Net zo min als we de prestaties van een kind in een rapportcijfer uitdrukken, drukken we de kwaliteit van Montessorischool de Ontdekking ook niet in één rapportcijfer uit. Wij vinden dat de kwaliteit van een school uit een heleboel terreinen moet blijken. Uiteraard wat de kinderen aan het einde van de basisschool geleerd hebben en uit de vaardigheden die ze opgestoken hebben. Naast resultaten op leergebieden valt er te denken aan zelfstandigheid, taakgerichtheid, een goede sociale en tegelijk positief kritische instelling enz. Maar ook de inzet en deskundigheid van het team, de sfeer in de school, de onderwijskundige visie en het beleid ten aanzien van schoolontwikkeling bepalen de kwaliteit van een school.
Naast de wettelijke verplichte inspecties door de inspectie van onderwijs willen we ook graag weten wat ouders, leerlingen en externe partners van de school vinden. Daarvoor houden we tevredenheidsonderzoeken. De uitkomsten van dergelijke onderzoeken worden op de www.scholenopdekaart.nl gepubliceerd. Andere indicatoren zijn de doorstroom naar het voortgezet onderwijs, de toets de resultaten en het schoolprofiel.
Zicht op kwaliteitszorg: Trendanalyses naar aanleiding van de leeropbrengsten worden cyclisch uitgevoerd. Deze analyses kunnen aanleiding vormen tot bijstelling op het gebied van didactiek en pedagogiek. Periodieke input verzamelen directeur/team/intern begeleider om na te gaan of voor bepaalde onderwerpen de kwaliteit verbeterd kan/moet worden, te analyseren, en verbetervoorstellen te doen, te bespreken en in te voeren om uiteindelijk het rendement te vergroten van de inzet. Er wordt gebruik gemaakt van kwaliteitszorginstrumenten Voorwaarden hiervoor zijn: van inspanningsgericht denken en doen naar resultaatgericht en bovenal een professionele betrokkenheid en commitment van het gehele schoolteam. Om de onderwijskwaliteit te borgen worden de vorderingen , de (werk)houding en het gedrag van leerlingen geregistreerd in leerlingdossiers. Ook worden de verslagen van de gesprekken met de ouders vastgelegd. Onze school maakt vanaf de onderbouw gebruik van het leerlingvolgsysteem Parnassys. De observatie- en toetsgegevens worden nauwkeurig bijgehouden. In de groepen 3 t/m 8 wordt 1 keer per jaar de IEP toetsen digitaal afgenomen. Het gaat om de vakken taal en begrijpend lezen en rekenen, maar ook om het onderdeel hart-handen. Hiermee brengen we de leeraanpak en sociaal-emotionele ontwikkeling in kaart. Het hoofdrekenen wordt ook getoetst middels de schoolvaardigheidstoetsen (SVT). Alle toetsen worden volgens de jaarlijkse toetskalender afgenomen. De kinderen van groep 8 nemen deel aan Route 8 voor de landelijke eindtoets. Toetsen zijn slechts een momentopname en doen naar ons oordeel niet geheel recht aan de kwaliteiten die een kind in zijn totaliteit bezit. Wel geven ze ons inzicht in de cognitieve ontwikkeling gedurende de gehele schoolloopbaan.
Scholing van leerkrachten: Elke leerkracht is individueel verantwoordelijk voor vervolgstudie en verdieping, passend binnen de visie van onze school. Daarnaast hebben wij ervoor gekozen als team samen jaarlijks te zorgen voor het bijhouden en ontwikkelen van ons vakgebied of studie. Hiervoor zijn een aantal studiedagen ingeroosterd. De data staan in onze jaarkalender en op de website. Het team heeft voor het schooljaar 2022-2023 zich als doel gesteld om te werken met Kinddoelen en het voeren van portfoliogesprekken waar het kind ook aan deelneemt. Kinderen leren kiezen aan welk doel ze gaan werken en op welke manier ze dat gaan aanpakken. De leerkracht legt de vorderingen vast in ParnasSys en in het doelenboekje van het kind. We werken in de school volgens het principe van LEERkracht waardoor leerkrachten binnen elkaars bouw maar ook bouwoverstijgend regelmatig elkaars lessen bezoeken en gezamenlijk lessen voorbereiden. De school werkt met een schoolplan in een cyclus van twee jaren, waarin staat welke acties de school onderneemt tot het verder verhogen van de kwaliteit. In 2022-2023 werken we vanuit het tweede deel van de schoolplancyclus. Dit is een cyclus waarin alle oriëntaties invoeringen en evaluaties beschreven staan voor de komende twee jaar. Vanuit het schoolplan ontstaat een jaarplan. Binnen het bestuur van Zinderonderwijs zijn vier doelen voor de komende twee jaren opgesteld: werken vanuit doelen en zelfsturing/zelfregulatie, samenhang creëren, van en voor buiten leren en verduurzamen. Daarnaast hebben we ook twee schooldoelen waarin we stappen willen zetten: onze rekenvisie omzetten naar concreet handelen en het doorontwikkelen van ons toetsbeleid. De vertaling van deze doelen naar onze school en de aanvulling met eigen doelen hebben wij gekeken naar eerdere ontwikkelsporen die wij willen doorzetten. Wij komen tot de volgende schoolplandoelen voor de komende 2 jaren:
We leren kinderen werken vanuit doelen. Dit kan zowel vanuit leerdoelen op een vakgebied als op de sociaal emotionele ontwikkeling. Om goed met Kinddoelen te kunnen werken hebben de kinderen vaardigheden nodig. Om zelfgestuurd te kunnen werken hebben de kinderen expliciete instructie nodig om de vaardigheden zich eigen te maken. Denk aan : Meta-cognitie (organiseren, plannen, voor kennis activeren, probleem oplossen, monitoren en evaluatie, reflecteren), Motiveren (sturen van actie, jezelf motiveren, gebruik maken van feedback), Gedrag (samenwerken, hulp zoeken) en Ruimte en materiaal (omgeving organiseren en materiaal kiezen). We bekwamen ons in het voeren van portfoliogesprekken met leerlingen en ouders. We zorgen ervoor dat leerkrachten over de kennis en vaardigheden beschikken om kinderen die (hoog)begaafd zijn verbreding en verdieping aan te bieden op hun eigen doorgaande ontwikkelingslijn.
Samenhang creëren: We integreren wetenschap & techniekonderwijs en begrijpend lezen in onze thema's van Kosmisch Onderwijs, zodat hierin meer samenhang ontstaat. Daarnaast versterken we de contacten tussen de onderbouw en de peutgroep door een aantal collega's deel te laten nemen aan een cursus die gericht is op een goede samenwerking tussen peuterleidsters en onderbouwleerkrachten. Op deze manier kunnen we gebruik maken van de kennis en vaardigheden van collega's en we kunnen peuters en kleuters nog beter op maat ondersteunen.
Van en voorbuiten leren: We willen ons prachtige groene schoolplein meer gaan inzetten bij onze dagelijkse manier van werken, zodat kinderen zich ook vrij voelen om buiten met opdrachten aan de slag te gaan. We willen de wereld van buiten veel meer naar binnen halen, door bijvoorbeeld excursies en gastlessen meer de school in te halen. En we ontwikkelen de algemene ruimtes in onze school zo, dat ze uitnodigen tot ontdekken en leren, zoals bijvoorbeeld het techniekplein.
Verduurzamen: we integreren lessen over duurzaamheid in onze Kosmische thema's en leven zelf ook duurzaam gedrag voor tijdens onze dagelijkse praktijk.
Aan het einde van het schooljaar evalueren we en kijken naar de doelen voor het jaar erop.
Alle scholen binnen Zinder doorlopen eenzelfde kwaliteitscyclus en verwerken enkele gedeelde bovenschoolse ontwikkeldoelen vanuit het koersplan in hun eigen tweejaarlijkse schoolplannen. Het schoolplan behelst een jaarplan en resulteert in actieplannen die door teamleden uitgevoerd worden. Met een goed uitgewerkt systeem van kwaliteitszorg houdt de schoolleiding overzicht over alles wat er binnen de school moet gebeuren. De directeur krijgt alle schoolaspecten regelmatig onder ogen, kan zo bijsturen en de schoolontwikkelingen met het hele team delen.