<a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Windwijzer heeft de organisatie van het onderwijs zo ingericht, dat het onderwijs kind- en toekomstgericht is, waarbij de medewerkers veel oog heeft voor de ontwikkeling van ieder kind. De Windwijzer werkt daarom met het groepsdoorbrekend, waarbij medewerkers samen verantwoordelijk zijn voor de kinderen in de bouw.
In de onderbouw spelen en leren kinderen van de peutergroep De Sterrenwachters en leerjaar 1, 2 en 3. Kinderen in de onderbouw leren door te spelen in betekenisvolle thema’s. Naast het spelen in hoeken in de basisgroepen, spelen de kinderen groepsoverstijgend in het Wijzerlaantje, een gemeenschappelijke ruimte met speelhuisjes, themahoeken, bouwhoeken en verkleedkleding. Kinderen maken een spelplan en passen het geleerde toe in (rollen)spel. De medewerkers observeren het spel van de kinderen en kijken of een kind welbevinden ervaart en betrokken is. Zij creëren spelsituaties die passen bij het betrokkenheidsniveau van de kinderen, zodat ieder kind tot optimale groei komt. Hierbij is veel aandacht voor taal en woordenschat. De medewerkers begeleiden het spel, waarbij zij de spelkwaliteit vergroten. Dit doen zij door het toevoegen van rijk taalgebruik aan de interactie tussen kinderen.
Een kind legt op school de basis voor een leven lang leren. Kinderen verwerven op school kennis, vaardigheden en een houding die een mens nodig heeft om actief deel te nemen aan de maatschappij. Hiermee leren kinderen zich persoonlijk te ontwikkelen en wat de sociale en culturele waarden zijn. Hierdoor denken wij na over hoe wij ons verhouden met anderen. In onze schoolgids is een beschrijving te vinden over de invulling van de verschillende vakgebieden.
Passend onderwijs met LEV betekent dat elk kind onderwijs krijgt dat het beste bij zijn of haar talenten en mogelijkheden past. Ieder kind is EigenWijs en leert met persoonlijke interesses, talenten en mogelijkheden.Kinderen krijgen ondersteuning van leraren en onderwijsassistenten. De kinderen krijgen instructie en begeleiding in kleine groepen in de bouwafdeling. De leerstof wordt aangepast op het betrokkenheidsniveau van het kind. De ondersteuning wordt gecoördineerd door de interne begeleiding. In het ondersteuningsprofiel hebben wij beschreven hoe wij de ondersteuning op school hebben georganiseerd en welke ondersteuning wij wel en niet kunnen bieden.
Wij kunnen onderwijs verzorgen aan leerlingen als uitgangspunt dat leerlinge, waarbij de school de zorg die de leerling nodig heeft kan waarborgen. De school heeft een aantal grenzen aan de zorg vastgesteld. Bij het beantwoorden van de vraag of de school de zorg wel of niet kan bieden, spelen de volgende factoren een belangrijke rol:
- Een gebrek aan opnamecapaciteit: Een belangrijk punt in de besluitvorming vormt de samenstelling van de bouwen waarin het kind met een beperking geplaatst zal worden. Iedere situatie staat op zichzelf en wordt als zodanig beoordeeld.
- Verstoring van het leerproces van andere leerlingen: De school maakt een afweging of de extra aandacht die een leerling met een (leer)beperking nodig heeft, niet een onevenredig beslag legt op de aandacht van de medewerkers in de bouw ten opzichte van de overige leerlingen.
- Zorg/behandeling en onderwijs: In welke mate gaat de tijd die aan de speciale zorg en/of de (medische) behandeling besteed moet worden ten koste van de onderwijstijd.
- Verstoring van rust en veiligheid: Vooral bij ernstige gedragsproblemen zal het niet mogelijk zijn een zodanige leeromgeving te scheppen, dat het kind verantwoord opgevangen kan worden. In een aantal situaties zal blijken dat een gewone basisschool daarvoor niet is uitgerust.
Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben krijgen een aantal keer per week individuele begeleiding of ondersteuning in kleine groepjes door een leraar of een onderwijsassistent. Dit wordt een intern ondersteuningsarrangement genoemd.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij werken met de volgende doelen uit het schoolplan 2020-2024:
- Schoolklimaat en de zeven gewoonten: De kinderen geven zichzelf richting met behulp van The Leader in Me. Met een gemeenschappelijke taal en cultuur creëren wij een prettig schoolklimaat, waarin kinderen op effectieve wijze leren van en met elkaar.
- Lerend spelen: In de onderbouw leren de kinderen door spel vanuit welbevinden en betrokkenheid. Wij leren in een rijke leeromgeving, waarbij het accent ligt op de taal- woordenschatontwikkeling.
- Didactisch handelen midden- en bovenbouw: De kinderen nemen invloed op het eigen leerproces m.b.v. Snappet. Kinderen werken groepsoverstjjgend en krijgen instructies op betrokkenheidsniveau. De nadruk ligt op taal- en burgerschapsontwikkeling. De kinderen werken met activerende werkvormen. De medewerkers begeleiden kinderen op coachende wijze en geven en ontvangen taakgerichte feedback. De opbrengsten voor technisch en begrijpend lezen worden hierdoor vergroot.
- Toekomstgericht onderwijs: De kinderen leren kennis en vaardigheden van het nieuwe onderwijscurriculum. Wij werken hierbij samen met de kansen en mogelijkheden uit de omgeving.
- Ouderbetrokkenheid: School en ouders zijn partners in onderwijs en werken op gelijkwaardige manier samen, vanuit de eigen verantwoordelijkheid.
In de onderbouw spelen en leren kinderen van de peutergroep De Sterrenwachters en leerjaar 1, 2 en 3. Kinderen in de onderbouw leren door te spelen in betekenisvolle thema’s. Naast het spelen in hoeken in de basisgroepen, spelen de kinderen groepsoverstijgend in het Wijzerlaantje, een gemeenschappelijke ruimte met speelhuisjes, themahoeken, bouwhoeken en verkleedkleding. Kinderen maken een spelplan en passen het geleerde toe in (rollen)spel. De medewerkers observeren het spel van de kinderen en kijken of een kind welbevinden ervaart en betrokken is. Zij creëren spelsituaties die passen bij het betrokkenheidsniveau van de kinderen, zodat ieder kind tot optimale groei komt. Hierbij is veel aandacht voor taal en woordenschat. De medewerkers begeleiden het spel, waarbij zij de spelkwaliteit vergroten. Dit doen zij door het toevoegen van rijk taalgebruik aan de interactie tussen kinderen.