IKC Driemaster

Burg Houwingsingel 2 1781 XD Den Helder

Schoolfoto van IKC Driemaster

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Scholen zijn verplicht om de ontwikkeling van leerlingen vanaf binnenkomst te volgen, zodat zij het onderwijs zo goed mogelijk kunnen afstemmen op de behoeften van de leerlingen. Wij volgen onze leerlingen aan de hand van methode gebonden toeten en het leerlingvolgsysteem(LVS). De methode gebonden toetsen zetten wij in om ons aanbod te optimaliseren. Het LVS zorgt ervoor dat wij als school de leerling, de groep en de school monitoren op de resultaten. Van hieruit maken wij een school, groep of leerling plan om de ondersteuning van de leerlingen en hun resultaten te optimaliseren. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het eind van de basisschool wordt door de leerling en ouders een keuze gemaakt voor een school voor het vervolgonderwijs, op basis van het schooladvies. De leerkracht(en) van groep 8 formuleren samen met de kwaliteitscoördinator (intern begeleider) en de schoolleiding het schooladvies op basis van een aantal factoren: 

  • De profielschetsen van de verschillende niveaus in het voortgezet onderwijs. 
  • De persoonlijke ontwikkeling van het kind: De wijze waarop de leerling zichzelf richting geeft, met betrekking tot zichzelf en in relatie met anderen.
  • Het niveau dat de leerling heeft met betrekking tot de verschillende vakgebieden, zoals rekenen, taal, begrijpend en technisch lezen. Hiervoor gebruiken zij het uitstroomprofiel in IEP en de uitslagen van de methodegebonden toetsen. Daarnaast is de leerattitude even zo leidend.

Het verwijzingstraject bestaat uit de volgende stappen:

  • Einde leerjaar 7: De school formuleert het voorlopig schooladvies. Ouders ontvangen deze per brief. Het advies wordt besproken tijdens de voortgangsgesprekken. 
  • Najaar leerjaar 8: Leerlingen en ouders maken kennis met het VO. De verschillende scholen organiseren open dagen. De leerlingen / ouders ontvangen informatie over deze avonden via KWIEB. De leerlingen nemen deel aan de doe-dagen van het voortgezet onderwijs (VO) in Den Helder.
  • Januari leerjaar 8: De leerlingen ontvangen het tweede, voorlopige schooladvies. Ouders ontvangen deze per brief. Het advies wordt besproken tijdens de voortgangsgesprekken. 
  • Februari leerjaar 8: De leerlingen nemen deel aan de landelijke doorstoomtoets.
  • Maart leerjaar 8: De school stelt de schooladviezen vast. Indien het resultaat van de leerling van een hoger niveau is dan het schooladvies, kan de school in overleg met de leerling / ouders het advies aanpassen. Als het advies afwijkt van het voorlopig advies of bij bijzondere omstandigheden wordt het advies toegelicht in een gesprek met leerlingen en ouders.
  • Eind maart leerjaar 8: Ouders schrijven de leerlingen in bij de school voor het voortgezet onderwijs tijdens de landelijke inschrijfweek.
  • Mei leerjaar 8: de leraren van groep 8 zorgen voor een (warme) overdracht. De school draagt, met toestemming van de ouders, alle gegevens van de leerling over aan het voortgezet onderwijs. Deze licht de school toe tijdens een gesprek (de warme overdracht).
  • Juni-Juli leerjaar 8: De kinderen maken kennis met hun nieuwe klas met het voortgezet onderwijs. 
  • Juli leerjaar 8: De leerlingen nemen afscheid van de basisschool De leerlingen van groep 8 nemen afscheid tijdens een afscheidsavond.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen vaardigheden, die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale vaardigheden dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, een pestvrije leeromgeving, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. 


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Plezier
  • Betrokkenheid
  • Persoonlijke ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De onderwijsinspectie heeft in september 2022 een thema onderzoek bij ons op school uitgevoerd. In dit onderzoek zijn kleine tips voor het jaarplan en schoolplan gegeven. Tevens stond in dit gesprek burgerschap centraal. Alle tips hebben wij doorgevoerd in ons jaarplan. 

Terug naar boven