Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Op de Rank leggen we in de kleutergroepen een goede basis voor de verdere schoolloopbaan van de kleuters. We volgen hen nauwlettend in hun ontwikkeling. Daarnaast werken we met LOGO 3000, een methode om de woordenschat van onze leerlingen te verhogen.
De Rank is een Daltonschool. Wij streven ernaar dat de kinderen eigenaar worden van hun eigen leerproces. Dit houdt in dat we de instructies van de verschillende vakken kort houden (ongeveer 15 minuten) en dat kinderen in de zogenaamde “daltontijd” zelf kunnen kiezen aan welk vak zij tijd en aandacht besteden. De lestijd die hierboven genoemd wordt, is daarom slechts een indicatie. Per leerling kan dit verschillen.
Om het beste uit kinderen te halen is een ononderbroken ontwikkeling van essentieel belang. Peuterspeelzaal en basisschool moeten daarom zoveel mogelijk op elkaar aansluiten, zodat kinderen met een goede startkwalificatie de basisschool kunnen verlaten. Om dit te bereiken wordt er tussen de peuterspeelzaal en de basisschool intensief samengewerkt. We spreken “dezelfde taal”. Dit houdt in dat we zoveel mogelijk werken op dezelfde manier en dezelfde dingen doen. In praktijk betekent dit, dat er regelmatig wordt overlegd om de werkwijze op elkaar af te stemmen.