Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Urenverdeling lesrooster 1-2
Totaal aantal uren: 24,75 uur verdeeld over onderstaande vakken
- Taal/woordenschat
- Rekenactiviteiten
- Zintuiglijke en lichamelijke oefeningen
- Kennisgebieden en wereldoriëntatie
- Bevordering sociale redzaamheid
- Bevordering gezond gedrag
- Godsdienst
- Expressie activiteiten
Urenverdeling lesrooster 3-8
Totaal aantal uren: 24,75 uur verdeeld over onderstaande vakken
- Taal
- Rekenen
- Schrijven
- Wereldoriëntatie
- Verkeer
- Engels
- Sociale redzaamheid
- Gym
- Expressie
- Catechese
- Muziek
Op De Fontein bieden wij basisondersteuning aan al onze leerlingen.
In ons samenwerkingsverband is afgesproken dat alle scholen preventieve en licht curatieve interventies in kunnen zetten voor leerlingen die dat nodig hebben binnen de basisondersteuning. Hieronder een overzicht van de interventies die onze school kan bieden:
- Positief pedagogisch klimaat
- Ondersteuning van leerlingen met een behoefte aan een voorspelbare leeromgeving
- Ondersteuning van leerlingen met een eigen leerlijn, omdat ze het niveau van 1F niet halen
- Ondersteuning van leerlingen met behoefte aan een uitdagende, verdiepende leeromgeving die verder gaat dan het huidige curriculum
- Ondersteuning van leerlingen met behoefte aan oplossingsgerichte, gedragsinterventie technieken
- Ondersteuning van leerlingen met een ondersteunings-behoefte op het gebied van motoriek
- Ondersteuning van leerlingen met een ondersteunings- behoefte bij het leren leren
- Vroegtijdige signalering leer-, opgroei- en opvoedproblemen
- Ondersteuning van leerlingen met een ondersteunings-behoefte aan passend leesonderwijs
- Ondersteuning van leerlingen met een ondersteunings-behoefte aan passend reken- en wiskunde-onderwijs
- Ondersteuning van leerlingen die ziek zijn en tijdelijk niet naar school kunnen
Exclusie (dit kunnen wij niet bieden)
Binnen de mogelijkheden van De Fontein zijn wij handelingsverlegen/- onbekwaam:
wij kunnen niet aan de onderwijsbehoefte voldoen van kinderen:
- die niet aanspreekbaar en aanstuurbaar zijn door meerdere personen en die sterk externaliserend gedrag vertonen tijdens het onderwijsleer- en groepsproces
- die een sterk individueel gerichte orthopedagogische- of orthodidactische begeleidingsvraag hebben
- waarbij de cognitieve ontwikkeling stagneert en het welbevinden van het kind en het didactische aanbod niet in balans is
- waarbij niet aan de (fysieke) zorgbehoefte kan worden voldaan
- waarbij sprake is van externe stapeling van problematiek bij de leerling waarbij de fysieke veiligheid van de leerling zelf, medeleerlingen of de leerkracht(en ) in gevaar komt.
BLOS kinderopvang biedt in samenwerking met De Fontein voor- en vroegschoolse educatie aan.
Binnen deze vorm is er aandacht voor de taal- en (voorbereidende) rekenontwikkeling van kinderen om zo de overgang naar de basisschool zo goed mogelijk te laten verlopen. Er is een nauwe samenwerking met De Fontein over het aanbod aan de kinderen in de peuterleeftijd van 2,5 tot 4 jaar, voor vier vaste dagdelen per week, gedurende de schoolweken.
De kinderen krijgen dagelijks ontwikkelingsgerichte activiteiten aangeboden met "Puk" (KO-totaal). Een team van vaste leidsters draagt bij aan een veilige en warme sfeer, waarin kinderen breed kunnen ontwikkelen en hun talenten kunnen ontdekken. Spelen en bewegen speelt een belangrijke rol in deze ontwikkeling. Ook is er ruimte voor de sociale, cognitieve en creatieve ontwikkeling. De ontwikkeling van de kinderen wordt met behulp van het observatiesysteem KIJK! gevolgd.