Rooms Katholieke Alexanderschool

Ootmarsumsestraat 21 7591 EN Denekamp

Schoolfoto van Rooms Katholieke Alexanderschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Halverwege groep 7 ontvangen ouders het eerste voorlopige advies dat aangeeft welk vorm van voortgezet onderwijs het meest passend lijkt te zijn. Dit advies wordt opgesteld door de groepsleerkracht, de interne begeleider en de directie van de school. Het advies wordt getoetst bij de leerkracht(en) van het jaar ervoor. Het advies wordt besproken met de ouders en de betrokken leerling tijdens het kind-oudergesprek. Ouders en leerling geven in dat gesprek hun opvatting aan bij school. Het voorlopige advies wordt genoteerd in ons rapport. 

Eind groep 7 en na de begintoetsen in groep 8 beoordeelt de school of een bijstelling van het advies nodig is. In januari groep 8 ontvangen de ouders en leerling, tijdens een gesprek met de groepsleerkracht, de laatste versie van het voorlopig advies. In februari maken de kinderen de doorstroomtoets. De resultaten daarvan zijn in maart bekend. Conform de landelijke richtlijnen wordt dan het definitieve schooladvies bepaald. Ouders ontvangen hiervan z.s.m. bericht, zodat zij daarna hun zoon of dochter kunnen aanmelden bij een school voor voortgezet onderwijs. 

Onze school evalueert jaarlijks de plaatsing van leerlingen in het voortgezet onderwijs na 1 en 3 jaar. Bijna al onze leerlingen naar TCC Denekamp, waardoor het voor ons relatief makkelijk is om achtergronden van hogere of lagere plaatsing dan het advies te kunnen begrijpen. De contacten met TCC Denekamp zijn goed. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In februari 2019 bezocht de onderwijsinspectie onze school: 'We waarderen het didactisch handelen op de Alexander als goed. De leraren creëren een leerklimaat waarbinnen de leerlingen actief en betrokken zijn. In de lessen heerst dan ook een taakgerichte werksfeer. De leerkrachten geven een heldere uitleg, stellen open vragen en zorgen ervoor dat leerlingen snel aan het werk kunnen. De leraren stemmen hun onderwijs af op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Daarnaast gebruiken zij interactieve en activerende werkvormen als bewegend leren. De leerlingen vertellen in het gesprek dat zij tevreden zijn over de lessen die worden gegeven. Als zij iets niet snappen krijgen zij extra instructie, als ze het wel snappen mogen ze direct aan het werk.'

Terug naar boven