MKC Anne Frank Doesburg

Forsythiastraat 1 6982 BA Doesburg

  • Schoolfoto van MKC Anne Frank Doesburg
  • Schoolfoto van MKC Anne Frank Doesburg
  • Schoolfoto van MKC Anne Frank Doesburg
  • Schoolfoto van MKC Anne Frank Doesburg
  • Schoolfoto van MKC Anne Frank Doesburg

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De vorderingen van de kinderen worden op verschillende manieren gevolgd, zodat de leerkracht in zijn handelen kan aansluiten bij het ontwikkelingsniveau van het kind en er, indien nodig, tijdig kan worden ingegrepen.

De leerkracht observeert de kinderen tijdens het werken.

- Naar aanleiding van observaties, signaleringen, administratie van de groepsleerkracht en/of observaties van andere leerkrachten, school-, huisarts en/of logopediste vallen dingen op;

- De leerkracht toetst regelmatig. Naast de toetsen die bij de leerinhouden horen, maken we ook gebruik van landelijk genormeerde toetsen (BOOM-toetsen).

- Voor de sociaal emotionele ontwikkeling wordt ZIEN! in de midden- en Bovenbouw afgenomen.

- Voor de registratie voor de kinderen in de onderbouw maken wij gebruik van BOSOS, een ontwikkelingsvolgmodel voor de kinderen van 4-6 jaar.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Breed gedragen schooladvies   

Elk jaar maken leerlingen van Scholengroep IJsselgraaf de overstap van het basis- naar het voortgezet onderwijs. Deze overgang vormt een mijlpaal en kan van grote invloed zijn op de verdere schoolloopbaan. Het advies dat de leerlingen van de basisschool krijgen is voor die schoolloopbaan heel belangrijk. Basisscholen zijn verplicht om een dergelijk advies in een onderwijskundig rapport aan de leerling en aan het voortgezet onderwijs te verstrekken. Het spreekt vanzelf dat leerlingen gelijke kansen horen te hebben om gegeven hun aanleg en prestatie een zo goed mogelijk vervolg te krijgen van hun schoolloopbaan. Omdat het basisschooladvies hier zo’n grote rol speelt moet de kwaliteit hiervan zo goed mogelijk zijn. Onder de kwaliteit van dit advies verstaan wij de mate waarin het basisschooladvies een adequate inschatting is van het vermogen van de leerling om de betreffende onderwijssoort in het voortgezet onderwijs te volgen.   Bij het advies zijn binnen de schoolorganisatie de volgende personen betrokken:

  • Leerkrachten groep 7
  • Leerkrachten groep 8
  • IB
  • Directie

Het advies wordt door deze personen samengesteld en bekrachtigd door de directie. Hierdoor wordt het advies een schooladvies en is breed gedragen. De directeur draagt altijd de eindverantwoordelijkheid voor het advies.  

Stappenplan en Tijdpad advisering

  • Planning wordt opgenomen in de toetskalender.
  • IB bewaakt het tijdpad en coördineert de adviseringsroute.
  • Leerkrachten voeren de gesprekken en koppelen dit terug aan IB en Directie.

Vanaf februari 2023 wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Het toetsmoment wordt vervroegd en de aanmelding bij het VO wordt door ouders gedaan in een vastgestelde week.  

Pré-advies groep 7

Midden/Eind groep 7 geeft de leerkracht in een gesprek met ouders een pré-advies aan de ouders van de leerling. Het advies kan een onderdeel zijn van een ontwikkelgesprek of er kan gekozen worden voor een apart adviesgesprek. Dit is gebaseerd op:

  • Sociaal emotionele ontwikkeling
  • Observaties van de leerkracht(en) van groep 7
  • Leerlingvolgsysteem vanaf groep 6
  • Motivatie, werkhouding en studievaardigheden van de leerling  

De leerkracht heeft hierover vooroverleg met IB, groep 8 leerkracht en directie. Als de leerkracht denkt aan ondersteuning voor een kind, wordt dat in dit gesprek besproken. De betrokken partijen hebben dan voldoende tijd om zich te oriënteren op het VO. Het advies wordt breed gedragen en vastgesteld. De directie is eindverantwoordelijk voor het advies.      

Voorlopig advies groep 8  

Elke leerling in groep 8 van de basisschool krijgt van zijn school vóór 31 januari een breed gedragen schooladvies dat met de ouders en hun zoon/dochter wordt besproken. In het schooladvies staat welk type voortgezet onderwijs het beste bij de leerling past. Dubbeladviezen sluiten goed aan bij de structuur van het VO. Hierdoor krijgen leerlingen 2 jaar de tijd om een niveau te bepalen. De leerkracht heeft hierover vooroverleg met IB, de bovenbouwcoördinator, groep 7 leerkracht en directie. Het advies wordt breed gedragen en vastgesteld. De directie is eindverantwoordelijk voor het advies.  Dit is gebaseerd op:

  • Sociaal emotionele ontwikkeling
  • Observaties van de leerkracht(en) van groep 7 en 8
  • Leerlingvolgsysteem  groep 6 en 7
  • Motivatie, werkhouding en studievaardigheden van de leerling

Tegelijkertijd is er de mogelijkheid om het ontwikkelverslag te bespreken. Als de leerkracht denkt aan (Leerweg)ondersteuning voor een kind, wordt dat in dit gesprek besproken. De betrokken partijen hebben dan voldoende tijd om zicht te oriënteren op het VO. Het standaard adviseringsformulier(POVO) wordt door de basisschool ingevuld en ondertekend door de leerkracht en de ouders.  

Definitief advies na de Doorstroomtoets  

Voor 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets. Is het advies van de doorstroomtoets hoger, dan stelt de school het advies bij naar boven. Indien het doorstroomadvies lager is dan het schooladvies dan blijft dit advies staan. Scholen gaan dus in principe mee met het doorstroomadvies. Als het advies niet wordt aangepast moet dit met motiverende redenen worden vermeld in het LAS van de school (Parnassys). Het definitieve advies wordt dus na de doorstroomtoets gegeven. Dit kan een bevestiging zijn van het schooladvies of een ophoging van het advies (In overleg met Team, ouders en leerling).

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2023 heeft de inspectie het oordeel zeer zwak gegeven voor beide locaties. Sinds die tijd wordt er hard gewerkt om ons onderwijs en de kwaliteitszorg te verbeteren. Dit is een continue proces. Hiervoor hebben we o.a. de volgende stappen gezet:

  • We zijn sinds 1 januari 2024 gefuseerd met Stichting IJsselgraaf.
  • We zijn een tweejarig scholingstraject met Saxion gestart om ons montessori onderwijs te verbeteren.
  • De PO raad ondersteunt ons in ons verbetertraject.
  • We hebben voor de 5 basisvaardigheden (lezen, rekenen, taal/spelling, Burgerschap en ICT vaardigheden) een werkgroep met coördinator aangesteld. 
  • We hebben alle documenten herzien en waar nodig herschreven.
  • We hebben in onze jaarkalender een cadans aangebracht waardoor we kunnen werken volgens de PDCA cylcus. Dit betekent o.a. volgens een vast patroon evalueren en vervolgacties opstellen.
  • We hebben twee anti-pest coördinatoren en twee vertrouwenspersonen aangesteld.
  • We hebben geïnvesteerd in meer personeel.

Terug naar boven