Gerardusschool

Klingerveld 6 5752 AK Deurne

Schoolfoto van Gerardusschool

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het is u ongetwijfeld bekend dat het niet altijd gemakkelijk is afwezige leerkrachten (door ziekte of om andere redenen) te vervangen. Dit is een landelijk probleem. In voorgaande jaren speelde het probleem vooral tijdens een griepgolf of tegen het einde van het schooljaar. Maar dit jaar begint het zich nu al af te spelen. Er zijn, in de vervangerspool van ons bestuur Prodas, gewoon minder mensen beschikbaar voor vervanging en de mensen die beschikbaar zijn, kunnen vaak niet de hele week worden ingezet omdat ze al een paar dagen vast op een school werken. Dat zou dan kunnen betekenen, dat er voor een vervanging van drie dagen drie verschillende vervangers komen. Dat is onwenselijk, maar er is dan gelukkig wel vervanging.  

Wanneer er geen vervanger uit de vervangerspool beschikbaar is, proberen wij het op de volgende manieren op te lossen: •            We vragen een parttimer of hij/zij extra wil komen werken.

•            Een leerkracht van een groep waar een WPO-stagiaire (= vierdejaars student van de pedagogische academie) aanwezig is, neemt de andere groep over.

•            Leerkrachten die recht hebben op werktijdcompensatie komen hiervoor terug en nemen hun verlofuren op een ander moment op, als er wel een vervanger voor hen is.

•            We verdelen de groep over andere groepen.  

Al deze oplossingen zijn geen oplossingen voor een langere periode. Voor ons zijn twee zaken heel belangrijk:

1.           Kwaliteit van het onderwijs. Kwaliteit van onderwijs voor de groep waarvoor geen vervanging is, maar ook kwaliteit van onderwijs voor andere groepen die ermee te maken krijgen. Wij moeten goed onderwijs kunnen geven, we zijn geen kinderopvang.

2.           Belastbaarheid van onze collega’s. Mensen kiezen er niet voor niets voor om parttime te werken. Taken buiten de klas, zoals IB, zijn even belangrijk als klassentaken.  

Hoewel we ons uiterste best zullen doen om het te voorkomen, zal het vaker gaan voorkomen dat we groepen naar huis sturen. Dat zal nooit de eerste dag zijn. Het kan nooit zo zijn dat u ’s morgens gebeld wordt of een ouderportaaltje krijgt dat uw kind die dag niet naar school kan komen.   We hanteren daarbij de volgende richtlijnen:

•            Wanneer het duidelijk is, dat er de volgende dag geen vervanging is, worden ouders vóór vier uur ‘s middags via het ouderportaal op de hoogte gesteld.

•            Maximaal 1 dag per groep (duurt het vervangers-tekort langer dan een dag, dan rouleren we de groepen die thuis moeten blijven).

De vervangerspool van Prodas is minder goed gevuld dan voorgaande jaren. Daarom willen we ook inzicht krijgen in de stille reserve. Bent u iemand met een onderwijsbevoegdheid of kent u iemand met een onderwijsbevoegdheid die niet werkzaam is in het onderwijs, of een gepensioneerde leerkracht, die in noodgevallen als vaste vervanger op onze school zou wil komen werken, neem contact met me op, dan kijken we wat we voor elkaar kunnen betekenen.   

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het schoolondersteuningsprofiel is eind schooljaar 2015-2016 opgesteld. Wij zien dit als een concept-versie en proberen dit profiel voortdurend verder uit te werken en te verduidelijken. 

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Terug naar boven