BS De Ontdekking

Polstraat 62 6942 VM Didam

  • Schoolfoto van BS De Ontdekking
  • Schoolfoto van BS De Ontdekking
  • Schoolfoto van BS De Ontdekking
  • Schoolfoto van BS De Ontdekking
  • Schoolfoto van BS De Ontdekking

Het team

Toelichting van de school

Muziek speelt op De Ontdekking een belangrijke rol. Ieder kind krijgt een muzikale basis aangeboden in de groepen 1 tot en met 4 en mag aansluitend kiezen voor muziek in de groepen 5 tot en met 8. Wat is de reden dat we muziek zo’n prominente plek geven in ons onderwijs? Muziek zorgt voor een drietal dingen die we erg belangrijk vinden:

1.       Muziek zorgt voor een stimulering van het creatief denkvermogen. Muziek doet iets met mensen. Iedereen die muziek hoort herken dit vast en zeker. Het roept emotie op, het laat mensen bewegen en in veel gevallen heeft het een positieve invloed op je humeur.

2.       Muziek stimuleert ons brein. Neuropsychologen hebben aangetoond dat muziek  gedeeltes van het brein stimuleert. Een mooi voorbeeld hiervan is het pleidooi van Erik Scherder in het programma De Optimist op NPO1 (https://www.youtube.com/watch?v=nJWCp8BEYgM) @Manouk: kunnen we hier een QR code opnemen?

3.       Muziek stimuleert het doorzettingsvermogen: binnen de huidige, snelle, tijd zien we dat het niet meer automatisch zo is dat het doorzettingsvermogen van kinderen gestimuleerd wordt. Daar waar je vroeger om de tafel zat en een gezelschapsspel moest uitspelen zie je nu dat er door het digitale tijdperk een kentering heeft plaats gevonden. Snelle actie op een tablet met directe beloningen stimuleren kinderen om te blijven spelen en als de beloning uitblijft zie je afhaakgedrag. Doorzettingsvermogen is echter wel heel erg belangrijk in het onderwijs. Leren is oefenen, herhalen, fouten maken, opnieuw oefenen enz. 

Vandaar dat wij muziek als middel inzetten om dit te bereiken. Voorbeeld: Een instrument leren spelen is erg leuk maar niet gemakkelijk. Weer datzelfde melodietje herhalen.... Dat vergt veel oefening en dus doorzettingsvermogen. Maar als je het instrument eenmaal beheerst dan heb je heel erg veel plezier. Door doorzetten doelen behalen; dat geeft voldoening.   En hoe geven we dat dan vorm? In de groepen 1 tot en met 3 wordt er iedere week een dansles door onze dansjuf in de speelzaal gegeven. Choreografieën worden ingeoefend, maar ook bewegen op klassieke muziek, of met een klein lichtje in het donker. Het maakt allemaal onderdeel uit van de danslessen. Daarbij is er ook iedere week een muziekles in de klas. Hierin komen ritmes, zang en muziekbeleving voorbij.

In groep 4 leren kinderen, op een speelse manier, de mondharmonica bespelen. De mondharmonica is een relatief eenvoudig te bespelen instrument en al snel spelen ze hun eerste deuntje.

Vanaf groep 5 kunnen de kinderen kiezen voor muziek- of projecten onderwijs. Kies je voor muziek dan krijg je twee keer 45 minuten per week viool-, slagwerk-, of trompetles.

Dit traject duurt twee jaar want in groep 7 en 8 maken we de overstap naar de popband en het popkoor. Met elektrische gitaren, keybord, drum worden moderne nummers geleerd en meerstemmig zingen rondom de piano is ook iets wat vele kinderen altijd al eens hadden willen doen. Die kans krijgen ze nu dus!   Wekelijks komen er 5 muziekdocenten en een dansjuf op school. Specialisten die met de kinderen de muzikale wereld ontdekken en ze meenemen naar nieuwe onbekende plekken.

Ook op dit gebied vindt er dus een ontdekkingsreis plaats.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Indien leerkrachten korttijdelijk niet kunnen werken bijvoorbeeld door ziekte dan maken we gebruik van de invalpool van personeelscluster Oost-Nederland. Momenteel kunnen zij aan 98 % van de aanvragen voldoen.

Voor langere vervangingen, bijvoorbeeld bij zwangerschap, gaan we ook in overleg met het PON om te kijken wat de beste oplossing is.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Terug naar boven