Koningin Julianaschool

Lombokstraat 2B 1782 SR Den Helder

  • Schoolfoto van Koningin Julianaschool
  • Schoolfoto van Koningin Julianaschool
  • Schoolfoto van Koningin Julianaschool
  • Schoolfoto van Koningin Julianaschool
  • Schoolfoto van Koningin Julianaschool

Het team

Toelichting van de school

Op de Koningin Julianaschool werken we met een competent, enthousiast en betrokken team aan de groei en ontwikkeling van onze leerlingen. In verbinding met elkaar, leerlingen en ouders kijken we altijd naar kansen en mogelijkheden om kinderen de beste onderwijsplek te bieden.

Voor ons is vertrouwen de basis van een goede samenwerking, alleen op die manier kunnen we er alles aan doen om onze passie voor leren te delen met eenieder die betrokken is bij onze school. 

Samen zorgen we voor een fijne en professionele werksfeer, waar we naast onze serieuze werkzaamheden dagelijks ruimte creëren voor gezelligheid.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Stichting Kopwerk heeft een InvalPool, in deze pool staan leerkrachten die de vervanging op zich kunnen nemen. Vanwege het lerarentekort kan het voorkomen dat we andere oplossingen moeten bedenken bij afwezigheid van een leerkracht.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Actief burgerschap en sociale integratie

Actief burgerschap en sociale integratie is geen apart schoolvak, maar maakt deel uit van het pedagogisch klimaat. Leerlingen worden uitgedaagd om na te denken over hun rol als burger in de Nederlandse samenleving. Bij burgerschap gaat het om de bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van de gemeenschap èn daar, actief, een bijdrage aan te leveren. Ook een ‘kleine burger’ dient zich betrokken te voelen bij- en verantwoordelijk te zijn voor de maatschappij. De betrokkenheid en verantwoordelijkheid die je voor de gemeenschap voelt, zijn een deel van je identiteitsontwikkeling.
De ontwikkeling van burgerschap is opgenomen in het lesaanbod voor de groepen 1 t/m 8:

  • Alle groepen werken een aantal keer per week uit de methode Trefwoord. Leerlingen praten over de manier waarop ze in het leven staan. Zo komen bij de lessen levensbeschouwing verschillende levensvragen aan de orde. Tevens wordt er via deze methode aandacht gegeven aan onze multiculturele samenleving.
  • Met behulp van de Kleuteruniversiteit oriënteren onze kleuters zich op de samenleving en leren ze hun eigen mening over maatschappelijke thema’s te verwoorden. Dit gebeurt zowel binnen als buiten de school.
  • Met behulp van het programma de Kanjertraining vergroten wij de sociale competenties van onze leerlingen, personeel en ouders en met name de vaardigheden om conflicten op te lossen op een andere manier dan met geweld. Wij vergroten de verantwoordelijkheid van kinderen voor het sociale klimaat in de school, de klas en de maatschappij.
  • Wij zien onze school als een democratische gemeenschap. Iedere leerling heeft een taak en een stem en iedereen krijgt de kans om mee te denken en zich verantwoordelijk en betrokken te voelen. De school werkt met een leerlingenraad met leerlingen van groep 6 t/m 8. Zij zijn de ‘stem’ van alle leerlingen.
  • Leerlingen participeren op een actieve manier in- en buiten de school. Zo leren ze organisatorische vaardigheden aan en leren ze verantwoordelijkheid te nemen voor anderen. Leerlingen zijn bijvoorbeeld medeverantwoordelijk voor de organisatie en uitvoering van onze vieringen, oudere leerlingen zijn leestutor voor jongere leerlingen, groep 8 voert jaarlijks een musical op voor alle leerlingen, ouders en belangstellenden uit de buurt.
  • In de school oriënteren leerlingen zich op de samenleving en leren ze hun eigen mening over maatschappelijke thema’s te verwoorden. Dit gebeurt zowel binnen als buiten de school.
    De leerlingen van groep 5 t/m 8 werken met de wereldoriëntatiemethode Naut, Meander en Brandaan. Deze methode dekt alle relevante kennisgebieden op het terrein van mens, maatschappij en natuuroriëntatie.
  • De leerlingen werken met verkeerslessen en de leerlingen van groep 8 doen mee aan de theoretische en praktische proef van Veilig Verkeer Nederland (Het Verkeersexamen).
  • Binnen de thema’s wordt de wereld naar de school gehaald of gaan wij de wereld in. We leren de kinderen naar het thema te kijken met leervragen en de kinderen leren binnen een betekenisvolle context.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Koningin Julianaschool is een school met een inclusieve gedachte. Dit betekent dat wij altijd met ouders kijken wat er bij ons op mogelijk is voor een kind om passend onderwijs te kunnen bieden. Kunnen we geen passend onderwijs bieden binnen onze muren dan kijken we met ouders mee waar dit wel kan. Oog hebben voor ieder kind op onze school vinden wij heel belangrijk.

Wij zijn sterk in:

  • Onderwijs voor het kind dat mee kan komen met het reguliere aanbod
  • Onderwijs voor het kind dat extra begeleiding en aandacht nodig heeft
  • Onderwijs voor kinderen die meer aankunnen, wij hebben hier een speciaal Flex-traject voor
  • Onderwijs voor kinderen met een beperking en contacten met de hulpverlening die betrokken is

De school volgt een kind op de voet en bekijkt welke zorg ieder kind nodig heeft op leer-, gedrags- of sociaal emotioneel gebied. Leerlingen met ondersteuningsbehoeften worden besproken in een ondersteuningsteam (OT). Het OT bepaalt welke leerlingen in aanmerking komen voor extra zorg. Dit team is samengesteld uit de directeur, de intern begeleider, de groepsleerkracht en een orthopedagoog van de Onderwijsversterkers (dit is de nieuwe naam van de Onderwijsbegeleidingsdienst OBD). Indien gewenst kan het ondersteuningsteam uitgebreid worden met andere deskundigen. Ouders worden altijd uitgenodigd bij een ondersteuningsteambijeenkomst over hun kind

Wij zijn onderdeel van het Samenwerkingsverband Kop van Noord Holland. Dit is een samenwerkingsverband van 74 scholen voor basisonderwijs, 3 scholen voor speciaal basisonderwijs en 4 scholen voor speciaal onderwijs. Daarnaast biedt het samenwerkingsverband een voorziening voor hoogbegaafde leerlingen aan. Samen zorgen wij voor een dekkend netwerk voor het primair onderwijs in de Kop van Noord-Holland. 

Samenwerkingsverband Kop van Noord Holland PO
Postbus 1120
1810 KC  ALKMAAR
T:  06- 52 347 163 (Jolande Walraven) 
E: secretariaat@swvkopvannoordholland.nl
W: www.swvkopvannoordholland.nl

Het inschakelen van een extern deskundige
Het kan voorkomen dat u als ouder zelf een extern deskundige inschakelt. In het belang van een goede samenwerking met u en in het belang van uw kind willen we u graag wijzen op het volgende. Indien u zelf een psychologisch of ander onderzoek door een deskundige laat uitvoeren, zullen we deze resultaten betrekken bij onze aanpak als: 

  • het een gekwalificeerd diagnosticus betreft
  • hij/zij handelingsgericht werkt
  • er sprake is van onafhankelijk advies
  • wij als school inbreng hebben bij het vaststellen van de onderzoeksvraag
  • wij als school mondeling en schriftelijk worden geïnformeerd over de volledige uitslag 

Wanneer u een extern deskundige kiest die niet aan deze criteria voldoet, voelt de school zich niet verplicht om de uitkomsten van het onderzoek over te nemen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij willen graag een gediplomeerde taalspecialist binnen ons team.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze visie op het onderwijs voor het jonge kind

  • Jonge kinderen zijn van nature nieuwsgierig en onbevangen. Zij leren door te doen, ervaren en onderzoeken. Kinderen hebben een veilige en rijke leeromgeving nodig om tot leren te komen. Een leeromgeving die aansluit bij hun beleving en hen uitdaagt.
  • Jonge kinderen leren door te spelen. Ze ervaren tijdens het spelen met anderen dat iedereen verschillend is. Ze ontdekken daarbij wie ze zelf zijn en hoe ze in verhouding tot de wereld staan. Zo leren ze de wereld om hen heen herkennen en begrijpen.

Vanuit deze visie werken we aan een doorgaande lijn van Kappio (voorschool), naar de kleuters en naar groep 3.

We werken thematisch met thema’s van de Kleuteruniversiteit. Wij sluiten zoveel mogelijk aan op kwesties uit de actualiteit en uit de belevingswereld van de kinderen. De kleuters leren optimaal als zij hoge betrokkenheid tonen bij onze thema’s. Ons onderwijs is zo ingericht dat kinderen de activiteiten zo veel mogelijk op eigen niveau krijgen aangeboden.

In alle groepen in de onderbouw maken wij het dagritme zichtbaar voor de kinderen door middel van dagritmekaarten. De kinderen hebben ruimte om zelf keuzes te maken bij verschillende activiteiten. In groep 1 helpt de leerkracht met het plannen van een gestuurde activiteit en in groep 2 plannen de kinderen dit zelf. De kleuters leren op die manier al op jonge leeftijd om zelf te plannen.

Wij zien spel als middel om aan verschillende gebieden te werken: taal, rekenen, sociaal emotionele ontwikkeling, motoriek en de creatieve ontwikkeling. Wij hebben veel aandacht voor functioneel lezen, schrijven en rekenen binnen het spel. Ook in groep 3 is er ruimte voor spelenderwijs leren in hoeken. Naast veel tijd en ruimte voor spelenderwijs leren, bieden wij in groep 1/2 ook een basis aan voor het leren lezen, schrijven en rekenen.

De kinderen hebben naast het spelen in de klas, ook de mogelijkheid om in de hal te spelen. Daar zijn diverse uitdagende speelhoeken gecreëerd. De kinderen ontwikkelen deze hoeken samen met de leerkracht. Deze hal biedt mogelijkheden om peuters, kleuters en kinderen van groep 3 samen te laten spelen.

Voor een filmpje over ons onderwijs aan het jonge kind kunt u op de link klikken.

Terug naar boven