Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs op de Anne Frank is gestoeld op de visie van Maria Montessori. Als montessorischool benadrukken wij een sociale omgeving waarin de kinderen zich ontwikkelen en leren omgaan met kinderen van verschillende leeftijden. Op de Anne Frank werken wij daarom in bouwen. Wij hebben een onderbouw (groep 1,2), een middenbouw (groep 3,4,5) en een bovenbouw (groep 6,7,8).
De basis van ons onderwijs ligt in het kosmisch onderwijs. Kosmische opvoeding is een opvoeding die kinderen waardering bijbrengt voor de natuur en alles wat door menselijke samenwerking tot stand is gekomen. Tevens ontwikkelt die de bereidheid van kinderen om in het belang van de gemeenschap te werken en uiteindelijk te streven naar een vreedzame, betere wereld.
Het uitgangspunt van ons onderwijs is daarnaast vrijheid in gebondenheid. Dit betekent dat kinderen zelf kiezen waar en wanneer ze aan een leerdoel werken (vrijheid). De leerdoelen zelf staan echter vast en zijn omschreven door de leerkracht (gebondenheid). De leerkracht monitort of alle doelen aan bod komen en de ontwikkeling van elk individueel kind op niveau is en blijft. Op basis hiervan kan de leerkracht beslissen een (groeps)lesje aan te bieden of een extra instructie te geven.
Er zijn vaste tijden voor pauzes en bewegingsonderwijs.
Invulling onderwijstijd leerjaar 1 en 2
Iedere dag is er veel tijd voor zelfstandig werken, waarbij kinderen allerlei verschillende vaardigheden ontwikkelen, passend bij hun eigen niveau en in hun eigen tempo. Er wordt bijv. gewerkt aan creatieve vorming, aan de lees- en rekenvoorwaarden (ontluikende geletterdheid; ontwikkeling van het getalbegrip), aan de grove en fijne motoriek en aan spelvorming. Naast het individueel- of samen werken worden er groepsinstructies gegeven en zijn er dagelijks momenten met de hele klas. Onderwerpen gerelateerd aan burgerschap liggen aan deze dagelijkse momenten ten grondslag.
Het onderwijs op een montessorischool is georganiseerd rondom de ontwikkeling van het individuele kind binnen de groep. Een belangrijk element uit het montessorionderwijs is het bevorderen van de zelfstandigheid. De kinderen worden begeleid bij het maken van ontwikkelstappen hierbinnen. De lijn van de leerkracht en de lijn van het kind staan bij ons beiden naast elkaar centraal in het aanbod. De leraar zorgt dat er, door middel van groepslesjes aan deelgroepen in de klas en individuele lesjes, wordt aangeboden wat er in de landelijke referentieniveaus en kerndoelen staat. Binnen de lijn van het kind volgt het kind daarnaast de eigen ontwikkeling en interesse.
Invulling onderwijstijd leerjaar 3 t/m 8
De onderwijstijd wordt verschillend ingedeeld. Iedere dag is er tijd om zelfstandig individueel of samen aan het werk te gaan. Er wordt dagelijks individuele begeleiding geboden, er worden groepsinstructies gegeven en zijn er momenten met de hele klas. De leerkracht heeft een dagschema in de klas hangen zodat het voor het kind voorspelbaar is hoe de dagindeling eruit ziet. Op basis van de dagindeling kan het kind zijn werk plannen. Hoe ouder de kinderen worden hoe meer ruimte ze krijgen om hun werk in te plannen. De leraren structureren het lesprogramma. Uitgaande van het aanbod verdeeld over de drie jaar, binnen het betreffende leerjaar in 4 periodes. De leraar begeleidt de kinderen opbouwend van de onderbouw naar de bovenbouw naar het zelfstandig plannen van hun werk.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.