Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
We zetten in op meetbare en onmeetbare resultaten. Bij de kleuters maken we gebruik van BOSOS als kleuterobservatiesysteem. Vanaf groep 3 volgen de meetbare resultaten twee keer per jaar uit de midden en eind Cito-toetsen van het Cito Leerling in Beeld. De resultaten worden tweemaal per jaar door leerkrachten geanalyseerd op groeps- en schoolniveau. Dagelijks zijn we met elkaar in contact over de overige meetbare en niet meetbare resultaten. Alles nemen we mee in het vormen van een totaalbeeld over de groei van de kinderen en de groepen. De analyses en observaties vormen de basis voor het bijstellen van het onderwijs voor de volgende periode(s).
In groep 7 en groep 8 bereiden de leerkrachten de leerlingen volop voor op de overstap naar het voortgezet onderwijs. Veel kinderen zijn aan het eind van groep 8 ook echt klaar om de basisschool te verlaten. De basis is gelegd en er begint een nieuwe uitdaging.
In februari maken de leerlingen de ROUTE 8 doorstroomtoets (vóór 2023 heette deze toets de eindtoets). Iedere basisschool is namelijk verplicht om een doorstroomtoets af te nemen.
We hebben voor de ROUTE 8-toets gekozen vanwege de (relatief) korte afnameduur en het adaptieve vermogen van de toets. Dat betekent dat terwijl een leerling de toets maakt, het niveau zich automatisch aanpast, zodat het op precies het juiste niveau de toets maakt. De doorstroomtoets wordt digitaal gemaakt. Ook nemen we de onderdelen ‘Wie ben ik?’ en ‘Wat wil ik?’ af. Deze onderdelen zijn optioneel en tellen niet mee voor het schooladvies. Bij ‘Wie ben ik’ krijgt je kind vragen over zijn persoonlijkheid. Het gaat dan bijvoorbeeld om zelfvertrouwen, motivatie en plannen en organiseren. Bij ‘Wat wil ik?’ gaat het vooral om de kijk van je kind op zijn eigen toekomst. De resultaten van deze onderdelen worden gebruikt ter informatie voor de vervolgschool. Hiermee kan bijvoorbeeld de ondersteuningsbehoefte van je kind beter in kaart worden gebracht.
Begin maart ontvangen de leerkrachten de uitslagen. Bevestigen de uitslagen wat we al wisten of vertelt het ons iets nieuws? Daarover gaan we met ouders in gesprek en bij een hoger uitvallende toets heroverwegen we het schooladvies. Half maart voeren leerkrachten eindgesprekken met de ouders. We geven informatie over het inschrijven bij een volgende school en zorgen voor een warme overdracht.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas. Hierdoor kunnen kinderen weer tot leren komen en leerkrachten aan lesgeven. Wij vinden de sociale veiligheid belangrijk en willen een prettig schoolklimaat voor kinderen stimuleren.
Het laatste bezoek van de Onderwijsinspectie op onze school was op 1 maart 2013. Helaas is er geen rapport van dit bezoek beschikbaar via mijn vensters. Het rapport is wel in te zien via www.onderwijsinspectie.nl. Dit rapport geeft een goed beeld van onze school. Wij werken er hard aan om onze sterke punten te behouden en om de aandachtspunten te verbeteren.