Welke doelen staan in het schoolplan?
Kwaliteitszorg in beeld
De kwaliteitszorg op onze school is gericht op de zorg voor goed en uitdagend onderwijs voor onze leerlingen. We vinden het belangrijk dat onze leerlingen uitgedaagd worden hun talenten optimaal te ontwikkelen. We werken daarbij niet alleen voortdurend aan het verbeteren van ons onderwijs voor vakgebieden als taal en rekenen, maar vinden het ook belangrijk dat onze leerlingen zich in sociaal emotioneel opzicht goed ontwikkelen en daarnaast gestimuleerd worden hun verschillende talenten te benutten.
De dialoog op alle niveaus
Binnen onze organisatie streven we naar een professionele cultuur waarin op de verschillende niveaus vanuit eigenaarschap de dialoog wordt gevoerd over de ambities die we hebben voor ons onderwijs en de stappen die we daarin al gezet hebben en nog willen zetten. De ontwikkeling van de school wordt minimaal twee keer per jaar met het College van Bestuur van Konot besproken. De ontwikkeling van de leerkracht komt ieder jaar aan bod tijdens de functioneringsgesprekken met de leidinggevende.
De stichting Konot biedt de mogelijkheid om collega’s van andere scholen uit te nodigen om als kritische vriend naar ons onderwijs te kijken en ons aanwijzingen en tips te geven om nog beter te worden.
Niet alleen de collega’s van andere scholen kunnen meekijken naar onze onderwijskwaliteit. Ook in de onderwijsinspectie vinden we een kritische partner. Een inspecteur bezoekt onze school tenminste één keer in de vier jaar en beoordeelt ons onderwijs aan de hand van het toezichtskader van de inspectie. Op de website van de onderwijsinspectie (link naar website onderwijsinspectie) vindt u de laatste beoordeling van onze school. Ook vindt u op deze website in het document ‘toezichtskader PO’ meer informatie over de manier waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt op de scholen voor primair onderwijs.
De optimale inrichting van de kwaliteitszorg
De vijf kwaliteitsvragen en de PDSA-cyclus vormen de basis voor de reflectie op onderwijskwaliteit en inrichting van de kwaliteitszorg binnen onze organisatie: -
- De vijf kwaliteitsvragen: ‘Doen we de goede dingen?’; ‘Doen we deze dingen opeen goede wijze?’; ‘Hoe weten we dat?’;‘Vinden anderen dat ook?’; "Wat doen we met deze wetenschap?’.
- De PDSA-cyclus (Plan, Do, Study, Act): Binnen deze cyclus werken we vanuit een balans tussen ontwikkelen en periodieke verantwoording aan voortdurende verbetering van onderwijskwaliteit. Daarbij zijn niet alleen resultaten, maar het vakmanschap onze medewerkers, het onderzoeken en verbeteren van de processen en het optimaliseren van onze organisatie belangrijk.
Ambitie- kwaliteits- en afsprakenkaarten
Op de Zevenster werken we met een systeem van ambitie- kwaliteits- en afsprakenkaarten. Deze kaarten worden ontwikkeld door medewerkers van de school zelf. Bij voorkeur door de specialisten die betrokken zijn bij het thema van de kaart. Bij breed beleid ligt het initiatief tot schrijven bij de directie. De kaarten zijn voor alle medewerkers beschikbaar binnen ons digitale systeem: Sharepoint. De ambitiekaarten zijn ook fysiek zichtbaar in de teamkamer. We onderscheiden dus de volgende 3 soorten kaarten :
- Kwaliteitskaarten: Deze beschrijven de afspraken die we gemaakt hebben op onderwijsgerelateerd gebied (didactiek; leerlingenzorg; sociaal emotioneel);
- Afsprakenkaarten: Deze beschrijven de afspraken die we gemaakt hebben op organisatorisch gebied, dit met het doel voor iedereen helder te hebben wat zijn/haar rol is in een organisatorisch thema;
- Ambitiekaarten: Deze beschrijven de ambities die we hebben op grote ontwikkelthema’s binnen de school (big rocks), waar relevant delen we een grote ambitie op in kleinere deelthema’s met een eigen ambitiekaart. Ambitiekaarten komen direct voort uit de in het schoolplan beschreven ambities.Om de kwaliteitskaarten actueel te houden zorgen we ervoor dat ze met regelmaat worden geëvalueerd en bijgesteld. De kaarten die ons primaire proces beschrijven worden jaarlijks geëvalueerd. Overige kaarten minimaal eens per 4 jaar.De afsprakenkaarten worden geëvalueerd elke keer nadat het beschreven thema heeft plaats gevonden. Na evaluatie is de voorbereiding voor de volgende keer dat het thema plaats vindt in aanleg klaar. Door op deze manier te werken verminderen we de werkdruk en vergroten we de kwaliteit van uitvoering, inclusief interne en externe communicatie.De ambitiekaarten zijn het uitgangspunt voor inhoudelijke ontwikkelingen binnen de school. Gedurende de looptijd van de kaart wordt met regelmaat gecheckt of het plan op koers ligt en eventueel bijstelling nodig heeft op m.n. de inhoud. Ambitiekaarten leiden na afronding vaak tot nieuwe kwaliteitskaarten, of substantiële wijzigingen van bestaande kwaliteitskaarten.Waar mogelijk en relevant worden de kaarten in ZWeM-verband ontwikkeld. De uiteindelijke tekst zal afgestemd zijn op de specifieke behoeftes en wensen van de eigen locatie.
Professionalisering team en individuele leerkrachten
Onze medewerkers werken voortdurend aan de ontwikkeling van hun vakmanschap. Zo werken ze enerzijds aan het versterken en vergroten van hun vakmanschap om de leerlingen nog beter en uitdagender onderwijs te kunnen geven. Anderzijds ondersteunt professionalisering binnen onze organisatie de leerkrachten, de school en de organisatie bij het nastreven van de ambities van de school en de KONOT als geheel. Aan professionalisering wordt op verschillende manieren vorm gegeven, o.a. door:
- Individuele ontwikkelplannen:Medewerkers staan vaak niet in dezelfde fase van ontwikkeling. Dit maakt dat teamtraining (zie hierna) niet altijd de beste oplossing is om tot verdere ontwikkeling te komen. Dat betekent dat we m.b.t. ontwikkeldoelen die we op teamniveau nastreven medewerkers inzicht bieden in de fase van ontwikkeling waarin zij zich bevinden. Op basis daarvan kan een medewerker zelf plannen hoe hij/zij wil werken aan de benodigde vervolgstappen in ontwikkeling.
- Coaching on the job: Vanwege de aanwezigheid van veel expertise binnen cluster ZWeM, maken we gebruik van die expertise in de groepen bij de ontwikkeling van de medewerkers. Dit betekent dat specialisten bijvoorbeeld voorbeeldlessen geven, die daarna door de medewerkers zelf worden uitgevoerd. Of de specialisten ontwikkelen lessen, die aansluitend, met advies en klassenbezoek worden uitgevoerd door de groepsleerkracht.
- Teamtraining op school- of bouwniveau:Het nastreven van de ambities in ons schoolplan vraagt van onze leerkrachten en ons team in veel gevallen het versterken van professionaliteit op nieuwe nog niet gebaande paden. Tijdens teamtraining op school- of bouwniveau trekken onze leerkrachten samen op in het vergroten van kennis, houding en vaardigheden die vanuit de ambities van hen gevraagd worden.
- Extern aanbod, masters en LOF-aanvragen:We stimuleren het personeel tot het volgen van externe opleidingen, waaronder het volgen van masters. Enerzijds omdat onze ambities veelal vragen om medewerkers die bij het nastreven ervan een voortrekkersrol kunnen vervullen. De schooldoelen staan daarbij voorop. Anderzijds willen we onze medewerkers graag ondersteunen in hun persoonlijke ambities zich te ontwikkelen binnen hun professionaliteit.
- Aanbod vanuit KONOT: KONOT beschikt over een eigen professionaliseringsaanbod, de KONOT-academie, waarbinnen een breed aanbod bestaat aan leergangen, werkateliers, workshops, films, excursies en lezingen. De academie biedt onze medewerkers de mogelijkheid zich binnen hun vakgebied en ook persoonlijk verder te ontwikkelen. Het aanbod richt zich daarnaast ook op het ondersteunen van de vertaling van de KONOT-strategie naar de praktijk op de school en in de groep. Ook biedt KONOT de mogelijkheid voor leerkrachten voor SVIB: school video interactie begeleiding. Aan de hand van korte video-opnames wordt de interactie tussen leerkracht en leerling(en) geanalyseerd. Opnames worden na afloop gewist.
Ambities in 2023 - 2024:
Onze ambities staan uitgebreid beschreven op de ambitiekaarten. Hierbij een overzicht van de belangrijkste ambities:
- Ook het komende jaar blijven we werken aan het verder ontwikkelen van onze wijze van werken bij kleuters en groep 3. Dit heet ontwikkelingsgericht werken. We volgen de elk kind bij zijn of haar ontwikkeling en zorgen voor een omgeving waarbij kinderen de gelegenheid krijgen steeds weer volgende stappen te zetten in hun eigen ontwikkeling. Natuurlijk leggen we de belangrijkste ontwikkelingen ook vast. We gebruiken hiervoor het observatie-instrument Looqin. Het komende schooljaar gaan we meer mogelijkheden van dit instrument leren gebruiken.
- Leerkrachten leren steeds meer manieren om de betrokkenheid van leerlingen bij wat zij leren te vergroten. Tijdens studiedagen is er ook het komende schooljaar weer een deskundige die ons hiermee helpt. In de periode tussen de studiedagen passen we de nieuwe vaardigheden toe in de groep.
- In ons lesgeven maar ook bij onze administratie maken we gebruik van computerprogramma’s. Dit vraagt van leerkrachten dat zij zich blijven ontwikkelen op het gebied van ICT.
- Onze taalmethode is verouderd. Het komende jaar onderzoeken we met welke nieuwe methode we gaan werken. Voor ons het belangrijk dat de methode gebruik maakt van nieuwste inzichten om kinderen te leren met zo weinig mogelijk fouten te schrijven.
- We vinden het belangrijk dat kinderen zoveel mogelijk plezier beleven aan lezen. Daar hoort naast zelf lezen ook voorlezen bij! We bieden kinderen boeken en teksten aan met veel rijke taal. Daarmee leren ze teksten beter begrijpen. Het komende schooljaar worden we door een externe deskundige begeleid om de kinderen nog beter te begeleiden bij het begrijpen van geschreven taal.
- We begeleiden kinderen zoveel als mogelijk in hun eigen ontwikkeling. Dat geldt ook voor kinderen die makkelijk en snel leren. In sommige gevallen krijgen kinderen hiervoor een speciaal aanbod in de “ploetergroepen”, maar het komende schooljaar willen vooral ook kijken naar wat kinderen die makkelijk leren in de eigen groep aangeboden kunnen krijgen. Zodat zij gemotiveerd blijven om op hun niveau goed te blijven presteren
- Wij werken nu anderhalf jaar met de methode Faqta voor het zaakvakkenonderwijs. Het afgelopen jaar hebben we voor het eerst met alle groepen (3 t/m 8) aan hetzelfde thema gewerkt. Dit zullen we het komende jaar herhalen met een ander thema. Daarnaast gaan we ook andere nieuwe mogelijkheden van de methode ontdekken. We experimenten met de mogelijkheden en wat goed bevalt zullen we een vaste plek geven in ons onderwijs.
- De overheid vindt het belangrijk dat we op een duidelijke manier “burgerschap” een plaats geven in ons onderwijs. We hebben al opgeschreven wat we belangrijk vinden in ons onderwijs voor onze kinderen (de visie). We weten dat we al heel veel burgerschap aanbieden. Vaak gebeurt dat binnen andere vakken en soms als aparte les. Het komende jaar maken we zichtbaar op welke momenten we aan welke onderdelen van burgerschap werken. Dit overzicht zullen we toetsen aan de visie en de wettelijke vereisten rondom burgerschap. Daarnaast zullen we bepalen op welke wijze wij kunnen evalueren of wij onze inhoudelijke doelen m.b.t. burgerschap behalen.
- Omdat we het belangrijk vinden dat kinderen op een prettige manier functioneren in de groep maken we in de onderbouw al jarenlang gebruik van de methode “In je sas”. De afgelopen twee jaar hebben we voor de midden- en bovenbouw kennis gemaakt met de methode “Rots en Water”. Een van de leerkracht is geschoold om deze lessen te geven. Alle leerkrachten krijgen komend schooljaar scholing om dit in de eigen groep en op de speelplaats te ondersteunen.
- Op onze school zijn er studenten voor de PABO (opleiding leerkracht) en van het ROC (onderwijsassistent). Wij zorgen ervoor dat zij goed opgeleid worden en zij zijn vaak dankbare extra handen in onze groepen. Om hen nog beter te kunnen begeleiden worden alle leerkrachten hiervoor het komende schooljaar getraind. Ook werken we voor het tweede jaar mee aan een speciaal project waardoor de beide groepen studenten ook samen delen van hun opleiding volgen.