Hoe bereikt de school de doelen?
Op de Willibrordus werken we met een onderwijsagenda. In de startvergadering van ieder schooljaar worden de plannen voor het schooljaar vastgesteld. Hierbij worden ook de tussentijdse doelen beschreven. Deze worden geëvalueerd tijdens de studievergaderingen gedurende het jaar. Aan het eind van het schooljaar bekijken we of het doel behaald is en worden de afspraken geborgd.
In het schooljaar 2023-2024 werken we aan de volgende paginaplannen:
Schoolplan
In 2024 eindigt ons schoolplan 19-24. We hebben de destijds gestelde doelen geëvalueerd en (bijna) allemaal bereikt. Sommige doelen zijn door de tijd ingehaald en sommige vragen nog borging. Passend bij de ‘missie-visie-actie-werkwijze’ willen we in schooljaar 23/24 samen een nieuw schoolplan maken, waar we de strategische verbeterdoelen voor de komende jaren uit kunnen halen.
Rekenmethode
We gaan in schooljaar 23-24 een nieuwe rekenmethode implementeren. Het betreft de methode de Wereld in Getallen 5.
Talentontwikkeling
De afgelopen jaren hebben we een krachtige ontwikkeling meegemaakt door de implementatie van The Leader in Me. We willen deze ontwikkeling doorzetten door de verdieping te zoeken in brede talentontwikkeling en invulling te geven aan Gewoonte 8. Om ervoor te zorgen dat de in te zetten ontwikkeling duurzaam, is hebben we onderzoek uitgevoerd, een?visie op talentontwikkeling geformuleerd, en een werkwijze voor talentonderwijs bedacht die aansluit bij onze visie, bij TLiM en onze omgeving. Om deze werkwijze te kunnen implementeren, vinden we een teamscholing noodzakelijk. We doen dit door het talentengedachtengoed van Luk Dewulf te implementeren.
Overige plannen
In februari 2024 gaan de eerste nieuwe portfolio's mee naar huis.
Daarnaast richt de directie van onderwijsgemeenschap het Web zich op het implementeren van een op talent gebaseerde systematiek voor functioneren en beoordelen van medewerkers, waarbij de focus op groei ligt.
We maken een borgingsdocument omtrent onze werkwijze met de Wall of Games, een leerlijn rondom executieve functies. In deze spellenlijn wordt onderscheid gemaakt in cognitief niveau en ervaringsniveau. Leerlingen leren op een speelse manier beter samenwerken en beter concentreren. Daarnaast leren de kinderen vaardigheden waarmee je makkelijker, maar vooral leuker kunt leren. Zo is er nog meer aandacht voor de ontwikkeling van de kinderen en de kinderen hebben veel plezier. Het team heeft reeds een scholing gevolgd over hoe de spellenlijn het best ingezet kan worden.
Burgerschapsvorming
Op de Willibrordus willen we de leerlingen voorbereiden op het vormgeven van de maatschappij van de toekomst. Onderdeel hiervan is dat leerlingen leren hoe ze zich als burger in onze samenleving kunnen bewegen. Onze kinderen groeien op in een complexe samenleving. Om ervoor te zorgen dat ze hun optimale bijdrage aan deze samenleving geven willen we ze leren de leiding over zichzelf te nemen, leren samenwerken en leren samenleven. Burgerschap is op onze school een integraal onderdeel van ons onderwijs. Onderwijs in burgerschap krijgt aandacht in de vorm van:
1. Houding/ attitude: We zijn als volwassenen in en om de school in deze ook een duidelijk rolmodel voor onze leerlingen. We hebben in onze school gekozen om onze houding en attitude te laten inspireren door de 7 gewoonten van effectief (zelf-leiderschap). Vanaf de jongste jaren leren we de kinderen de zeven gewoonten aan. De aanpak is zorgvuldig opgebouwd waardoor de leerlingen er gedurende hun gehele schoolloopbaan mee opgroeien. De aanpak zorgt ook voor een degelijk aanbod op gebied van sociale vaardigheden.
2. Kennisoverdracht: Om de wereld te kunnen begrijpen moet je er voldoende kennis over hebben. We bieden de kennis over de wereld en burgerschap in de wereld in een duidelijke leerlijn van ‘Blink Geïntegreerd’ aan. Naast deze complete leergang zijn er nog aanvullend gebruikte materialen welke onder andere bij het behandelen van de actualiteit, begrijpend lezen en projectonderwijs aan bod komen. De wereld om je heen begrijpen bestaat uit de wereldwijde omgeving, maar het begint bij het begrijpen van je nabije omgeving. We hebben ons onderwijs daarom via ‘Educatie op locatie’ verbonden aan de cultureel-historische instellingen in het leefgebied van de kinderen, de gemeente Dinkelland. Zo leren de kinderen hun ook eigen leefomgeving goed kennen.
3. Sociale vaardigheden: Door te werken met de 7 gewoonten van effectief (zelf-)leiderschap, worden kinderen mede-eigenaar van de school. Dit maakt dat ze zich persoonlijk betrokken voelen bij de school en beter gaan presteren. Ze durven hierdoor relaties aan te gaan met anderen, situaties op te zoeken die voor iedereen werken, de andere te begrijpen, en de samenwerking te zoeken waar kan.
4. Reflectie en meningsvorming: Middels de gewoonten 1,2 en 3 leren we de kinderen heel bewust aan om over zichzelf na te denken en om vervolgens de leiding over zichzelf te nemen. Hierin zijn het stellen en evalueren van persoonlijke doelen belangrijke te leren vaardigheden. Bij het aanleren van de gewoonten 4,5 en 6 bovenop de basis van gewoonte 1,2 en 3 ligt de nadruk meer op het samen zijn met de ander. Hierin wordt het leren vormen van een mening, waarbij een ander eerst begrijpen als noodzakelijk wordt gezien, geoefend en geleerd.
5. De school (en omgeving) als oefenplaats: Onze school biedt leerlingen een realistische oefenplaats. We doen dit enerzijds op persoonlijk vlak in de vorm van het eigenaarschap over de eigen ontwikkeling. Dit krijgt vorm middels een (rapport-)folio met een bijpassende gesprekkencyclus tussen leerling, leerkracht en ouder(s). Anderzijds werken we in de school met zogenaamde leerlingenteams. Dit zijn teams op verschillende gebied waar leerlingen in kunnen gaan als ze voor een bepaald onderdeel van de school een grotere verantwoordelijkheid willen nemen. De teams worden begeleid door een medewerker die als coach voor het team optreedt. Voorbeelden zijn het presentatieteam, tuinteam, biebteam en het LeerlingLighthouseTeam. Het laatste team is een uitzonderlijke. Zij zijn namelijk het vertegenwoordigend orgaan van de leerlingen van de school. Zij kunnen gevraagd en ongevraagd advies geven over verschillende schoolse zaken. Dit kan zowel organisatorisch als onderwijsinhoudelijk of sociaal-emotioneel zijn
6. De basiswaarden van onze rechtstaat: De basiswaarden van onze rechtstaat verhouden zich goed tot onze kernwaarden en uiteraard ook tot de zeven gewoonten.
Het meten van de mate waarin we de doelen met betrekking tot burgerschap bereiken is een integraal onderdeel van ons kwaliteitszorgsysteem. We monitoren door toetsen, observaties en onderzoeken. De toetsen en observaties maken voornamelijk deel uit van ons onderwijsleerpakket. Daarnaast gebruiken we vragenlijsten en tevredenheidsonderzoeken om in beeld te krijgen of leerlingen, medewerkers en ouders veiligheid op school ervaren. We nemen daarnaast de Quick scan burgerschap tweejaarlijks af om een overall beeld op het gebied van burgerschap van onze school te krijgen. De opbrengsten van Quick scan in schooljaar 2022/2023 heeft ons de volgende analyse en vervolgstappen opgeleverd:
Analyseformulier 2022/2023
Algemeen: Alle scores van 8 of hoger leiden tot tevredenheid. Om dit zo te houden zullen we het monitoren opnemen in ons kwaliteitszorgsysteem.
Per onderdeel de scores en eventuele vervolgstappen:
1. Visie en missie: 8.8
2. Beleid en doelen 7.2; Het beleid en de doelen worden/zijn duidelijk beschreven in ons beleidsstuk rondom burgerschap. Dit stuk moet duidelijker in de organisatie gedeeld worden.
3. Burgerschap programma: 7.7; Door het programma expliciet te beschrijven in ons beleidsstuk wordt het zicht hierop door alle medewerkers scherper
4. Burgerschap activiteiten: 8.1
5. School als oefenplaats: 8.4
6. Evaluatie: 7.5; We nemen de (tweejaarlijkse) scan op in het standaard kwaliteitszorgsysteem. Hiermee wordt de evaluatie geïnternaliseerd in het systeem.
7. Draagvlak en leiderschap: 8.1
8. Rollen en taken: 8
9. Professionalisering: 8.1
10. Omgeving en ouders: 8.5