Onderdelen vanuit het Koersplan zijn terug te vinden in het schoolplan en in de jaarplanning van de school.

Kwaliteitscultuur (KA2)

Het team werkt samen aan een voortdurende verbetering van hun professionaliteit. Leraren krijgen en benutten de mogelijkheid om zich te ontwikkelen. Daarbij wordt gekeken wat passend is bij de talenten van het individuele teamlid, maar ook naar wat passend is binnen de schoolontwikkeling.

Terug naar boven