De scholen voor PO in Diemen willen, in het kader van de wetgeving passend onderwijs, voor elk kind een passend aanbod realiseren. Zij willen dit doen door het bieden van kwalitatief goed onderwijs, dat in een dekkend onderwijsaanbod zo thuisnabij mogelijk en integraal met ondersteuning vanuit de jeugdhulp, wordt georganiseerd.
Een belangrijke opdracht van passend onderwijs is voldoen aan de zorgplicht. Het schoolbestuur heeft een zorgplicht, op grond waarvan voor alle leerlingen die worden aangemeld of staan ingeschreven en die extra ondersteuning nodig hebben een passend onderwijsaanbod krijgen.
In dit kader zijn heldere afspraken nodig over het plaatsen van kinderen op de school.
Doel van het plaatsingsprotocol
Dit plaatsingsprotocol heeft als doel de afspraken tussen schoolbesturen Diemen transparant te maken. Het plaatsingsprotocol is ingegaan vanaf augustus 2014.
Doelgroep
Het betreft plaatsing van kinderen die voor het eerst naar de basisschool gaan (reguliere instroom) of voor zij-instromende kinderen, een kind dat verhuisd is en/of overstapt van een andere basisschool.
Wettelijk kader
De Grondwet, de Leerplichtwet en de Wet op het primair onderwijs (WPO) bevatten geen recht tot toelating tot een school. De WPO geeft het bevoegd gezag van een openbare of bijzondere school het recht over toelating te beslissen. Scholen hebben daarbij een vergaande beleidsautonomie en het bevoegd gezag mag een leerling om een heel scala van redenen afwijzen, waaronder plaatsgebrek, schoolwijkenbeleid, evenwichtige spreiding van leerlingen, gebrek aan zorgcapaciteit en de goede gang van het onderwijs.
De beslissingsbevoegdheid van het bevoegd gezag omvat ook de vrijheid te bepalen hoe de toelating geschiedt. Het bevoegd gezag stelt daartoe een toelatingsprocedure op. In Diemen is geen centraal of schooloverstijgend toelatingsbeleid.
Richtlijnen voor toelating en plaatsing
De schoolbesturen in Diemen hebben over dit thema afspraken gemaakt. Er is een aantal stappen te onderscheiden in het aanmelden en daarna inschrijven en daarmee toelaten van kinderen. Ouders hebben de mogelijkheid hun kind aan te melden op een school van hun voorkeur. Een aanmelding gaat vooraf aan een inschrijving en daarmee toelating.
Bij de aanmelding zijn ouders en indien mogelijk het desbetreffende kind aanwezig; er is een rondleiding door het schoolgebouw en volgt een kennismakingsgesprek.
De zorgplicht gaat in op het moment van schriftelijk en gedateerde aanmelding op een school. De school waar als eerste wordt aangemeld heeft de zorgplicht voor het kind. Inschrijving - en daarmee toelating - vindt pas plaats nadat het onderstaande toelating- en plaatsingsprotocol is afgerond.
Protocol toelating en plaatsing van leerlingen (vanaf 01-08-2014)
- De aanmelding van kinderen wordt schriftelijk gedaan vanaf 2,5 jaar tot uiterlijk 10 weken voordat de leerling 4 jaar wordt. Kinderen uit Diemen hebben voorrang op kinderen uit Amsterdam.
- Het moment van toelating is uiterlijk de dag waarop het kind de leeftijd van 4 jaar bereikt.
- De ouders geven bij de aanmelding aan bij welke school of scholen nog meer is aangemeld. De school waar het eerst wordt aangemeld heeft de zorgplicht.
- De uiteindelijke inschrijving en toelating vindt al dan niet plaats tussen de periode dat het kind de leeftijd van 3 jaar en 3 jaar en 10 maanden heeft bereikt.
- Bij aanmelding op een school beoordeelt het bevoegd gezag (schooldirectie) of de aanmelding een kind betreft dat extra ondersteuning behoeft.
Bij het aanmeldformulier is een vraag opgenomen waarin ouders aangeven of ze vermoeden dat hun kind al dan niet extra ondersteuning nodig heeft.
Het bevoegd gezag kan daarnaast de ouders verzoeken gegevens te overleggen betreffende stoornissen of handicaps van het kind of mogelijke beperkingen in de onderwijsparticipatie. - De school onderzoekt, als er sprake is van extra ondersteuning, welke ondersteuning voor het kind nodig is.
De school doet dit in ieder geval in overleg met ouders (bij een eerste aanmelding), afgaand op de voorinformatie (en/of een dossier bij verhuizing of overstap van andere basisschool). - De school doet binnen 6 weken na schriftelijke aanmelding een passend aanbod, bij voorkeur op de school van aanmelding.
Dit aanbod is afhankelijk van de ondersteuningsbehoefte van het kind en van de expertise van de school dat is weergegeven in schoolondersteuningsprofiel. - Als de school het kind niet of in onvoldoende mate kan ondersteunen, zoekt de school binnen diezelfde 6 weken een passender plek, zo thuisnabij mogelijk.
De school mag deze termijn 1 keer met maximaal 4 weken verlengen.
De school bespreekt met welke school of scholen in het samenwerkingsverband (of eventueel daarbuiten) de juiste expertise hebben. Daarbij wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met voorkeuren van ouders, zoals een bepaalde schoolrichting (denominatie of onderwijsconcept) of de maximale afstand tussen huis en school.
Uiteindelijk zal het passend aanbod leidend zijn. - De definitieve school van plaatsing stelt een schriftelijke reactie op naar aanleiding van de aanmelding van het kind, gericht op de plaatsing en ondersteuning die geboden kan worden en schrijft het kind in.
- Als er na 10 weken nog geen besluit is genomen over de inschrijving van het kind, dan heeft het kind recht op een tijdelijke plaatsing op de school van eerste aanmelding (zorgplicht).
- Tijdens de tijdelijke plaatsing op de aanmeldschool loopt het onderzoek door.
Een nieuwe leerling op school
Hieronder staat het hele proces van inschrijven beschreven voor reguliere instroom en zij-instroom.
Reguliere instroom vanaf 4 jaar
Voordat uw kind 4 jaar wordt,verdiepen ouders zich in de schoolkeuze. Het maken van eenkeuze voor een school voor uw kind is niet zomaar iets. Uw kind is nog jong en in ontwikkeling, wat is belangrijk voor uw kind, waar voelt u zich zelf prettig bij? Daarom adviseren we u om meerdere basisscholen te bezoeken zodat u een goed beeld krijgt van de verschillende scholen.
Op OBS De Octopus organiseren we meerdere keren per jaar open dagen voor ouders die op zoek zijn naar een basisschool. Tijdens deze informatiebijeenkomsten maakt u kennis met OBS De Octopus door middel van een presentatie en rondleiding door de directie en/of een leerkracht. Natuurlijk is er voldoende gelegenheid om uw vragen te stellen. De bijeenkomst duurt ongeveer een uur. Op de website vindt u de lijst met data voor het lopende schooljaar en staat hoe u zich voor een bijeenkomst kunt aanmelden.
Vanaf het moment dat uw kind 2,5 jaar oud is, kunt u een afspraak maken voor een nadere kennismaking met de school. Het gesprek vindt plaats met directeur, waarbij u uiteraard uw vragen kunt stellen. Het wordt op prijs gesteld dat u uw kind meeneemt, want voordat wij uw kind inschrijven, willen wij een indruk krijgen van hem of haar. Indien u kiest voor De Octopus levert u een ingevuld en ondertekend aanmeldingsformulier in. Kinderen mogen maar bij één basisschool ingeschreven staan.
In de maand voordat uw kind vier wordt, krijgt u van ons een bericht. Hierin vragen wij u om contact op te nemen met de toekomstige leerkracht van uw kind om de wendagen (maximaal 4 dagdelen) in te plannen. Deze wendagen vinden nog vóór de vierde verjaardag van uw kind plaats. Ze zijn bedoeld voor uw kind om aan de school en de groep te wennen.
Zodra uw kind vier jaar is, volgt hij/zij de complete schoolweek (dat is 940 lesuren op jaarbasis). Op de eerste schooldag ontvangt u praktische informatie en de aanmeldgegevens voor Social Schools (ons digitale communicatiesysteem) en de brief over de ouderbijdrage etc.
De leerkracht maakt een afspraak met u voor een intakegesprek. Dit intakegesprek vindt plaats in de eerste vier weken dat uw kind op school zit. Doel van dit intakegesprek is tweeledig: enerzijds krijgt de leerkracht van u meer (achtergrond) informatie over uw kind. Ouders lichten tevens het overdrachtsdossier van kinderdagverblijf of peuterspeelzaal toe. Anderzijds bespreekt de leerkracht zijn/haar observaties van uw kind en de start in de groep met u.
Leerlingen die in juni/juli/augustus vier jaar worden, starten meestal na de zomervakantie in groep 1/2. Dit gebeurt in overleg met ouders.
Zij-instroom
Bij “zij-instroom” komt de leerling van een andere basisschool. Indien de school plek in een groep heeft voor uw kind, gaan we met u in gesprek. Uiteraard zijn wij altijd benieuwd naar de reden van overstap naar een nieuwe school.
De intern begeleider en/of de directeur heeft een intakegesprek met u en vraagt hierbij o.m. naar de achtergrond, ontwikkeling en bijzonderheden van uw kind. Belangrijk is dat u ons over de voorgeschiedenis informeert. Wij nemen altijd contact op met de vorige school. Meestal is er een onderwijskundig rapport, dat als een dossier wordt overgedragen. Wij willen uw kind ook graag persoonlijk ontmoeten.
Eventueel vindt er een proefdag plaats in een groep die aansluit bij het niveau van het kind, waarbij de IB-er of de leerkracht het kind observeert. Op basis van al deze informatie kunnen wij goed bepalen of wij als school de zorg voor uw kind aankunnen en in welke groep wij uw kind het beste kunnen plaatsen. Pas op dit moment in de procedure kunnen wij bepalen of we uw kind kunnen inschrijven.
U levert een ondertekend aanmeldingsformulier in en ontvangt een bevestiging van inschrijving. Ook heeft u een kennismakingsgesprek met de directeur.
Op de eerste schooldag ontvangt u praktische informatie en de aanmeldgegevens voor Social Schools (ons digitale communicatiesysteem) en de brief over de ouderbijdrage etc.
De (nieuwe) leerkracht van uw kind maakt een afspraak met u voor een intakegesprek. Dit intakegesprek vindt plaats in de eerste vier weken dat uw kind op school zit. Doel van dit intakegesprek is tweeledig: enerzijds krijgt de leerkracht van u meer (achtergrond) informatie over uw kind. Anderzijds bespreekt de leerkracht zijn/haar observaties van uw kind en de start in de groep met u.
Belangrijk om te weten: Kinderen die tijdens een verwijzingsprocedure (richting het SBO of andere vorm van speciaal onderwijs) van basisschool veranderen, dienen deze procedure te blijven volgen.
Niet-Nederlands sprekende kinderen van 6 jaar en ouder worden doorgaans eerst doorverwezen naar de Bataviaschool in Amsterdam (een z.g. “nieuwkomerschool”). Deze kinderen komen pas volledig bij ons op school vanaf het moment dat zij de Nederlandse taal voldoende beheersen.