Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In ons kindcentrum verwelkomen wij kinderen uit diverse wijken uit Den Helder. Het kindcentrum bestaat uit onderwijs (de school) en de opvang van Monter: kinderdagverblijf Wiele Wiele Stap, 3+groep en buitenschoolse opvang De Poolster. Zo bieden wij onderwijs en opvang aan kinderen van 0 tot 13 jaar.
In de onderbouw spelen en leren kinderen van de peutergroep De Sterrenwachters en leerjaar 1, 2 en 3. Kinderen in de onderbouw leren door te spelen in betekenisvolle thema’s. Naast het spelen in hoeken in de basisgroepen, spelen de kinderen groepsoverstijgend in het Wijzerlaantje, een gemeenschappelijke ruimte met speelhuisjes, themahoeken, bouwhoeken en verkleedkleding. Kinderen maken een spelplan en passen het geleerde toe in (rollen)spel. De medewerkers observeren het spel van de kinderen en kijken of een kind welbevinden ervaart en betrokken is. Zij creëren spelsituaties die passen bij het betrokkenheidsniveau van de kinderen, zodat ieder kind tot optimale groei komt. Hierbij is veel aandacht voor taal en woordenschat. De medewerkers begeleiden het spel, waarbij zij de spelkwaliteit vergroten. Dit doen zij door het toevoegen van rijk taalgebruik aan de interactie tussen kinderen.
Het onderwijs op de Windwijzer is dynamisch georganiseerd volgens het unit-onderwijs. Unitonderwijs is een onderwijsmodel dat afwijkt van het traditionele klassikale onderwijssysteem. Kinderen van verschillende leeftijden en niveaus leren samen in een 'unit'. Dit model is ontworpen om meer gepersonaliseerd onderwijs te bieden, waarbij rekening wordt gehouden met de individuele leerbehoeften, interesses en het tempo van elk kind. Kinderen worden aangemoedigd om door de leerstof te bewegen op een manier die het beste aansluit bij hun persoonlijke leerstijl en capaciteiten. Leraren ondersteunen kinderen in hun leerproces. Dit bevordert zelfstandig leren, kritisch denken, en samenwerking tussen leerlingen onderling. Kinderen werken in kleine instructiegroepen, werken aan projecten of voeren individuele opdrachten uit. Bekijk hier hoe een schooldag op De Windwijzer eruitziet.
Het onderwijsteam heeft onze visie op inclusief onderwijs geformuleerd: 'Inclusief onderwijs is een benadering waarbij wij streven naar een leeromgeving waarin alle kinderen kunnen deelnemen aan het onderwijs. Dit houdt in dat het onderwijs zo wordt georganiseerd dat het voldoet aan de behoeften van de kinderen, met als doel niemand uit te sluiten. Dit doen wij met de taal en cultuur van de zeven gewoonten, waarbij wij het onderwijs dynamisch organiseren. Hierdoor creëren wij tijd voor een gepersonaliseerde aanpak. Binnen inclusief onderwijs wordt gestreefd naar een aanpak waarbij individuele verschillen worden gewaardeerd en kansen voor alle kinderen worden vergroot. Een goede samenwerking met ouders en de schoolomgeving is belangrijk bij het realiseren van een inclusieve onderwijsomgeving.'
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Sarkonscholen en het schoolbestuur werken samen aan de goede kwaliteit van het onderwijs. Door auditteams, schoolbesprekingen en collegiale consultaties wordt de kwaliteit op de Sarkonscholen getoetst aan de uitgangspunten van ‘Leren met LEV’ en de wettelijke kaders. Bij Kindcentrum De Windwijzer zijn de schoolleider en de kwaliteitscoördinator verantwoordelijk voor de kwaliteitszorg van het onderwijs.
De onderwijskwaliteit op Sarkonscholen wordt in kaart gebracht met behulp van het kwaliteitskader van Sarkon. Hierin staat beschreven wat de minimale eisen en ambities zijn, die het schoolbestuur Sarkon stelt aan het onderwijs. Het onderwijsteam van De Windwijzer heeft aan de hand van dit kader de koers voor de periode 2024-2028 uitgezet.
Werken aan doelen met leer-werkteams
Aan de hand van onze doelen, werken wij in leer-werkgroepen aan het verbeteren en borgen van de onderwijskwaliteit. De leer-werkgroepen inspireren leerlingen, ouders en medewerkers. Zij doen onderzoek en monitoren de kwaliteit van de onderwijsontwikkeling. Wij werken met vier leer-werkgroepen die zijn gekoppeld aan de (hoofd)doelen uit de schoolkoers 2024-2028:
Schoolklimaat en(zelf)leiderschap: De persoonsvorming en de brede ontwikkeling zijn voor ons de basis voor het kindgerichte onderwijs. Wij hebben een gemeenschappelijke pedagogische aanpak, waarbij wij kinderen op coachende wijze benaderen. De kinderen geven zichzelf richting met behulp van The Leader in Me. Met een gemeenschappelijke taal en cultuur creëren wij een prettig schoolklimaat, waarin kinderen op effectieve wijze leren van en met elkaar.
Inclusie en kansengelijkheid: Wij vergroten het inclusief onderwijs en creëren kansengelijkheid voor kinderen door middel van dynamisch georganiseerd onderwijs. De leerstof sluit aan bij het betrokkenheidsniveau van het kind, waarbij kinderen (mede)eigenaar zijn van het leerproces. De kinderen kennen de werkwijze van de leerkuil en leren zichzelf te herkennen in de verschillende fases hiervan. Wij weten hoe het brein van kinderen werkt. (Coöperatieve) werkvormen zijn een middel om de betrokkenheid te vergroten en aan te sluiten bij de werking van het brein bij kinderen. Onze instructies en begeleiding zijn doelgericht, duidelijk en gepersonaliseerd op basis van de leerlijn. Onze ondersteuning is zo inclusief mogelijk, waarbij leerlingen zelf keuzes maken en wij educatief partner zijn met ouders. Wij verzamelen op dynamische wijze data met reflectie en groei als bedoeling. Wij brengen samen met de kinderen de groei in kaart met behulp van een digitaal portfolio, waarin kinderen kunnen laten zien waar zij trots op zijn.
Vaardig vooruit: Kennis over de wereld wordt op betekenisvolle wijze aangeboden (waar kan thematisch en geïntegreerd), waarbij kinderen technologische middelen toepassen en een onderzoekende houding hebben. Hierbij werken wij samen met bedrijven, musea, Tek-park en andere instanties uit Den Helder. Kinderen vergroten hun digitale geletterdheid met doelgerichte activiteiten die zo veel mogelijk zijn geïntegreerd in het onderwijsaanbod. Kinderen leren hierbij digitaal samenleven en de manier waarop mensen in de digitale wereld met elkaar omgaan. Het doel hiervan is om ervoor te zorgen dat iedereen in de digitale wereld kan meedoen, zich betrokken voelt en er veilig gebruik van kan maken.
Kindcentrum: Wij werken in een kindcentrum, waarbij onderwijs en opvang met elkaar zijn verbonden. Er is een gemeenschappelijke visie op het jonge kind en waar kan wordt personeel uitgewisseld. Er is structureel afstemming tussen de medewerkers van onderwijs en opvang over aanbod, thema’s en organisatie. In het kindcentrum worden zoveel mogelijk gezamenlijke activiteiten georganiseerd: samen waar kan, verschillend waar nodig.
In de onderbouw spelen en leren kinderen van de 3 groep (Monter) en leerjaar 1, 2 en 3. Kinderen in de onderbouw leren door te spelen in betekenisvolle thema’s. Naast het spelen in hoeken in de basisgroepen, spelen de kinderen groepsoverstijgend op het Wijzerlaantje, een gemeenschappelijke ruimte met speelhuizen, themahoeken, bouwhoeken en verkleedkleding. Kinderen maken een spelplan en passen het geleerde toe in (rollen)spel.
De medewerkers observeren het spel van de kinderen en kijken of een kind welbevinden ervaart en betrokken is. Zij creëren spelsituaties die passen bij het betrokkenheidsniveau van de kinderen, zodat ieder kind tot optimale groei komt. Hierbij is veel aandacht voor taal en woordenschat. De medewerkers begeleiden het spel, waarbij zij de spelkwaliteit vergroten. Dit doen zij door het toevoegen van rijk taalgebruik aan de interactie tussen kinderen.
Spelend leren betekent in de praktijk:
- Rijke leeromgeving met hoeken, met uitdaging voor de verschillende ontwikkelfasen.
- Leerlingen spelen en werken in kleine groepjes.
- Betekenisvolle activiteiten die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
- De medewerkers stimuleren de ontwikkeling door mee te spelen.
- Een natuurlijke overgang van leerjaar 2 naar leerjaar 3.
- Afwisselende activiteiten en werkvormen.
- Leren met en van elkaar.
- Grote betrokkenheid van leerlingen bij het leerproces.