Wij de Wereld Openbaar Montessori Onderwijs

Eekhoorn 10 7423 EN Deventer

Schoolfoto van Wij de Wereld Openbaar Montessori Onderwijs

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Dit schooljaar hebben wij bij alle 22 kinderen uit groep 8 de papieren IEP-doorstroomtoets afgenomen. De resultaten van de doorstoomtoets van schooljaar 2023-2024 waren positief. De meeste kinderen hebben bij de toets laten zien wat zij ook op andere momenten hebben laten zien. De adviezen die wij de kinderen hebben gegeven kwamen grotendeels overeen met de adviezen die uit de Doorstroomtoets kwamen. We hebben bij één kind het advies naar boven aangepast op basis van de uitslag van de doorstroomtoets.

Als wij inzoomen op de resultaten zien wij toch een aantal opvallende zaken. Daar waar de kinderen volgens verwachting scoren op referentieniveau 1 F voor alle onderdelen, behalen we bij 2F en 1S onze ambities niet. Bij twee onderdelen is de afwijking niet zo groot, bij het onderdeel taalverzorging wel. 
De resultaten van het onderdeel lezen zijn positief en komen ongeveer overeen met onze verwachtingen. In totaal heeft 73% van de kinderen 2F behaald, daar waar onze ambitie 86% was.

Wat betreft taalverzorging is er reden om ons aanbod en de aanpak bij te stellen. Daar behaal dit jaar maar 32% van de 22 kinderen referentieniveau 2F, daar waar onze ambitie 73% was. We hebben op basis van deze uitslag het aanbod en de aanpak in de bovenbouw al aangepast. We zetten nu al vanaf groep 6 op gerichte instructie en laten de kinderen ook gerichter oefenen. Bij de start van schooljaar 2024-2025 nemen wij bij alle kinderen van de bovenbouw een toets taalverzorging af en op basis van de resultaten van deze toets zullen wij het aanbod nog verder aanscherpen. Onze verwachting is dat deze interventies een positief effect zullen hebben op de opbrengsten.

Wat betreft rekenen en wiskunde zijn de resultaten positief. De afgelopen jaren hebben wij bewust ingezet op het werken aan de 1S doelen. De resultaten zitten wel iets onder onze ambities; 45% heeft 1S behaald in plaats van 59%.

Acties die wij voor het komende schooljaar hebben gepland zijn:

  • De kinderen hebben zicht op de 1 F, 2F en 1 S -doelen waar zij aan moeten werken, doordat de leerkrachten daar sturing in geven. Ze nemen deze doelen op in hun planning en oefenen gericht. 
  • De kinderen weten waar zij de oefenmaterialen kunnen vinden waarmee zij aan deze doelen kunnen werken en maken hier gebruik van. 
  • Wekelijks instructie voor kinderen uit de bovenbouw voor taalverzorging.
  • We zetten nog meer in op differentiatie, waarbij we ieder kind uitdagen te oefenen met de doelen die passen bij de ambities voor dat kind.

Daarnaast continueren wij de aanpak die wij het afgelopen jaar hebben ingezet wat betreft het oefenen met het maken van toetsen met meerkeuzevragen. Eerder zat dat nooit zo in ons aanbod. Het maken van meerkeuzevragen vraagt wel een specifieke aanpak. Dor dit met de kinderen te oefenen merken wij dat zij daar vaardiger in worden.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school


Door goed te observeren krijgt de leerkracht inzicht in de fase van de ontwikkeling van het kind en de hulp die het daarbij nodig heeft. Op systematische wijze wordt door de leerkracht geregistreerd wat een kind doet, welke vorderingen het maakt en welk niveau het bereikt heeft. Dit doet de leerkracht in de observatieapp Od!n Od!n De vorderingen worden vooral bekeken in het licht van de eigen ontwikkeling van het kind. We gaan er immers van uit dat ieder kind zich op zijn eigen wijze ontwikkelt en dat het onderwijs daar bij moet aansluiten. Dit betekent ook dat de leerkrachten die bij ons op school werken de leerlijnen goed kennen. Zij hebben de tweejarige opleiding gevolgd tot montessori leerkracht of zijn hier nog mee bezig. De kennis en vaardigheden die tijdens deze opleiding worden aangeboden en geoefend zijn nodig om het aanbod af te kunnen stemmen op de behoefte van de individuele kinderen en de vorderingen goed te kunnen monitoren. Gegevens over de sociaal emotionele ontwikkeling worden opgenomen in het verslag.


Bij de peuters en in de onderbouw wordt er gewerkt met het kind volgsysteem BOSOS. Met behulp van dit systeem wordt de ontwikkeling van de kinderen gevolgd. Het systeem helpt ook bij het voorbereiden van de omgeving. Door de juiste aanbiedingen te doen wordt het kind in de zône van naaste ontwikkeling gebracht.


Alle kinderen worden op basisvaardigheden getoetst. De toetsen die wij daarvoor gebruiken zijn de schoolvaardigheidstoetsen van Boom testuitgevers. Deze toetsen sluiten goed aan bij de manier waarop wij ons onderwijs vorm geven. Ze geven een goed beeld van de ontwikkeling van een kind op de te toetsen onderdelen. We nemen de volgende toetsen af: technisch lezen, rekenen en wiskunde, rekenen en wiskunde in de context, begrijpend lezen (vanaf groep 4), spelling, werkwoordspelling (vanaf groep 6) en hoofdrekenen. De resultaten van de toetsen worden per kind vastgelegd en geanalyseerd waar nodig in het Boom Testcentrum. Dit testcentrum is gekoppeld aan het kindvolgsysteem ParnasSys, waar de resultaten ook zichtbaar zijn.


De ontwikkeling van de kinderen wordt besproken door de leerkrachten onderling en waar nodig ook met de coördinator ontwikkeling. De resultaten van de eigen toetsen en de landelijke toetsen worden gebruikt om analyses te maken op kind-, groeps- en schoolniveau.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Begin groep 8 gaat de leerkracht samen met kinderen en ouders in gesprek. Samen bepalen zij het voorlopig advies voor het voortgezet onderwijs. In het gesprek wordt ook besproken aan welke doelen nog gewerkt moet worden om het definitieve advies vast te kunnen stellen.



In februari wordt de doorstroomtoets van IEP afgenomen. In maart volgt dan het definitieve VO schooladvies. Dit advies wordt gegeven op basis van de observaties van de leerkrachten en de toetsen die het kind heeft gemaakt. De uitslag van de doorstroomtoets wordt naast deze gegevens gelegd. Mocht de uitslag van de doorstroomtoets hoger zijn dan het gegeven advies, dan wordt het advies waar passend naar boven bijgesteld.

Als wij het advies niet aanpassen dan motiveren wij waarom wij het advies niet aanpassen. Dit leggen wij vast in een document.





Wij hebben ook gekeken naar de gegevens van het VO. We krijgen jaarlijks een terugkoppeling van het niveau dat kinderen volgen. Op die manier kunnen wij monitoren of onze adviezen passen bij dat wat de kinderen in het VO laten zien. Deze gegevens worden ook via deze site gedeeld. Van de kinderen die inmiddels drie jaar geleden naar het VO gingen is 1 kind opgestroomd (4%) en zijn er 3 afgestroomd (11%). Van de overige kinderen hebben er een heleboel een meervoudig advies gekregen, waarbij zij nog steeds één van die twee richtingen volgen. Wij geven de kinderen een meervoudig advies als wij denken dat er wel potentie is voor een hogere uitstroom, maar dat dat afhangt van de inzet en het doorzettingsvermogen van de kinderen. 



Ieder jaar bekijken wij dit opnieuw kritisch. Wij vinden het belangrijk dat de kinderen die bij ons van school gaan een passende keuze maken, zodat zij zich zo optimaal mogelijk verder kunnen ontwikkelen. Mochten wij constateren dat onze adviezen teveel afwijken, dan betekent dit dat wij de manier waarop onze adviezen tot stand komen aangepast moeten worden. Vooralsnog is daar geen sprake van.



 


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op Wij de Wereld mogen kinderen zichzelf zijn. In de loop van de jaren ontdekken zij waar hun kwaliteiten liggen en waar zij ontwikkelpunten hebben.

Ieder kind ontwikkelt zich op een eigen tempo en manier. Op Wij de Wereld kijken wij naar wat een kind nodig heeft om zich zo optimaal mogelijk te kunnen ontwikkelen. Het kind heeft daar zelf een actieve rol in en kan aantonen dat het bepaalde vaardigheden of leerstof beheerst. Hierbij zijn de sociale kennis en vaardigheden net zo belangrijk als de cognitieve kennis en vaardigheden. Kinderen leren bij ons kritisch te zijn en vragen te stellen. Dit leren wij kinderen door dit gedrag zelf voor te leven. Wij stellen de kinderen veel vragen en zijn kritisch op hun werk en bijdragen. Dat doen wij, omdat wij de kinderen serieus nemen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • positief & sociaal
  • verantwoordelijk
  • verbondenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven