Wat is de klachtenregeling?
In het kader van de Kwaliteitswet heeft het bestuur van stichting Varietas een klachtenregeling opgesteld. Deze klachtenregeling wordt gehanteerd door Het Palet. Als u vragen of klachten heeft over de gang van zaken op school neemt u dan eerst contact op met de groepsleerkracht. Als dat overleg naar uw mening geen oplossing geeft, kunt u contact opnemen met de directie. Het gaat uiteraard in eerste instantie over vragen met betrekking tot uw kind of de groep, waar uw kind in zit. Als het een algemene vraag (dat is een vraag, die geen relatie heeft met een individuele persoon) of klacht over de school of het onderwijs betreft, is het verstandig te overleggen met de directie. Ook kunt u uw vraag voorleggen aan de oudergeleding van de Medezeggenschapsraad.
Als het overleg met de school geen oplossing biedt, dan kunt u zich rechtstreeks richten (eventueel na overleg en met ondersteuning van de externe vertrouwenspersoon) naar de ambtelijk secretaris van de klachtencommissie. Uiteraard gaan we er van uit dat ouders en/of leerkrachten eerst de “koninklijke” weg bewandelen door hun klacht neer te leggen bij de leerkracht/directeur en/of schoolcontactpersoon. Een klacht kan ook gedeponeerd worden bij het bestuur/de centrale directie. Als er geen oplossingen gevonden kunnen worden is het mogelijk de klachtenprocedure te volgen.
Elke onderwijsinstelling is wettelijk verplicht een klachtenregeling op school ter inzage te hebben liggen en aangesloten te zijn bij een (landelijke) klachtencommissie. Als gevolg hiervan heeft onze school een contactpersoon. Dit is Lisanne Kleinherenbrink.
Voor de klachtenregeling kan contact worden opgenomen met het bevoegd gezag van de stichting Varietas, waarvan u hieronder het adres vindt.
Het postadres van ons schoolbestuur is:
Stichting Varietas
Postbus 256
7400 AG Deventer
https://www.stichtingvarietas.nl/085-0435490
Schoolvertrouwenspersoon
Zoals op iedere basisschool is er op Het Palet een schoolvertrouwenspersoon. Voor onze school is dit Lisanne Kleinherenbrink. Zowel leerkrachten, kinderen als ouders kunnen bij hen terecht wanneer zich onverhoopt iets voordoet dat de nodige aandacht vraagt. U kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld ongewenste intimiteiten, maar ook onaangename, bedreigende of vijandige werk- en studieomstandigheden. Zij kunnen u ook doorverwijzen naar één van de vertrouwenspersonen voor de scholen vallend onder ons bestuur.
Daarnaast hanteren we op school diverse protocollen:
- internetprotocol
- protocol grensoverschrijdend gedrag
- pestprotocol
- zorgprotocol/ondersteuningsprotocol