Wat is de klachtenregeling?
Klachtenregeling TrEf.
De Wet Primair Onderwijs vermeldt in artikel 14 dat elk bestuur een regeling moet opstellen voor het behandelen van klachten en een klachtencommissie moet instellen. Het bestuur van onze stichting heeft de modelklachtenregeling die landelijk is ontwikkeld door de besturenorganisaties en de gezamenlijke onderwijsvakorganisaties overgenomen en vastgesteld. De regeling ligt ter inzage op school, deze geeft inzicht in de termijnen waarbinnen een klager een klacht kan indienen en de termijnen waarbinnen mededeling plaatsvindt van het oordeel van de commissie.
Voor algemene klachten heeft het bestuur zich aangesloten bij de "Landelijke klachtencommissie primair onderwijs”, ingesteld door de Besturenraad. Het adres van deze klachtencommissie staat verderop in deze schoolgids. De klachtenregeling is uitsluitend van toepassing als men met een klacht niet ergens anders terecht kan. Dit betekent concreet dat de klachtenprocedure in het algemeen pas aan de orde komt wanneer de pogingen om de klacht binnen de school of binnen het bestuur op te lossen geen resultaat hebben.
De volgende stappen zijn te onderscheiden:
1. De klacht wordt eerst met de direct betrokkene besproken.
2. Komt men er niet uit, dan bespreekt men de klacht met de directeur. Indien de klacht de directeur betreft kan deze stap worden overgeslagen en is stap 3 aan de orde.
3. Levert het gesprek met de directeur onvoldoende gehoor op, dan kan klager de klacht voorleggen aan de bovenschoolse directie.
Wanneer voorgaande gesprekken niet hebben geleid tot een voor alle partijen bevredigende oplossing dan zijn er voor de klager vier mogelijkheden aan wie de klacht voorgelegd kan worden:
· de contactpersoon van de school
· de interne vertrouwenspersoon
· de externe vertrouwenspersoon
· de landelijke klachtencommissie.
Indien hiervan gebruik wordt gemaakt dient de klager de klacht op schrift te stellen en deze bij genoemde persoon of commissie in te dienen. De contactpersoon voor de school is de voorzitter van de schoolcommissie. De taak van de contactpersoon is het opvangen van de klager (te luisteren naar de klacht), het verstrekken van informatie over de klachtenprocedure en de klager door te verwijzen naar de interne of externe vertrouwenspersoon. Klachten op het gebied van seksuele intimidatie en fysiek geweld waarbij sprake is van een vermoeden van een strafbaar feit dienen te worden gemeld bij de interne vertrouwenspersoon. Deze gaat niet in op de inhoud maar neemt na overleg met klager direct contact op met de vertrouwensinspecteur en/of externe vertrouwenspersoon.
Ook overige klachten, bijvoorbeeld op het gebied van pesten, agressie, discriminatie of onheuse bejegening, kunnen bij de interne vertrouwenspersoon worden gemeld.
De taken van de externe vertrouwenspersoon zijn gericht op:
· het ondersteunen en begeleiden, het voeren van gesprekken met betrokkenen, het bijstaan en zoeken naar oplossingen,
· bemiddelen tussen klager en aangeklaagde, het desgewenst begeleiden van de klager bij het indienen van de klacht bij de vertrouwensinspecteur of de klachtencommissie,
· het verwijzen naar hulpverlenende instanties en het adviseren van de directie en het bestuur.
Vertrouwenspersonen:
Dhr. M. de Haan Contactpersoon van onze school Tel: 06-229905950
Mw. M. Borrel Interne vertrouwenspersoon: Tel: 0521-591513
Landelijke klachtencommissie Stichting GCBO Postbus 823242508 EH Den Haag tel: 070-3861697 e-mail: [email protected]