Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Om de ontwikkeling van de kinderen goed te kunnen volgen maakt de school gebruik van een leerlingvolgsysteem. Het leerlingvolgsysteem bestaat uit methode-onafhankelijke toetsen die de ontwikkeling van de basisvaardigheden van leerlingen meten. De leraren analyseren deze toetsen en kunnen het onderwijsaanbod indien nodig aanpassen om zo goed mogelijk te voldoen aan de behoeften van een leerling.
Aan het eind van de basisschool wordt door de leerling en ouders een keuze gemaakt voor een school voor het vervolgonderwijs, op basis van het schooladvies. De medewerkers in de bovenbouw formuleren samen met kwaliteitscoördinator (intern begeleider) en schoolleiding het schooladvies op basis van een aantal factoren:
- De profielschetsen van de verschillende niveaus in het voortgezet onderwijs.
- De persoonlijke ontwikkeling van het kind: De wijze waarop de leerling zichzelf richting geeft, met betrekking tot zichzelf en in relatie met anderen.
- Het niveau dat de leerling heeft met betrekking tot de verschillende vakgebieden, zoals rekenen, taal, begrijpend en technisch lezen. Hiervoor gebruiken zij het uitstroomprofiel in Snappet en het leerlingvolgsysteem.
Het verwijzingstraject bestaat uit de volgende stappen:
- Einde leerjaar 7: De school formuleert het voorlopig schooladvies. Ouders ontvangen deze per brief. Het advies wordt besproken tijdens de voortgangsgesprekken.
- Najaar leerjaar 8: Leerlingen en ouders maken kennis met het VO. De verschillende scholen organiseren open dagen. De leerlingen / ouders ontvangen informatie over deze avonden via KWIEB en op de VO-pagina op onze website. De leerlingen nemen deel aan de doe-dagen van het voortgezet onderwijs (VO) in Den Helder.
- Januari leerjaar 8: De leerlingen ontvangen het tweede, voorlopige schooladvies. Ouders ontvangen deze per brief. Het advies wordt besproken tijdens de voortgangsgesprekken.
- Februari leerjaar 8: De leerlingen nemen deel aan de landelijke doorstoomtoets.
- Maart leerjaar 8: De school stelt de schooladviezen vast. Indien het resultaat van de leerling van een hoger niveau is dan het schooladvies, kan de school in overleg met de leerling / ouders het advies aanpassen. Als het advies afwijkt van het voorlopig advies of bij bijzondere omstandigheden wordt het advies toegelicht in een gesprek met leerlingen en ouders.
- Eind maart leerjaar 8: Ouders schrijven de leerlingen in bij de school voor het voortgezet onderwijs tijdens de landelijke inschrijfweek.
- Mei leerjaar 8: De leraren van groep 8 zorgen voor een (warme) overdracht De school draagt, met toestemming van de ouders, alle gegevens van de leerling over aan het voortgezet onderwijs. Deze licht de school toe tijdens een gesprek (de warme overdracht).
- Juni-Juli leerjaar 8: De kinderen maken kennis met hun nieuwe klas op het voortgezet onderwijs.
- Juli leerjaar 8: De leerlingen nemen afscheid van de basisschool De leerlingen van groep 8 nemen afscheid tijdens een afscheidsavond.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
- Leraren handelen vanuit de waarden: verantwoordelijkheid, rechtvaardigheid, liefde en respect. Zij dagen leerlingen uit om na te denken wat dit in de praktijk voor hen betekent.
- De school stimuleert samenwerken en zorgen voor elkaar.
- De school stimuleert dat kinderen leren verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen leerproces en het functioneren in een groep.
- De school hanteert de werkwijzer van De Vreedzame School, een programma voor sociaal emotionele ontwikkeling.
- Betrokkenheid van leerlingen bij het maken van groeps- en schoolafspraken.
De inspectie heeft onze school voor het laatst in juni 2023 bezocht in het kader van een verificatieonderzoek als onderdeel van een regulier bezoek aan Sarkon. Hiervan is geen school specifiek rapportage opgemaakt.
De inspectie van het onderwijs heeft aan De Windwijzer het basistoezicht toegekend. Dit betekent dat de school voldoet aan de basiskwaliteit en daarmee aan de wettelijke eisen die op het moment van beoordeling geldig waren.