We willen een school zijn waar door positieve benadering een veilige structuur voor onze kinderen wordt gecreëerd. De kernwaarden van onze structuur zijn respect, openheid, dynamiek, vertrouwen en betrokkenheid. Kind, school en ouders vormen een driehoek waarbinnen ze samenwerken aan de ontwikkeling van het kind. We werken zowel ontwikkelings- als opbrengstgericht zodat ieder kind naar eigen kunnen en talenten maximaal kan groeien.
Kinderen kunnen zich pas ontwikkelen wanneer ze zich veilig voelen. Wij gaan ervan uit dat elk kind:
- gelukkig wil zijn,
- wil dat zijn klasgenoten gelukkig zijn,
- wil dat de juffen en meesters gelukkig zijn.
Aan de hand van deze eenvoudige, maar duidelijke regel geven we kinderen zoveel mogelijk verantwoordelijkheden en eigenaarschap voor de eigen leer- en leefomgeving.
Hoe pakken wij pestproblemen aan? Alle direct betrokkenen dienen het pesten als een probleem te zien. Elke leerling dient zich op onze school veilig te kunnen voelen. Het aanpakken van een pestprobleem is daarom belangrijk, maar niet eenvoudig.
Preventieve aanpak om pestproblemen te voorkomen:
- Werken volgens het gedachtengoed van Stephen Covey (1989); Leader In Me (zie website)
- Als team werken vanuit de visie van de school; doel voor ogen wat we met kinderen willen bereiken en van daaruit bewuste keuzes maken in handelen en het voorkomen van pestgedrag.
- Het creëren van een open pedagogisch klimaat; als team zijn we samen eigenaar voor het pedagogisch klimaat en daarmee ook verantwoordelijk voor het gedrag van leerlingen in de school.
- Persoonlijk mission statement van de leerkrachten, leerlingen en het groepsmission statement.
- Het opbouwen en stimuleren van een positief zelfbeeld.
- Het leren uiten en verwoorden van eigen gevoelens en gedachten. Ook als deze negatief zijn.
- Het vergroten van inlevend vermogen; dit zorgt voor een betere omgang met zowel volwassenen als andere leerlingen.
- We hebben een Lighthouse Team en Leerling-Lighthouse Team ingericht (zie website).
- Het voeren van kindgesprekken tussen leerkracht en leerling waarbij aandacht is voor vragen als: Met welke 3 leerlingen uit je groep zou je graag willen samenwerken? Bij welke 3 leerlingen zou je graag willen zitten? Met welke 3 leerlingen zou je graag leuke dingen willen doen? N.b. Leerlingen die door niemand genoemd worden, kunnen (potentiële) zondebokken zijn.
- Afspraken gebruik mobiele telefoons van kinderen. Mobiele telefoons geven soms vervelende en storende situaties tijdens de les, op het speelplein en in de gymzaal. We willen dit voorkomen door afspraken te maken omtrent het gebruik van de mobiele telefoons. Liever geen mobieltjes meegeven naar school. Indien het beslist noodzakelijk is, kunt u de leerling ook bereiken via het schooltelefoonnummer. Neemt het kind toch een mobieltje mee naar school, dan dient die er zorg voor te dragen dat deze overdag uit staat. Het opbergen van de mobieltjes gebeurt op een centrale plaats in de groep (achter slot en grendel). Als leerlingen naar huis gaan, kunnen ze hun mobieltje weer mee nemen.
Iedereen blijft zelf verantwoordelijk voor zijn/haar mobieltje. We hebben de afspraak gemaakt dat wij contact opnemen met de ouders, wanneer een kind zich niet aan deze afspraken houdt. We doen dit om ze op de hoogte te stellen en om uitleg te geven waarom we zo’n waarde hechten aan de bovengenoemde afspraken.