Burgerschap
Gewenste situatie:
Obs Slingerbos wil kinderen begeleiden in de vorming naar toekomstige wereldburgers. Met de nieuwe burgerschapsopdracht wil de school invulling geven aan deze ontwikkeling. Het is nodig dat vanuit de eigen identiteit een integraal plan ontwikkeld wordt dat hieraan zal bijdragen. Uit de aanbevelingen komt een tweetal kerndoelen naar voren, waar kleinere (praktische) subdoelen onder worden geschaard:Het opstellen van een integraal burgerschapsplan/-programma.De professionalisering van het personeel om hen te equiperen met kennis en vaardigheden, om dit thema vanuit hun eigen functie vorm te geven, zo, dat het in lijn ligt met de op schoolniveau gedragen opvatting van burgerschapsonderwijs.
Doelen voor dit schooljaar:
1. Opstellen van een integraal burgerschapsplan/-programma.Het team van obs Slingerbos zal, met ondersteuning van EB&i, een burgerschapsplan opstellen waarin aandacht wordt besteed aan:kennis over elementen van burgerschap bij leerlingen zoals deze in de aangescherpte wetgeving zijn benoemd: “de basiswaarden van de democratische rechtsstaat en verschillen in godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, afkomst, geslacht, handicap of seksuele gerichtheid”;de bijbehorende sociale en maatschappelijke vaardigheden en competenties;de houdingsaspecten die van leerlingen en personeelsleden worden verwacht. Hierbij staan de kernwaarden van de school centraal;de school als praktische oefenplaats;de wijze waarop het bestuur zicht, grip en sturing heeft op het burgerschapsonderwijs in de school.Tevens wordt een 'onderlegger' voor dit plan ontwikkeld. In een ‘onderlegger’ wordt op overzichtelijke wijze aangegeven:welke activiteiten binnen en buiten het formele onderwijscurriculum plaatsvinden in het kader van burgerschap;in welke groep(en) deze activiteiten plaatsvinden;welke kerndoelen van burgerschap aan deze activiteit verbonden kunnen worden;welke schooleigen doelen van burgerschap aan deze activiteiten verbonden kunnen worden;met welke frequentie deze activiteiten plaatsvinden;op welke manier de doelstellingen geborgd worden (denk aan monitoring).2. Professionalisering personeelUit het eindrapport van EB&i blijkt dat er variatie is onder het personeel van obs Slingerbos wanneer het gaat om de kennis en deskundigheid met betrekking tot burgerschapsonderwijs
Alle scholen binnen Zinder doorlopen eenzelfde kwaliteitscyclus en verwerken enkele gedeelde bovenschoolse ontwikkeldoelen vanuit het koersplan in hun eigen tweejaarlijkse schoolplannen. Het schoolplan behelst een jaarplan en resulteert in actieplannen die door teamleden uitgevoerd worden. Met een goed uitgewerkt systeem van kwaliteitszorg houdt de schoolleiding overzicht over alles wat er binnen de school moet gebeuren. De directeur krijgt alle schoolaspecten regelmatig onder ogen, kan zo bijsturen en de schoolontwikkelingen met het hele team delen.
Ontwikkelen Kleutervisie
Gewenste situatie:
Een breed gedragen visie op kleuteronderwijs, van waaruit doelbewust activiteiten en een leeromgeving worden ontworpen volgens een beredeneerd aanbod. Aandacht voor de ontwikkeling van het individu. Efficiënt en effectief samenwerken aan het best mogelijk onderwijs voor ieder kind op onze school.
Doelen voor dit schooljaar:
We huren coaching in op het gebied van Spelend Leren, om ons daarmee verdere inzichten te vergaren voor onze eigen visie-Een externe partij zal ons begeleiden in het verdere proces van visie-ontwikkeling en ook begeleiding en advies verzorgen in de uitwerking op papier en in de praktijk -Medio dit schooljaar ligt er een concept visie -In de tweede helft van dit schoolseizoen nemen we de tijd voor de verdere implementatie van ons vernieuwde beleid-Alle medewerkers worden bij de visie-ontwikkeling betrokken, kunnen te allen tijde hun zegje doen en conformeren zich volledig aan de ingeslagen weg-Er is helderheid in zowel het beleid én de processen
Doorgaande lijn Engels 1 t/m 8
Gewenste situatie:
Er ligt een doorgaande lijn Engels.Implementeren van de nieuwe methode, collega's hierbij begeleiden.Middels een informatiemoment nemen we de MR en ouders mee in dit verhaal.
Doelen voor dit schooljaar:
De gekozen methode opstarten in de groepen 1 t/m 8. Aan het eind van schooljaar 2023-2024 hebben alle collega's het werken met deze methode eigen gemaakt.
Taal / Lezen
Doelen voor dit schooljaar:
Implementatie "Blink Lezen"De methode Blink lezen is op de juiste wijze geïmplementeerd.Collega's delen ervaringen over Blink Lezen.De leerlingen zijn gemotiveerde lezers geworden, wat terug te zien is in de resultaten.Verbeteren woordenschatOnze huidig woordenschat onderwijs is kritisch bekeken en waar nodig zijn er aanpassingen gedaan om het woordenschatonderwijs aan te laten sluiten bij de thema's van Blink.Invoeren kwaliteitskaartenDe leerkrachten zijn bekend met het werken van de kwaliteitskaarten en kunnen het onderwijs beter inrichten op basis van de richtlijnen die de kwaliteitskaarten geven.
Thematisch werken / CMK (Cultuur Met Kwaliteit)
Gewenste situatie:
Aan het eind van het schooljaar willen we dat alle leerkrachten goede muzieklessen kunnen geven. In het circuit van Blink en als muziekles op het rooster.
Doelen voor dit schooljaar:Aan het einde van dit schooljaar willen we het volgende gerealiseerd: - de leerkrachten hebben een start - en evaluatiegesprek met de muziekdocent gevoerd over 2 thema's van Blink en hoe hier muziek in te passen- de leerkrachten hebben in totaal met de muziekdocent 8 lessen voorbereid om in de klas te geven.- iedere leerkracht geeft wekelijks een muziek (met of zonder methode)- iedere leerkracht heeft tenminste één keer in het circuit thematisch werken muziek behandeld- we hebben onze muziekinstrumenten op orde en op één aangegeven plek.
Verrijking plusaanbod / Begaafd onderwijs voor alle leerlingen
Gewenste situatie:
Schooljaar 2023-2024:De leerkrachten weten om te gaan met leerlingen die meer aan kunnen binnen de groep. De leerkrachten zijn op de hoogte van het aanbod meer- en hoogbegaafde middelen en weten deze op de juiste wijze in te zetten. Daarnaast kunnen de leerkrachten de begaafde leerlingen bedienen binnen het lesprogramma in de eigen groep.
Doelen voor dit schooljaar:
Wij maken van “gewone lessen” “begaafde/talentvolle lessen”. Wij ontwikkelen een visie op én ontwikkelen handvatten voor de leerkrachten om tot Begaafd onderwijs te komen (“EDI-plus-lessen").Aan het eind van dit schooljaar; heeft de leerkracht handvatten om het eigenaarschap van de leerlingen te vergroten,zijn de leerlingen bezig met het ontwikkelen en vergroten van hun eigenaarschap door vorm te laten geven aan het eigen leerproces en zelf leerdoelen stellen,zijn de leerkrachten bekend met hun coachende rol in plaats van alsmaar een docerende rol, zijn leerkrachten bekend met kindgesprekken om de behoeftes/interesses van het kind te kunnen achterhalen, weet deze op de juiste manier te voeren en de verkregen informatie om te zetten om de ontwikkeling van het kind te bevorderen,is de leerkracht bekend met de leermiddelenkast waarin allerlei materialen liggen voor verrijking of verdieping,zijn de leerkrachten bekend met verschillende methodieken om binnen de groep de leerlingen op verschillende niveaus te bedienen (essentiële vragen stellen, denksleutels, denkvoorkeuren), is er een borgingsdocument 'Begaafd onderwijs' en zijn alle leerkrachten hiervan op de hoogte en handelen ernaar. De onderwijsruimtes zijn opnieuw inrichten, waarbij ontdekkend en onderzoekend leren overal zichtbaar is. Wij willen het eigenaarschap van leerlingen vergroten door de leerlingen vorm te laten geven aan het eigen leerproces. Leerlingen die zelf ook leerdoelen stellen is aan de orde van de dag. Wij willen als leerkrachten meer coachen in plaats van alsmaar doceren. Het durven loslaten van de leerlingen is een algemene vaardigheid bij al onze leerkrachten. Wij leren in de gehele school dat fouten maken mag, dat je juist daarvan leert om om te gaan met teleurstellingen, veerkracht te tonen en vervolgens grote stappen te maken. Leerkrachten leren leerlingen peer-feedback te geven, waarbij het lesdoel wordt geëvalueerd. Wij voeren met grote regelmaat kindgesprekken.