Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
We nemen bij groep 3 t/m 8 twee keer op jaarbasis niet methode gebonden toetsen af. Dit zijn toetsen van Leerling in Beeld (Cito). Ze worden afgenomen na 20 weken onderwijs en nog een keer in juni. We letten hierbij vooral op groei. Heeft de leerling voldoende, te weinig of juist heel veel groei doorgemaakt. Daarna wordt geëvalueerd wat voor deze groei heeft gezorgd. Aan de hand van deze evaluatie wordt het leerplan indien nodig bijgesteld.
Eind groep 7 : Verwacht uitstroomadvies op basis van de reguliere Lib toetsen en de Plaatsingswijzer.
Midden groep 8: Een voorlopig advies op basis van de reguliere Lib toetsen en de Plaatsingswijzer. In groep 8 maken ze in oktober al een ronde Lib toetsen.
Februari groep 8: De leerlingen maken de doorstroomtoets. Naar aanleiding van deze toets kan het voorlopige advies naar boven worden bijgesteld.
Bij al deze momenten wordt er ook vooral naar het kind gekeken. Wat past het beste bij deze leerling; is het een theoretisch ingestelde leerling of juist iemand die meer praktisch werkt. Hoe zit het met de executieve functies zoals zelfstandigheid, doorzettingsvermogen of taakgerichtheid. Vooral deze kind kenmerken zijn in onze ogen mede bepalend voor het te verwachten succes op het voortgezet onderwijs.
Daarna volgt in maart de nationale aanmeldweek voor het voortgezet onderwijs.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wij staan voor openheid en eerlijkheid en zien het welzijn en plezier bij onze leerlingen als belangrijke bouwstenen voor groei. Om de leerlingen optimaal te ontwikkelen zetten wij in op het eigenaarschap bij onze leerlingen en bij ons team. Wij stimuleren beide partijen om bewust te zijn van hun eigen talenten en daar gebruik van te maken. In gezamenlijkheid leren is waar wij voor staan, dus met én van elkaar.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.