De Dijk

Heiligharn 424 1785 SX Den Helder

  • De kinderboekenweek start altijd feestelijk. Dit jaar kwamen Vivian den Hollander en Mattie Poels voor alle kinderen van ons kindcentrum.
  • Schoolfoto van De Dijk
  • Schoolfoto van De Dijk
  • We blijven groeien! Team kindcentrum 2022-2023

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Al vele jaren scoren wij met onze school voldoende bij de NIO toets. Wij zullen deze toets blijven afnemen in oktober ondanks de verplichte doorstroomtoets. Wij zijn van mening dat er dan duidelijk is voor het kind wat hij/zij nog kan verbeteren, extra ondersteuning bij schoolkeuze en een stimulans om de doorstroomtoets goed te maken vanuit intrinsieke motivatie.

De Iep eindtoets is geplaatst. Wij scoorden dit jaar boven het gemiddelde van wat de inspectie aangeeft voor onze school. Zie diagram.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Trendanalyse geeft tweemaal per jaar de tussenresultaten van onze leerlingen.

Wij maken gebruik van de DMT toetsen voor technisch lezen. Voor rekenen/wiskunde en begrijpend lezen de BOOM toetsen

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het centrale thema van de Vreedzame School is het oplossen van conflicten op een andere manier dan geweld. De doelstelling van het pro­gramma is echter breder: de school ontwikkelt zich tot een democratische gemeenschap, waarin alle leden (leerlingen, leerkrachten en ouders) een stem hebben, zich gehoord en gezien voelen, zich positief gedragen tegenover elkaar, zelf­standig zijn, en zich verantwoordelijk voelen voor het geheel. Hierdoor ontstaat een beter leer- en werkklimaat. We bereiden onze leerlingen ook voor op het leven in een de­mocratische samenleving en wij stimuleren actief burgerschap. Doelen van het programma zijn: veranderingen van de schoolcultuur in de richting van de school als een democratische gemeenschap. De leerling krijgt een stem, en iedereen heeft een kans om mee te denken en zich verantwoordelijk en betrokken te voelen. vergroting van sociale competentie, en met name van vaardigheden in conflictoplossing, bij leerlingen, personeel en ouders. verantwoordelijkheid vergroten van kinderen voor het klimaat in school en de klas. verbetering van het groepsklimaat; betere relaties binnen de groep, respect en waardering voor verschillen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • positief klimaat
  • democratische gemeenschap

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie bekijkt en bespreekt tegenwoordig met de bestuurder de resultaten van ons onderwijs. In de bijlage het inspectierapport waarin onze school een onderdeel van is.

Terug naar boven