Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Als onderdeel van de schoolplanontwikkeling wordt in de periode 2023-2025 gewerkt aan thematisch werken met de vakgebieden lezen en wereldoriëntatie, mogelijk aangevuld met het vakgebied taal. Daarnaast wordt in het schooljaar 23-24 gestart met een nieuwe SEL-methode. Deze ontwikkelingen hebben in schooljaar 22-23 geleid tot bovenstaande wijziging van de onderwijstijden. Bij verandering hoort ook tussentijds evalueren en waar nodig bijstellen. Dit kan ertoe leiden dat de tabel met onderwijstijden tussentijds moet worden aangepast. De MR (die instemmingsrecht heeft op de invulling van de onderwijstijd) wordt meegenomen in dit proces en gedurende het proces op de hoogte gehouden van eventuele wijzigingen.
In het schooljaar 2020-2021 is een nieuw School OndersteuningsProfiel (SOP) opgesteld in samenwerking met het samenwerkingsverband Sine Limite. Het SOP is uitgewerkt in een poster voor school en een uitgave voor ouders. De SOP-tekst voor ouders is te vinden op www.scholenopdekaart.nl en onze website www.borgloschool.nl. In dit profiel staat omschreven hoe we de leerlingen met een extra ondersteuningsvraag begeleiden. In algemene zin kan worden gesteld dat op de Borgloschool passend onderwijs wordt geboden aan leerlingen binnen het reguliere basisonderwijs. De populatie op de Borgloschool bestaat uit een gemêleerd publiek. Daarbij stemmen wij onze aanpak af op de onderwijsbehoeften van de leerling en houden wij in onze pedagogische en didactische aanpak o.a. rekening met de volgende leerlingen:
- VVE leerlingen
- Leerlingen met een eigen leerlijn of ontwikkelingsperspectief
- Leerlingen met een arrangement (voorheen rugzak) vanuit het samenwerkingsverband
- Hoogbegaafde leerlingen
- Dyslectische leerlingen
Op de Borgloschool worden verschillende materialen en methodes ingezet om deze groep leerlingen extra te ondersteunen. Hierbij valt te denken aan LOGO 3000 (VVE), de Pluskast (leerling die meer uitdaging nodig hebben), RekenXL(extra uitdaging op rekenen), Spellingsprint (extra ondersteuning op spelling), Denken over taal (extra uitdaging op taal) en ondersteunende computerprogramma's. Daarnaast is er een onderwijsassistent en zijn er er leerkrachtondersteuners aanwezig die worden ingezet voor de ondersteuning aan leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. Onze IB'er is de coördinator van de leerlingenzorg. Zij zorgt er met de leerkrachten, ondersteuners en de directie voor dat de leerlingen op de Borgloschool een passend aanbod krijgen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het team van de Borgloschool is voortdurend in ontwikkeling en schoolt zich binnen de schoolplanontwikkeling. Volgend schooljaar rondt de rekencoördinator haar scholing af. Ook wordt er een collega opgeleid tot coördinator in de nieuw gekozen SEL-methode en wordt de taal-leescoördinator geschoold tot Blink-coördinator. Daarnaast zetten we in op teambrede scholing. Zie voor meer informatie hierover het onderdeel: missie & visie. Op deze manier houden wij onze kennis op peil om onze leerlingen, ook met een extra ondersteuningsbehoefte, nog beter te kunnen begeleiden. De IB'er, coördinatoren en directeur kijken daarnaast welke kennis nodig is om leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften goed te blijven ondersteunen. Dit betekent bijvoorbeeld dat er eind schooljaar 22-23 extra literatuur is aangeschaft om leerlingen met een trauma op school beter te kunnen ondersteunen.
Binnen het KindCentrum verkennen wij doorlopend welke samenwerkingen wij nog intensiever kunnen verkennen. Wij gebruiken daarbij de mogelijkheden binnen het KindCentrum, om leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte passend te kunnen begeleiden. Hiervoor maken wij gebruik van de experimenteerregeling van OC&W. Onze ambitie is om ook binnen het KindCentrum nog nadrukkelijker te kijken hoe wij de expertise binnen het KindCentrum nog beter kunnen inzetten in het belang van onze leerlingen.
De Borgloschool is een school met een populatie VVE-leerlingen. VVE staat voor voor- en vroegschoolse educatie en richt zich op leerlingen die door omgevingskenmerken een hoger risico op onderwijsachterstanden hebben. Leerlingen met een VVE-indicatie hebben deze indicatie vanuit het consultatiebureau gekregen en hebben op de voorschoolse voorzieningen vaak een intensiever aanbod gekregen. Op deze manier maken deze leerlingen een goede start op de basisschool. Op basis van onze VVE-populatie werken wij in de groepen 1/2 met de woordenschataanpak LOGO 3000. Met deze aanpak leren de leerlingen in de peuter- en kleuterperiode 3000 woorden, zodat zij goed voorbereid de overstap kunnen maken naar groep 3. Dit aanbod geven wij echter niet alleen aan onze VVE-leerlingen. Alle leerlingen in groep 1/2 profiteren van dit aanbod, zodat ook zij hun woordenschat in de eerste cruciale jaren uitbreiden. Het aanbod aan onze VVE-leerlingen beperkt zich niet tot woordenschatonderwijs. In kleine instructiekringen bieden wij (al) onze leerlingen een passend onderwijsaanbod op leerdoelen binnen een bandbreedte. Leerlingen met een VVE-indicatie nemen, net als de andere leerlingen in groep 1/2, deel aan deze instructiekringen.
Om onze leerlingen in groep 1 een goede start te laten maken hebben wij op vaste basis overleg met kinderopvangorganisatie Partou. Daarnaast hebben wij contact met andere kinderopvangorganisaties in de omgeving van de school als dat nodig is. Onze IB'er voert observaties uit bij Partou, schuift aan bij gesprekken en zorgt samen met de leerkrachten voor een goede overstap naar de Borgloschool. Zo zorgen wij samen voor een kansrijke start in groep 1. De voorschoolse inzet van de IB'er is mogelijk door een subsidie vanuit ons samenwerkingsverband Sine Limite.
Voor een goede start op school is het belangrijk dat u ons goed en volledig informeert over uw zoon of dochter. Zijn er bijzonderheden waar wij rekening mee moeten houden? Heeft uw zoon of dochter een VVE-toekenning? Of zijn er allergieën of medische bijzonderheden te melden? Dit zijn voorbeelden van dingen die voor ons belangrijke zijn om te weten voor uw zoon of dochter op school start. Het is daarnaast van belang dat uw zoon of dochter zindelijk is voor hij of zij op school komt wennen.
Om het onderwijsaanbod aan onze VVE-populatie in de toekomst te versterken en daarbij gezamenlijk op te trekken met onze voorschoolse partner Partou voert één van onze collega's in de schooljaren 22-23 en 23-24 een gefaciliteerd onderzoek uit naar het versterken van de proceskwaliteit op het gebied van VVE, het bereik van de VVE-populatie en het versterken van de doorgaande lijn met Partou. Zie voor meer informatie het schoolplan 23-25.