Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
We werken op onze school met een ondersteuningsplan. In dit plan hebben we precies omschreven hoe we met onze leerlingen werken aan een optimale ontwikkeling. Deze ontwikkeling volgen we door 2 keer per jaar de kinderen te toetsen door middel van een leerlingvolgsysteem. Wij gebruiken hiervoor 'Leerling in Beeld'.
De tussenresultaten geven ons richting in hoe we ons onderwijs vorm geven in iedere groep. Deze tussenresultaten worden ook besproken met onze collega scholen.
Bij de keuze van het vervolgonderwijs mag u van de school een gedegen advies verwachten.
In groep 7 krijgt u van de school voorlopig advies. Dit advies is nog globaal, maar de hoofdlijn is er. In het advies van de school dient altijd de uitkomst van een objectieve toets verwerkt te zijn. De CITO-toetsen, die gebruikt worden voor het leerlingvolgsysteem, de observatiegegevens vanaf groep 5 en de leerlingkenmerken geven voldoende objectieve onderbouwing en worden door ons gebruikt.
In groep 8 wordt een definitief schooladvies gegeven. De leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en de directie dragen daar samen zorg voor. Er wordt niet alleen gekeken naar de cognitieve capaciteiten van de kinderen, maar er wordt ook gelet op studiehouding, zelfstandigheid, motivatie, doorzettingsvermogen, interesse, zelfvertrouwen, enz.
Ouders/verzorgers zijn vrij om hun kind aan te melden waar ze willen. In de meeste gevallen worden de leerlingen op basis van het schooladvies en de uitslag van de Doorstroomtoets aangenomen op de nieuwe school. In een enkel geval zal een aanvullend onderzoek afgenomen worden om te bekijken of de school wel passend is voor de betreffende leerling. Mocht de uitslag van de Doorstroomtoets hoger uitvallen dan het advies van de basisschool, dan kunnen ouders een nieuw gesprek aanvragen met de leerkracht(en) van groep 8. In voorkomende gevallen zal een advies heroverwogen worden.
De leerlingen hebben de keuze uit vele scholen. Wij proberen hen en hun ouders bij die keuze te helpen door informatie te verstrekken over de verschillende soorten van scholen in en buiten Deurne. Wij sporen ouders/verzorgers en kinderen aan de verschillende ‘open dagen’ te bezoeken. Tijdens informatieavonden in het V.O. worden de ouders/verzorgers geïnformeerd over alle zaken die te maken hebben met de overgang van basisschool naar voortgezet onderwijs. Voordat de kinderen De Piramide verlaten, worden ze doorgesproken met de coördinator van de ontvangende scholen. Dit noemen we een warme overdracht. Tijdens deze gesprekken wordt informatie die nodig is om te zorgen voor een doorgaande ontwikkeling besproken met de school voor voortgezet onderwijs.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Onze leerlingen worden goed voorbereid op het vervolgonderwijs maar ook op de maatschappij van de toekomst. Zij ontwikkelen niet alleen kennis en vaardigheden, maar ontwikkelen zich nadrukkelijk als unieke persoonlijkheid met respect voor elkaar.
Behalve de kernvakken als lezen, taal en rekenen geven wij de leerlingen ruimte om talenten op andere gebieden te ontwikkelen. We leren onze leerlingen de kennis en vaardigheden die nodig zijn om te leven en werken in de huidige en toekomstige maatschappij. Ons onderwijs wordt gekenmerkt door een veilige leeromgeving en een veilig pedagogisch klimaat, waarin respect voor verschillen en normen en waarden centraal staan. Iedere leerling wordt in onze school ‘gezien’.
We gaan uit van de onderwijsbehoeften van onze leerlingen en houden rekening met talenten en mogelijkheden. Wij bieden daarbij passende zorg voor alle niveaus. Ons onderwijs is toekomstgericht en flexibel.
Onze leerlingen krijgen eigen regie en ruimte in een context van heldere afspraken tussen leerling en leerkracht. Onze leerlingen werken met elkaar samen op een wijze waarin feedback geven en ontvangen van belang is. Door gerichte samenwerking leren onze leerlingen rekening te houden met elkaar en leren ze zichzelf en anderen steeds beter kennen. Onderwijs maken we samen, vanuit de driehoek leerling-ouder-leerkracht en natuurlijk met onze onderwijspartners.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.