Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op Kindcentrum Bamboe geven we lessen in het LeerKansenProfiel. Dit betekent dat de kinderen vanaf groep 1 dagelijks (behalve op woensdag) les krijgen van een vakleerkracht. Deze vakleerkrachten geven onder andere sport-, muziek-, creatieve-, kook-, judo- en natuurlessen.
In de groepen 1/ 2 werken we volgens het principe "spelend leren". Het programma 'Piramide' wordt gebruikt als bronnenboek. Het ondersteunt onze visie op de taalontwikkeling en dient ook de sociale en creatieve ontwikkeling. In groep 2 leggen we al meer nadruk op de voorbereiding op de basisvaardigheden (lezen, rekenen). Verder geven we veel aandacht aan bewegingsactiviteiten; ook de jongsten krijgen les van een vakleerkracht. De leerkracht zelf gaat ook gericht aan de slag met bewegingsonderwijs. De kinderen spelen minstens twee keer per dag buiten.
Net als alle scholen is er op Kindcentrum Bamboe een schoolondersteuningsprofiel opgesteld (zie bijlage).
Enkele conclusies uit het profiel zijn:
We zien een school waar leraren er voor zorgen dat er een veilig klimaat is. Op onze school worden de resultaten van de leerlingen systematisch geanalyseerd en dan zien we dat er meer winst te behalen valt op het gebied van leerling resultaten. We hebben goede interne begeleiding in de school, daar waar de zorgbehoefte van individuele leerlingen de mogelijkheden van de school over stijgt kunnen we terugvallen op een sterk ondersteuningsteam. Er is een goede samenwerking met veel verschillende organisaties.
Groepsleerkrachten volgen de ontwikkeling van de kinderen. Wanneer deze moeizaam of problematisch verloopt, wordt bekeken welke ondersteuning nodig is en wie deze ondersteuning kan bieden. Kinderen met specifieke behoeften op het gebied van onderwijs, opvoeding en/of ondersteuning, worden in eerste instantie binnen de school ondersteund. Het kind wordt besproken met de intern begeleider en eventueel volgt een nadere bespreking tijdens de MDO-besprekingen van de school. Dit MDO (multidisciplinair overleg) geeft advies over de ondersteuning die zij nodig acht voor het kind. In het MDO zitten onder meer de intern begeleider, SPPOH, orthopedagoog van de Bazaltgroep, de schoolarts/schoolverpleegkundige, schoolmaatschappelijk werk en op afroep andere deskundigen. Hiervoor is altijd (schriftelijke) toestemming van beide ouders/verzorgers nodig. Ook de ouders/verzorgers en het kind worden bij de bespreking in het MDO betrokken en uitgenodigd. In bepaalde situaties vragen school en ouders/verzorgers dan extra ondersteuning aan bij het Samenwerkingsverband. Uiteraard worden deze stappen in overleg genomen. Wanneer een kind extra zorg buiten de groep nodig heeft, zijn er specialisten op school aanwezig om ondersteuning te bieden:
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Om de gespecialiseerde kennis op orde te houden wordt eer jaarlijks met de professionals gesproken over eventuele ontwikkelingen en professionalisering.
De samenwerking met de peuterspeelzaal en kinderopvang Dak omvat onder andere;
- Een warme overdracht van kinderen.
- Een gezamenlijke scholing in 'spelend leren".
- De doorgaande lijn van KIJK! 0-7 jaar met elkaar bespreken.