Daltonbasisschool Sint Jozef

Wehlseweg 48 6941 DM Didam

  • Schoolfoto van Daltonbasisschool Sint Jozef
  • Schoolfoto van Daltonbasisschool Sint Jozef
  • Schoolfoto van Daltonbasisschool Sint Jozef
  • Schoolfoto van Daltonbasisschool Sint Jozef
  • Schoolfoto van Daltonbasisschool Sint Jozef

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Daltonbasisschool St. Jozef valt onder het schoolbestuur LiemersNovum. LiemersNovum maakt in het kader van vervangingsaanvragen gebruik van de diensten van het Loopbaancentrum Oost Nederland (PON). 

Mocht een leerkracht ziek zijn of verlof hebben, dan dient de directeur een vervangingsverzoek in bij PON. 

Soms komt het voor dat er geen vervangers meer beschikbaar zijn. De routing zoals beschreven staat in het vervangingsbeleid treedt dan in werking. Voor de meest actuele versie zie: https://www.stjozefloil.nl

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs Op 1 augustus 2014 is de wet passend onderwijs ingegaan. Het is de bedoeling dat elke leerling de ondersteuning krijgt die nodig is om zo optimaal mogelijk van het onderwijs te kunnen profiteren. Onderdeel van de wet is dat alle basisscholen en speciale (basis) scholen in de regio samenwerken in het Samenwerkingsverband De Liemers po. Ook de St. Jozef valt onder dit samenwerkingsverband.

Zorgplicht Vanaf 1 augustus 2014 is de school ervoor verantwoordelijk om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende onderwijsplek te bieden. Dit noemen we de zorgplicht. Als ouder hoeft u dus niet meer zelf op zoek naar een passende onderwijsplek voor uw kind. Ouders melden hun kind aan bij de school die hun voorkeur heeft. Binnen 6 tot 10 weken moet de school een zo passend mogelijk aanbod regelen. Kan de school waar de leerling is aangemeld niet zelf in de benodigde onderwijsondersteuning voorzien, dan is het de verantwoordelijkheid van de school om (binnen het samenwerkingsverband) een school te vinden die wel een passend aanbod kan doen. Is het niet haalbaar om de leerling binnen het regulier onderwijs te plaatsen, dan kan een aanbod op het speciaal (basis) onderwijs worden gedaan. Het Samenwerkingsverband De Liemers po is verantwoordelijk voor het toewijzen en het betalen van de (extra) ondersteuning aan leerlingen.

Schoolondersteuningsprofiel Elke school in het Samenwerkingsverband De Liemers po maakt een profiel (overzicht) waarin wordt beschreven welke ondersteuning de school kan aanbieden. Informatie over dit schoolondersteuningsprofiel vindt u in de schoolgids. De medezeggenschapsraad van de school heeft adviesrecht over het schoolondersteuningsprofiel.

Ambulante Begeleiding Er zijn mogelijkheden om deskundigheid vanuit het samenwerkingsverband naar de school te halen door het aanvragen van Ambulante Begeleiding. Dat kan ondersteuning zijn op verschillende gebieden. Bijvoorbeeld vragen op het gebied van gedragsproblemen, hoogbegaafdheid, lezen/spelling, rekenen en combinaties daarvan. Indien de school zo’n aanvraag doet wordt u als ouder vooraf hierin gekend.

Ondersteuningsteam Elke school heeft een ondersteuningsteam. In het ondersteuningsteam worden leerlingen besproken waarvan de ondersteuning de mogelijkheden van de school mogelijk te boven gaan. Hierbij kan het gaan om een mogelijke doorverwijzing naar een andere school of het organiseren van extra hulp voor het kind en/of het gezin. In het ondersteuningsteam zitten een directielid, de intern begeleider, de leerkracht , een schoolmaatschappelijk werker en mogelijk nog andere deskundigen (bijvoorbeeld een orthopedagoog). Als uw kind besproken wordt in het Ondersteuningsteam wordt u daarbij altijd uitgenodigd.

Verwijzing naar het speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs. Als blijkt dat de school niet het goede onderwijsaanbod kan realiseren voor uw zoon of dochter zal de school een Toelaatbaarheidsverklaring aanvragen bij het samenwerkingsverband bij de Commissie Leerling Ondersteuning (CLO). Als zo’n toelaatbaarheidsverklaring (TLV) is afgegeven kan uw zoon of dochter worden geplaatst op de betreffende school. Daarvoor zijn een aantal vaste instroomomenten afgesproken: direct na de zomervakantie, na de kerstvakantie en per 1 april.

Het volgen van de ontwikkeling Om de individuele vorderingen van de kinderen te volgen wordt op onze school gewerkt met een leerlingvolgsysteem. Het onderwijsprogramma kan zodoende beter op de individuele leerling afgestemd worden. De gegevens van de leerlingen worden bijgehouden in dossiers. De gegevens van dit dossier zijn vertrouwelijk. Ouders hebben het recht om deze in te zien. In het leerlingvolgsysteem wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling gevolgd door middel van observaties, gesprekken met de ouders en het signaleringsprogramma ZIEN. De leervorderingen worden gemeten door het afnemen van toetsen die horen bij de methoden en toetsen die zijn ontwikkeld door het CITO. De resultaten worden met behulp van de computer verwerkt en daarna besproken op leerling- en groepsniveau en waar nodig op schoolniveau. Wanneer er stagnatie in de ontwikkeling is, wordt er in de groep extra hulp geboden. Ook wanneer een leerling verder is in zijn of haar ontwikkeling, wordt er ‘onderwijs op maat’ gegeven. Te denken valt aan bijvoorbeeld versnellen en verrijken. De IB-er coördineert dit proces en de ouders worden hier bij betrokken en geïnformeerd. Tijdens de 10-minutengesprekken bespreken we de vorderingen van de leerlingen. Ouders hebben daarnaast de mogelijkheid om een gesprek met de groepsleerkracht aan te vragen als zij dat nodig vinden. Leerlingen krijgen twee keer per jaar een rapport. Ook de uitslagen van de landelijke toetsen voor verschillende vakgebieden staan in dit rapport.

Extra begeleiding De kinderen die op onze school komen, verschillen in mogelijkheden en behoeften. We proberen daar zoveel mogelijk rekening mee te houden en ons onderwijs aan te passen aan datgene dat kinderen nodig hebben en van ons vragen. Er is aandacht en extra begeleiding voor de kinderen die dat nodig hebben. We streven ernaar dat kinderen zoveel mogelijk succeservaringen op kunnen doen. Wanneer er problemen zijn in de ontwikkeling van een leerling en blijkt dat extra begeleiding gewenst is, wordt dit in het groepsplan beschreven. In een enkel geval wordt er een individueel handelingsplan of OPP (ontwikkelingsperspectief) opgesteld. Dit gebeurt altijd in overleg met de interne begeleider, de groepsleerkracht en de ouders. De extra begeleiding gebeurt op verschillende manieren: ? binnen de groep via het groepsplan door de leerkracht, ? thuiswerk, Via het leerlingvolgsysteem worden ook leerlingen gesignaleerd die in een of meerdere leerstofonderdelen uitblinken. Bij de keuze van de leerstof wordt er rekening gehouden met de behoeften van deze leerlingen. Tevens krijgen zij, indien nodig, een apart lesprogramma zodat ze zich verder in de stof kunnen verdiepen. Als blijkt dat intensieve begeleiding niet tot het gewenste resultaat leidt, kan een onderzoek door een schoolbegeleidingsdienst uitgevoerd worden of kunnen andere externe instanties ingeschakeld worden. Dit alles gaat in overleg en met toestemming van ouders.

Verwijzingen naar een speciale school Wanneer de ontwikkeling van een leerling voortdurend stagneert, kan er overwogen worden om een leerling te verwijzen naar een speciale basisschool (SBO) of speciaal onderwijs. Dit alles gebeurd in overleg met school en ouders.

Inschakeling externe bureaus RT (remedial teaching) wordt door de leerkrachten zelf in de groep gegeven, hiervoor worden geen externen ingezet. De school bepaalt hoeveel en welke hulp er op school wordt ingezet. Intelligentie- en gedragsonderzoeken worden door ouders zelf gefinancierd. Zorgverzekeraars vergoeden doorgaans een deel van deze kosten. Als school verwachten we van ouders dat ze openstaan voor externe hulp bij handelingsverlegenheid van de school. In het belang van het kind worden deze processen zo snel mogelijk in gang gezet in overleg met de ouders.

Het leerlingdossier Van ieder kind op onze school wordt een digitaal leerlingdossier bijgehouden. Daarin worden gegevens opgenomen over het gezin, de groepsbesprekingen, de leerlingbesprekingen, gesprekken met ouders, speciale onderzoeken, handelingsplannen, toets- en rapportgegevens van de verschillende jaren. Het digitale leerlingdossier is altijd ter inzage voor ouders, wel graag van te voren even overleggen met de Intern Begeleidster zodat wij tijd voor u vrij kunnen maken om eventuele vragen te beantwoorden.

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven