Wat is de klachtenregeling?
Het kan zijn dat een ouder een klacht heeft over het gegeven onderwijs óf over de wijze waarop met uw kind(eren) is/wordt omgegaan. Daarvoor is er een wettelijk verplichte klachtenregeling. Alle mogelijke soorten klachten kunnen volgens deze regeling behandeld worden. Onderwijspersoneel heeft een wettelijke plicht om melding te doen bij het bevoegd gezag van een mogelijk zedenmisdrijf (seksueel misbruik). Die is verplicht aangifte te doen bij de politie als er een redelijk vermoeden is van een strafbaar feit. Tevens is de school verplicht de meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld te volgen. Onze school heeft een contactpersoon voor alle genoemde zaken. Interne vertrouwenspersoon op onze school is mevrouw Margriet van Schelven.
Bij deze contactpersoon kunt u altijd terecht voor:
- een exemplaar van de klachtenregeling
- een toelichting op de klachtenregeling
- uitleg over de procedures binnen de klachtenregeling
- informatie over de regeling meldplicht / aangifteplicht seksueel misbruik en seksuele intimidatie in het onderwijs.
Het is niet noodzakelijk dat de contactpersoon de inhoud van de klacht van u te horen krijgt. De contactpersoon geeft u in principe informatie over welke wegen voor u open staan en welke stappen gevolgd dienen te worden. Ter afhandeling van klachten is Prodas aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie onderwijs: Onderwijsgeschillen Postbus 85191, 3508 AD Utrecht [email protected], telefoon: 030-809590 Voor advies is er een externe vertrouwenspersoon: Fontys Fydes Adviseurs in Opvoeding en Onderwijs Drs. Irma van Hezewijk (senior adviseur) Postbus 4155, 5004 JD TILBURG Telefoon: 0885 073 888 Let wel: een klacht dient binnen één jaar bij de klachtencommissie te zijn ingediend.