Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
We werken in de kleuterklassen met ONDERBOUWD (en VIERKEERWIJZER in de thema's geclusterd).
Kinderen worden daarbij digitaal gevolgd in ons LeerlingVolgSysteem (LVS) in hun ontwikkeling. Om kleuters spelend te laten leren en ontwikkelen achten wij deze werkwijze om te 'toetsen'en te observeren voldoende.We nemen mede daarom geen CITO toetsen af bij de kleuters.
Het geheel van ONDERBOUWD en VIERKEERWIJZER is gebaseerd op het hebben van verschillende talenten (zie hiervoor ook meervoudige intelligentie)
Wereldoriëntatie heet bij ons op het rooster: VIERKEERWIJZER.
Naast het feit dat er van alle genoemde vakgebieden onderdelen in VIERXWIJZER zijn opgenomen, vinden we dat er extra aandacht moet zijn voor:
Godsdienst: Wij zijn een Protestant Christelijke school en kiezen ervoor om dagelijks te onderwijzen vanuit de Bijbel. Iedere ochtend is daar een half uur voor gereserveerd binnen het lesrooster.
Verkeer
Culturele en Kunstzinnige Vorming
Er wordt naast deze genoemde vakken ook regelmatig (passend bij het thema van VIERKEERWIJZER) een uitstapje gemaakt naar een museum, bedrijf, theatervoorstelling, een tentoonstelling of concert.
Ook is het mogelijk om bij ons Smithoek schoolkoor mee te zingen.
Door goede organisatie en eigentijdse aanpak maken we tijd vrij voor meer en beter onderwijs!
Per onderdeel van de effectieve instructie is er differentiatie naar:
1. Strategisch handelen(pedagogische onderwijsbehoefte van de individuele leerling)
2. Uitvoerend handelen (diversiteitaan cognitieve onderwijsbehoefte)
3. Differentiatie in instructie:
o In tempo
o In niveau
o Pre-teaching(voorinstructie)
o Verlengde instructie
4. Differentiatie in tempo
5. Differentiatie in niveau
Dit alles gebeurt binnen de groep op klassenniveau. Wanneer kinderen niet voldoende hebben aan het * niveau en meer begeleiding behoeven krijgen zij Remedial Teaching of andere ondersteuning buiten de groep in de zogenaamde Planeetgroep.Wanneer kinderen niet voldoende uitdaging krijgen door het aanbod binnen het *** niveau van de groep te volgen, worden zij doorverwezen naar de Plusgroep taken, die soms klassen-doorbrekend worden uitgevoerd en aansluiten bij de leerbehoefte van het kind.
Wanneer dit niveau kinderen problemen ervaart op gebied van 'leren leren' en 'leren leven' worden zij doorverwezen naar de Komeetgroep.
Wij verblijven in een optimaal gebouw, geschikt om onze visie als BREDE SCHOOL samen gestalte te geven.
We werken in één modern gebouw nauw samen met onze partners van de kinderopvang, de gemeentelijke bibliotheek en peuterspeelzaal.Daarnaast bieden ook medewerkers van de logopedie TWEESPRAAK en kinderfysio DE HAERE meerdere keren per week therapie aan.