Wij de Wereld Openbaar Montessori Onderwijs

Eekhoorn 10 7423 EN Deventer

Schoolfoto van Wij de Wereld Openbaar Montessori Onderwijs

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het afgelopen schooljaar hebben wij voor het eerst de IEP-eindtoets afgenomen. Deze toets was op papier. De resultaten van de Eindtoets van schooljaar 2022-2023 waren positief. De kinderen hebben bij de toets laten zien wat zij ook op andere momenten hebben laten zien. De adviezen die wij de kinderen hebben gegeven kwamen overeen met de adviezen die uit de Eindtoets kwamen.

Daar waar wij het vorige schooljaar nog tegenvallende resultaten hadden hebben wij nu ook met het resultaat van Eindtoets voldaan aan de signaleringswaarden van de inspectie.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Door goed te observeren krijgt de leerkracht inzicht in de fase van de ontwikkeling van het kind en de hulp die het daarbij nodig heeft. Op systematische wijze wordt door de leerkracht geregistreerd wat een kind doet, welke vorderingen het maakt en welk niveau het bereikt heeft. Dit doet de leerkracht in de observatieapp ERIK! http://https://observatieapp.nl/ De vorderingen worden vooral bekeken in het licht van de eigen ontwikkeling van het kind. We gaan er immers van uit dat ieder kind zich op zijn eigen wijze ontwikkelt en dat het onderwijs daar bij moet aansluiten. Dit betekent ook dat de leerkrachten die bij ons op school werken de leerlijnen goed kennen. Zij hebben de tweejarige opleiding gevolgd tot montessori leerkracht of zijn hier nog mee bezig. De kennis en vaardigheden die tijdens deze opleiding worden aangeboden en geoefend zijn nodig om het aanbod af te kunnen stemmen op de behoefte van de individuele kinderen en de vorderingen goed te kunnen monitoren. Gegevens over de sociaal emotionele ontwikkeling worden opgenomen in het verslag.

Bij de peuters en in de onderbouw wordt er gewerkt met het kind volgsysteem BOSOS. Met behulp van dit systeem wordt de ontwikkeling van de kinderen gevolgd. Het systeem helpt ook bij het voorbereiden van de omgeving. Door de juiste aanbiedingen te doen wordt het kind in de zône van naaste ontwikkeling gebracht.

Alle kinderen worden op basisvaardigheden getoetst. De toetsen die wij daarvoor gebruiken zijn de schoolvaardigheidstoetsen van Boom testuitgevers. Deze toetsen sluiten goed aan bij de manier waarop wij ons onderwijs vorm geven. Ze geven een goed beeld van de ontwikkeling van een kind op de te toetsen onderdelen. We nemen de volgende toetsen af: technisch lezen, rekenen en wiskunde, begrijpend lezen (vanaf groep 4), spelling, werkwoordspelling (vanaf groep 7) en hoofdrekenen. De resultaten van de toetsen worden per kind vastgelegd en geanalyseerd waar nodig in het Boom Testcentrum. Dit testcentrum is gekoppeld aan het kindvolgsysteem ParnasSys, waar de resultaten ook zichtbaar zijn.

De ontwikkeling van de kinderen wordt besproken door de leerkrachten onderling en waar nodig ook met de interne begeleider. De resultaten van de eigen toetsen en de landelijke toetsen worden gebruikt om analyses te maken op kind-, groeps- en schoolniveau.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Begin groep 8 gaat de leerkracht samen met kinderen en ouders in gesprek. Samen bepalen zij het voorlopig advies voor het voortgezet onderwijs. In het gesprek wordt ook besproken aan welke doelen nog gewerkt moet worden om het definitieve advies vast te kunnen stellen.

In februari wordt de doorstroomtoets van IEP afgenomen. In maart volgt dan het definitieve VO schooladvies. Dit advies wordt gegeven op basis van de eigen observaties en toetsen. De uitslag van de doorstroomtoets wordt daar naast gelegd.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op Wij de Wereld mogen kinderen zichzelf zijn. In de loop van de jaren ontdekken zij waar hun kwaliteiten liggen en waar zij ontwikkelpunten hebben.

Ieder kind ontwikkelt zich op een eigen tempo en manier. Op Wij de Wereld kijken wij naar wat een kind nodig heeft om zich zo optimaal mogelijk te kunnen ontwikkelen. Het kind heeft daar zelf een actieve rol in en kan aantonen dat het bepaalde vaardigheden of leerstof beheerst. Hierbij zijn de sociale kennis en vaardigheden net zo belangrijk als de cognitieve kennis en vaardigheden. Kinderen leren bij ons kritisch te zijn en vragen te stellen. Dit leren wij kinderen door dit gedrag zelf voor te leven. Wij stellen de kinderen veel vragen en zijn kritisch op hun werk en bijdragen. Dat doen wij, omdat wij de kinderen serieus nemen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • positief & sociaal
  • verantwoordelijk
  • verbondenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven