Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Wij werken op school met het CITO-LVS (Leerling in beeld).
In januari en juni is er een toetsperiode voor de groepen 3 t/m 8.
In november hebben we een toetsperiode voor groep 8.
De kinderen in groep 1 en 2 maken geen Cito-toets.
N.a.v. de toetsen in januari maken we jaarlijks een opbrengstendocument waarin overzichten per vak, per leerjaar en per groep gemaakt worden. Deze overzichten worden met de leerkrachten individueel (groeps- en leerlingniveau) besproken. Bovendien is er jaarlijks een teamvergadering waarin de schoolresultaten besproken worden. Op basis van de uitkomsten van deze besprekingen worden plannen gemaakt. Dit kan betekenen individuele plannen voor leerlingen, maar ook bijvoorbeeld de keuze voor een andere lesmethode.
Een schooladvies komt bij ons tot stand in overleg met de groepsleerkrachten van de groepen 7 en 8, de intern begeleider en directie. In groep 7 krijgen de leerlingen een pre-advies en in groep 8 volgt het definitieve advies. De adviezen worden gebaseerd op de resultaten van de toetsen uit het Cito Leerlingvolgsysteem, de resultaten in de groep en de observaties van de leerkracht.
Er wordt een OKR geschreven voor het VO, ouders lezen dit en geven wanneer ze willen een toelichting voordat het naar het VO gaat.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde en kansrijke burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt tijdens de groeps(leerling) bespreking besproken. In deze gesprekken worden ook mogelijke aanpakken voor een groep of voor een individuele leerling besproken. In alle groepen wordt gewerkt met de Kanjertraining. Ook andere medewerkers dan groepsleerkrachten werken volgens de principes van de Kanjertraining:
1. We vertrouwen elkaar
2. We helpen elkaar
3. We werken samen
4. We hebben plezier
5. We doen mee
Kindcentrum Bamboe heeft een basisarrangement. De inspectie is positief over de hoeveelheid leertijd. We geven alle leerlingen van de groepen 1 t/m 8 twee dagen per week vakgericht les (LKP: LeerKansenProfiel). Ook heeft de inspectie gezien dat we op het gebied van de leerinhoud een aantal zaken aan het ontwikkelen zijn. Dit is terug te zien in de stijgende resultaten van de leerlingen. We werken aan actieve methoden om de betrokkenheid van de leerlingen te vergroten, hierbij hoort scholing voor leerkrachten op didactisch gebied. De vaardigheden van onze leerkrachten worden als voldoende beoordeeld.