Wat is de klachtenregeling?
Algemene klachtenregeling en regeling machtsmisbruik.
Ingevolge de Kwaliteitswet zijn schoolbesturen verplicht een klachtenregeling te hebben. Op basis van deze wet kunnen ouders en leerlingen klachten indienen over gedragingen en beslissingen of het nalaten daarvan van het bevoegd gezag en het personeel.
De klachtenregeling, die het bestuur heeft vastgesteld, gaat verder dan de Kwaliteitswet voorschrijft. Naast ouders en leerlingen kan een ieder die deel uitmaakt of uitgemaakt heeft van de schoolgemeenschap klachten indienen. Hierbij wordt o.a. gedacht aan stagiaires, vrijwilligers die geen ouder zijn, leerkrachten en directie. Klachten kunnen gaan over begeleiding van leerlingen, toepassen van strafmaatregelen, beoordeling van leerlingen, inrichting van de schoolorganisatie, seksuele intimidatie, discriminerend gedrag, pesten, agressie en geweld.
Binnen de school is een intern vertrouwenspersoon (contactpersoon) aangesteld. Deze persoon heeft als taak het aanhoren van de klacht en klager/klaagster te wijzen op de mogelijkheid voor het indienen van een klacht bij de extern vertrouwenspersoon. Tevens heeft de intern vertrouwenspersoon een taak t.a.v. de voorlichting aan iedereen op school.
Daarnaast is een extern vertrouwenspersoon aangesteld. Deze begeleidt de klager/klaagster en zoekt samen met hem/haar naar oplossingen en geeft informatie over de mogelijk te volgen procedures en de consequenties daarvan. Indien de klacht door de vertrouwenspersoon, na het inwinnen van informatie, niet kan worden afgehandeld, wordt deze klacht doorverwezen naar de landelijke klachtencommissie.
De klachtencommissie onderzoekt en behandelt de bij haar ingediende klacht en rapporteert hierover aan het bestuur. Het bestuur kan uiteindelijk handelend optreden.
Vertrouwenspersoon en klachtencommissie:
Het bestuur van Reflexis openbaar onderwijs heeft zich aangesloten bij de landelijke klachtencommissie. De namen en telefoonnummers van de intern vertrouwenspersoon, de extern vertrouwenspersoon en de klachtencommissie staan hieronder. De volledige beschrijving van de klachtenprocedure en het reglement van de landelijke klachtencommissie zijn op school aanwezig en voor een ieder toegankelijk.
Intern vertrouwenspersoon: Mw. Annet Wolsink
Mw. Jacqueline Wolsheimer –Aalderink
Beiden zijn bereikbaar via het telefoonnummer van school.
Coördinator Sociale Veiligheid: Mw. Annet Wolsink
Extern vertrouwenspersoon:Mevrouw Yvonne Kamsma 088-0931888/yvonne.kamsma@ijsselgroep.nl
Landelijke klachtencommissie (LKC) Postbus 85191 3508 AD Utrecht Tel. 030-2809590
Contactpersoon, vertrouwenspersonen en leden van de klachtencommissie zijn verplicht tot geheimhouding. Anonieme klachten worden niet in behandeling genomen.