De Veldkamp

Churchillstraat 2 7591 CX Denekamp

Schoolfoto van De Veldkamp

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de ontwikkeling van de leerling zo goed mogelijk in beeld te brengen en te blijven volgen maken we gebruik van een leerlingvolgsysteem. Hierin worden verschillende gegevens van de leerling gezet. Allereerst komen hier observaties van de leerkrachten in te staan.

Op onze school maken we voor alle basisvakken ook gebruik van toetsen, die niet aan een methode gebonden zijn. Dit zijn toetsen die een landelijke normering hebben. Door middel van deze toetsen krijgen we een objectief beeld van de afzonderlijke leerlingen maar ook van onze school als geheel. De belangrijkste hiervan zijn de jaarlijkse toetsen van CITO. De toetsen die worden gebruikt zijn op het gebied van taal,  spelling, begrijpend lezen, technisch lezen, rekenen en wereldoriëntatie. In groep 8 wordt de CITO eindtoets gemaakt. In het kleuterplein werken we met het digitale leerlingvolgsysteem van Onderbouwd. Er worden bij de kleuters geen CITO-toetsen afgenomen.

Als de toetsen zijn afgenomen worden de resultaten door de leerkracht besproken met de intern begeleider. Voor rekenen, technisch lezen en spelling wordt na elke toets van het leerlingvolgsysteem het groepsplan aangepast. Hierbij wordt de groep op drie niveaus ingedeeld (de instructiegevoelige groep, de gemiddelde groep en de groep die extra uitdaging / verrijking nodig heeft). Tijdens de groepsbesprekingen worden deze plannen in het team besproken en geëvalueerd.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Halverwege groep 7 ontvangen ouders het eerste voorlopige advies dat aangeeft welk vorm van voortgezet onderwijs het meest passend lijkt te zijn. Dit advies wordt opgesteld door de groepsleerkracht, de interne begeleider en de directie van de school. Het advies wordt getoetst bij de leerkracht(en) van het jaar ervoor. Het advies wordt besproken met de ouders en de betrokken leerling tijdens het kind-oudergesprek. Ouders en leerling geven in dat gesprek hun opvatting aan bij school. Het voorlopige advies wordt genoteerd in ons rapport.

Eind groep 7 en na de begintoetsen in groep 8 beoordeelt de school of een bijstelling van het advies nodig is. In januari groep 8 ontvangen de ouders en leerling, tijdens een gesprek met de groepsleerkracht, de laatste versie van het voorlopig advies. In februari maken de kinderen de doorstroomtoets. De resultaten daarvan zijn in maart bekend. Conform de landelijke richtlijnen wordt dan het definitieve schooladvies bepaald. Ouders ontvangen hiervan z.s.m. bericht, zodat zij daarna hun zoon of dochter kunnen aanmelden bij een school voor voortgezet onderwijs.

Onze school evalueert jaarlijks de plaatsing van leerlingen in het voortgezet onderwijs na 1 en 3 jaar. Bijna al onze leerlingen naar TCC Denekamp, waardoor het voor ons relatief makkelijk is om achtergronden van hogere of lagere plaatsing dan het advies te kunnen begrijpen. De contacten metTCC Denekamp zijn goed.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school werken we in alle groepen met de kanjertraining.

Doel van de Kanjertraining op school:

  • De sfeer in de klas goed te houden (preventief), of te verbeteren (curatief).
  • Sociale problemen zoals pesten, conflicten, uitsluiting en sociaal teruggetrokken gedrag voorkomen of verminderderen 
  • Het welbevinden vergroten  

Subdoelen zijn:

  • Bevordering van vertrouwen en veiligheid in de klas;
  • Versterking van sociale vaardigheden bij de leerlingen;
  • Beheersing door leerlingen van verschillende oplossingsstrategieën in pesten en andere conflicten, waardoor dit afneemt of voorkomen wordt. (Ook mediation);
  • Bewustwording van eigenheid bij de leerlingen: Ik doe mij niet anders voor dan ik werkelijk ben;
  • Verantwoordelijkheid nemen;
  • Bevordering actief burgerschap en sociale integratie.

De kanjertraining is een trainingsprogramma waarin veel ruimte is voor de autonomie van het kind. De ervaring leert dat nagenoeg alle kinderen (een zeldzame uitzondering daargelaten) zich autonoom en authentiek wil ontwikkelen op een positieve manier. Daarbij is niet alleen een goede pedagogische relatie met de leerkracht een vereiste, maar ook een veilige sfeer in de klas, zodat de kinderen tot hun recht kunnen komen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • vertrouwen
  • rust en wederzijds respect
  • sociale redzaamheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven