Meerwerf basisschool Duynvaerder

IJsselmeerstraat 90 1784 MA Den Helder

  • Schoolfoto van Meerwerf basisschool Duynvaerder
  • Schoolfoto van Meerwerf basisschool Duynvaerder
  • Schoolfoto van Meerwerf basisschool Duynvaerder
  • Schoolfoto van Meerwerf basisschool Duynvaerder
  • Schoolfoto van Meerwerf basisschool Duynvaerder

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

De laatste jaren scoort onze school bovengemiddeld ten opzichte van andere scholen binnen de vergelijkingsgroep. Hier zijn wij trots op. Het bevestigt dat wij de potentie van onze leerlingen maximaal benutten.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We hanterende toetsen van Cito LVS. We werken met de Cito niveauwaarden A, B, C, D en E.Twee keer per jaar worden de opbrengsten van de Cito-toetsen geanalyseerd, na de juni en januari toetsen. Elke leerkracht analyseert en evalueert op leerling-niveau en stelt doelen voor de komende periode. Dit doet hij/zij in overleg met de interne begeleider. Tijdens dit gesprek worden de resultaten, streef- of einddoelen, interventies en ambitie besproken. De gestelde doelen zijn conform schooldoelen of worden dit in de toekomst. Twee keer per jaar wordt er een rapportage gemaakt van de analyse van de Cito-toetsen. De opbrengsten van de analyses en klassenconsultaties worden, indien er acties uit voortvloeien, verwerkt in het schoolontwikkelplan. Wij hebben schooldoelen geformuleerd. Wij leggen de lat hoog en hanteren niet de ondergrensvan de inspectie.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven