Net zo min als we de prestaties van een kind in een rapportcijfer uitdrukken, drukken we de kwaliteit van Montessorischool Oudaen ook niet in één rapportcijfer uit. Wij vinden dat de kwaliteit van een school uit een heleboel terreinen moet blijken. Uiteraard wat de kinderen aan het einde van de basisschool geleerd hebben en uit de vaardigheden die ze opgestoken hebben. Naast resultaten op leergebieden valt er te denken aan zelfstandigheid, taakgerichtheid, een goede sociale en tegelijk positief kritische instelling enz. Maar ook de inzet en deskundigheid van het team, de sfeer in de school, de onderwijskundige visie en het beleid ten aanzien van schoolontwikkeling bepalen de kwaliteit van een school.
Naast de wettelijke verplichte inspecties door de inspectie van onderwijs willen we ook graag weten wat ouders, leerlingen en externe partners van de school vinden. Daarvoor houden we tevredenheidsonderzoeken. De uitkomsten van dergelijke onderzoeken worden op de www.scholenopdekaart.nl gepubliceerd. Andere indicatoren zijn de doorstroom naar het voortgezet onderwijs, de toets de resultaten en het schoolprofiel.
Zicht op kwaliteitszorg: Trendanalyses naar aanleiding van de leeropbrengsten worden cyclisch uitgevoerd. Deze analyses kunnen aanleiding vormen tot bijstelling op het gebied van didactiek en pedagogiek. Periodieke input verzamelen directeur/team/intern begeleider om na te gaan of voor bepaalde onderwerpen de kwaliteit verbeterd kan/moet worden, te analyseren, en verbetervoorstellen te doen, te bespreken en in te voeren om uiteindelijk het rendement te vergroten van de inzet.
Er wordt gebruik gemaakt van kwaliteitszorginstrumenten voorwaarden hiervoor zijn: van inspanningsgericht denken en doen naar resultaatgericht en bovenal een professionele betrokkenheid en commitment van het gehele schoolteam.
Om de onderwijskwaliteit te borgen worden de vorderingen, de (werk)houding en het gedrag van leerlingen geregistreerd in klassenmappen en in leerlingdossiers. Ook worden de verslagen van de gesprekken met de ouders vastgelegd. Onze school maakt vanaf de onderbouw gebruik van het leerlingvolgsysteem Parnassys. De observatie- en toetsgegevens worden nauwkeurig bijgehouden. In de groepen 3 t/m 8 worden de IEP LVS toetsen afgenomen (alle vakken). Ook wordt daarbij een vragenlijst door de kinderen ingevuld zodat ouders geïnformeerd kunnen worden niet alleen over het hoofd, maar ook over hart en handen. Alle toetsen worden volgens de jaarlijkse toetskalender afgenomen. De kinderen van groep 8 nemen deel aan de landelijke eindtoets van IEP. Toetsen zijn slechts een momentopname en doen naar ons oordeel niet geheel recht aan de kwaliteiten die een kind in zijn totaliteit bezit. Wel geven ze ons inzicht in de cognitieve ontwikkeling gedurende de gehele schoolloopbaan.
Scholing van leerkrachten: Elke leerkracht is individueel verantwoordelijk voor vervolgstudie en verdieping, passend binnen de visie van onze school. Daarnaast hebben wij ervoor gekozen als team samen jaarlijks te zorgen voor het bijhouden en ontwikkelen van ons vakgebied of studie. Hiervoor zijn een aantal studiedagen ingeroosterd. De data staan in onze jaarkalender en op de website. Het team heeft voor het schooljaar 2021-2022 zich als doel gesteld om de leerlijnen op het gebied van kosmisch onderwijs onder de loep te nemen zodat een eenduidige aanpak en werkwijze is geborgd. Daarnaast staat het handelingsgericht werken in een continue proces onder de aandacht. O.a. doordat leerkrachten binnen elkaars bouw maar ook bouwoverstijgend regelmatig elkaars lessen bezoeken.
De school werkt met een schoolplan in een cyclus van vier jaren, waarin staat welke acties de school onderneemt tot het verder verhogen van de kwaliteit. Vanuit het schoolplan ontstaat een jaarplan en een activiteitenplan.
Binnen het bestuur van Zinder zijn vier doelen voor de komende twee jaren opgesteld:
- Werken vanuit doelen en zelfsturing/zelfregulatie;
- Samenhang creëren;
- Van en voor buiten leren;
- Verduurzamen
De vertaling van deze doelen naar onze school en de aanvulling met eigen doelen hebben wij gekeken naar eerdere ontwikkelsporen die wij willen doorzetten en naar aanleidingen voor veranderingen. Deze hebben wij o.a. gekozen op basis van de enquêteresultaten, inventarisatie ‘Kwaliteitszorg – onze processen’ en een zelfwaardering van de inspectie indicatoren, en de analyses van de opbrengsten.
Op deze manier komen wij tot de volgende schoolplandoelen voor de komende 2 jaren: ?
- Kosmische verantwoordelijkheid versterken (aansluitend bij koersplandoel 2 en 3) waaronder:
- Borgen van Buiten-gewoon onderwijs (tuin, dierverzorging, yoga, filosofie, muziek, beeldende vorming, gym, drama) ?
- Atelierlessen BSO
- Implementatie leerlijn Beeldend & techniek ?
- ?
2. Versterken bekwaamheid team (koersplandoelen 2,3 en 4).
- Teamleren (Grej of the day, Kanjertraining, buitenles, Met sprongen vooruit)
- Collegiaal leren (collegiale consultatie en ontwikkelgesprekken)
3. Cyclisch leren (aansluitend bij koersplandoel 1) ?
- Implementatie Montessorikindwerkdossier/cfolio?
- IEP onderbouw en nieuw verslag
- Onderzoeksproject Becool Saxion (Bovenbouw)
- Implementatie Getal & Ruimte en montessori rekenkasten BB
4. Verduurzamen (aansluitend bij koersplandoel 4)
- Aangepast voedingsbeleid op school (geen vlees voor- en naschools)
- Zorg voor de omgeving (o.a. recyclen afval, dag van de duurzaamheid, zorg voor dieren en planten)
Zowel in het teamoverleg als in het overleg met de MR is de voortgang van het realiseren van de doelen, onderwerp van de agenda.
Alle scholen binnen Zinder doorlopen eenzelfde kwaliteitscyclus en verwerken enkele gedeelde bovenschoolse ontwikkeldoelen vanuit het koersplan in hun eigen tweejaarlijkse schoolplannen. Het schoolplan behelst een jaarplan en resulteert in actieplannen die door teamleden uitgevoerd worden. Met een goed uitgewerkt systeem van kwaliteitszorg houdt de schoolleiding overzicht over alles wat er binnen de school moet gebeuren. De directeur krijgt alle schoolaspecten regelmatig onder ogen, kan zo bijsturen en de schoolontwikkelingen met het hele team delen.