Katholieke Basisschool De Jonge Wereld

Den Helderstraat 250 2547 ST Den Haag

  • Aan de rand van een park. In een rustige straat.
  • Een warm, veilig en geborgen gevoel.
  • Onze eigen gymzaal naast de school.
  • Hier is ook de voor- en naschoolse opvang gehuisvest.
  • Onze multifunctionele ruimte met werkplekken, een computereiland én een schoolbibliotheek.

Het team

Toelichting van de school

Door vakkrachten worden alle mogelijke lessen aangeboden op het gebied van muziek, drama, wetenschap en techniek.

Alle kinderen vanaf groep 3 krijgen 2 keer in de week bewegingsonderwijs van een vakleerkracht.

In de hogere groepen besteden wij ook aandacht aan mediawijsheid en programmeren.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

In principe hebben de leerkrachten alleen vrij, verlof, tijdens de voor het schooljaar vastgestelde vakanties. Mocht een leerkracht gebruik willen, moeten maken van een vorm van buitengewoon verlof, wordt er gezocht naar een invaller. Dat kan een collega zijn die parttime bij ons werkt en in kan vallen. Kunnen wij geen vervanging vinden, wordt de desbetreffende groep verdeeld over andere groepen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze vakdocent bewegingsonderwijs geeft wekelijks les aan de groepen 3 t/m 8 op dinsdag, donderdag en vrijdag. De leerlingen van deze groepen hebben 2 keer per week bewegingsonderwijs.

In het schooljaar 2023-2024 gaan we weer met vakleerkrachten werken gericht op de creatieve en sociale ontwikkeling.

Op woensdag zijn de jongste kleuters vrij en wordt er met de oudste kleuters groepsdoorbrekend gewerkt, waarbij kinderen op hun eigen niveau actief zijn.

Kinderen die extra uitdaging nodig hebben, werken met " levelwerk" vanaf groep 5 , waarbij kinderen zelfstandig werken aan hun eigen uitdagende taken.

De overgang van de kleuters naar groep 3 - De overgang van groep 3 naar groep 4

Op De Jonge Wereld werken we met vier gecombineerde kleuterklassen. Dat wil zeggen dat de groepen 1 en 2 bij elkaar zitten in één groep. De groep 2 leerlingen uit twee vaste kleutergroepen worden in z'n geheel samengevoegd in groep 3A en de leerlingen uit groep 2 van de andere twee kleutergroepen worden samengevoegd naar groep 3B. Er wordt op dat moment dus nog niet gekeken naar cognitieve en sociale capaciteiten.

Bij de overgang van groep 3 naar groep 4 wordt een zorgvuldige, nieuwe indeling gemaakt.

Wanneer de kinderen in groep 3 zitten wordt voor de school en ouders meer duidelijk over welke capaciteiten de kinderen beschikken en hoe de ontwikkeling verloopt.

Op basis van cognitie, sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding, gedrag, verdeling jongens/meisjes en vriendschappen worden de nieuwe groepen 4 ingedeeld. Daarbij vliegen we ook externe expertise in voor het maken van de beste verdeling van de kinderen. Een groepsanalist maakt aanvullend nog een groepsanalyse van alle kinderen uit groep 3.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de kleuterbouw wordt met weekroosters gewerkt. Hierin worden alle vakgebieden/activiteiten ingepland. Tevens staan de lestijden per vakgebied erbij. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Binnen de vermelde vakken, wordt er aandacht besteed aan:

  • vanaf groep 3 schrijfonderwijs
  • vanaf groep 4 verkeer
  • vanaf groep 5 studievaardigheid
  • in alle groepen muziek
  • in alle groepen de Kanjertraining
  • burgerschapsvorming
  • digitale vaardigheden

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Iedere school heeft een schoolondersteuningsprofiel (SOP). In het SOP hebben we als school beschreven hoe de ondersteuning aan leerlingen binnen de school is georganiseerd. Deze ondersteuning bestaat uit twee delen: de basisondersteuning van de school en de extra ondersteuning die een school biedt voor leerlingen die meer nodig hebben. Deze ondersteuning wordt geboden in samenwerking met het samenwerkingsverband. Onze school is onderdeel van het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Haaglanden (SPPOH). SPPOH ondersteunt scholen bij het vormgeven van passend onderwijs in Haaglanden. Wilt u meer informatie over passend onderwijs op onze school of in de regio, lees dan ons SOP of bezoek de website van SPPOH www.sppoh.nl.

Wij werken intensief samen met vele instanties:

  • Schoolmaatschappelijk werk
  • Logopediste
  • Cesartherapie
  • De Bazaltgroep (onderwijsadviesbureau)
  • regionaal instituut dyslexie
  • Ambulant begeleiders (Jeugdformaat, CJG)
  • Externe specialisten op het gebied van gedrag en/of leerproblemen

In het kader van het nationale onderwijsplan kunnen we de komende jaren de ondersteuning in- en bij de groepen uitbreiden. Voor elke bouw is een onderwijsassistent beschikbaar, 3 dagen in de week. 

Verlengen/doubleren kleuterklas

Gedurende een schooljaar komen er nieuwe kleuters op school. Afhankelijk van de geboortedatum van het kind kan een kind korter of langer dan 2 jaar in een kleutergroep zitten. Gemiddeld is dit 2 jaar.

Kinderen die in oktober, november en december zijn geboren noemen we 'herfstkinderen'. Zij stromen in bij de huidige groep 1. In februari/maart bespreken de leerkrachten samen met de ouders de ontwikkeling van hun kind op werkhouding, taakgerichtheid en sociaal-emotioneel gebied. Als het kind eraan toe is, gaat het kind vanuit een 1-jarig traject naar groep 2. Als er twijfel is, gaat het kind het 2-jarig groep 1 traject in. Dit is geen doubleren, maar groep 1 wordt na de zomer verlengd. In dit geval zal het kind dik 2,5 jaar kleuteren voordat het uiteindelijk naar groep 3 zal gaan.
Ook wanneer het kind direct van groep 1 naar groep 2 gaat zullen de leerkrachten samen met de ouders het kind op werkhouding, taakgerichtheid en sociaal-emotioneel gebied bespreken. Indien er twijfels zijn voor de overgang naar groep 3 dan zal een HP (handelingsplan) worden opgesteld met daarin concrete acties. Afhankelijk van het moment (dit kan gedurende het jaar) worden deze acties na een X periode geëvalueerd en wordt samen met de leerkracht, de intern begeleider en de directie definitief besloten of het kind groep 2 nogmaals zal doorlopen. Ook dit valt onder een verlenging van de kleuterklas en zal het kind een 2-jarig groep 2 traject ingaan.

Kinderen geboren in januari tot mei komen gelijk in groep 1 (officieel groep 0) en gaan ook na de zomervakantie weer naar groep 1. Deze kinderen kleuteren standaard 2,5 jaar voordat ze naar groep 3 gaan. Kinderen geboren in juni tot en met september kleuteren standaard precies 2 jaar voordat ze naar groep 3 gaan. Als bij deze relatief jonge leerlingen de overgang naar groep 3 nog niet gerechtvaardigd is, kan ook worden gesproken over een velenging van de kleuterbouw. 

Jonge leerlingen zullen sneller verlengd kleuteren aangezien zij relatief een korte kleuterperiode hebben. Naast de cognitieve ontwikkeling speelt ook de sociaal emotionele ontwikkeling hierin een belangrijke rol, voor de overgang naar groep 3.

We vinden de kleuterperiode erg belangrijk voor de ontwikkeling van het kind. Via spelen en bewegen wordt hier de basis gelegd voor de verdere ontwikkeling van het kind in de hogere groepen. We zullen daarom altijd zeer overwogen de beslissing nemen voor verlenging of doubleren. De school neemt hierin altijd het definitieve besluit.

Doubleren of versnellen in groep 3 t/m 8

De intern begeleider en de leerkracht bespreken 4 keer per jaar de ontwikkeling van de leerlingen. Dit gebeurt tijdens de groeps- en leerlingbesprekingen. 

Wanneer de ontwikkeling stagneert zal samen met ouders en eventuele andere deskundigen bekeken worden welke oorzaak hieraan ten grondslag kan liggen. Wanneer dit meer duidelijk is zal samen met ouders worden besproken welke acties er gezet kunnen worden.

In uitzonderlijke gevallen kan worden besloten dat, ondanks vele extra inspanningen, een kind een leerjaar opnieuw zal moeten doorlopen. In overleg met ouders kan de school (leerkracht, intern begeleider en directeur) besluiten dat het kind zal doubleren. Dit besluit kan genomen worden op basis van resultaten op leergebied. Ook problemen op het sociaal-emotionele of het lichamelijke vlak kan reden zijn voor doublure.

Het definitieve besluit wordt genomen door de directie van de school, in overleg met de intern begeleider en de leerkracht(en).

Wanneer de school een doublure wenselijk acht, dan zal dit tijdig met de ouders besproken worden. 

Soms beheersen kinderen de leerstof dusdanig goed en snel, dat het voor hen raadzaam zou kunnen zijn een groep over te slaan. Uiteraard vinden er dan ook gesprekken met de ouders plaats. Vervolgens zullen de intern begeleiders, in samenwerking met de groepsleerkrachten, een plan opstellen om de overgang zo optimaal mogelijk te laten verlopen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In de komende jaren zal de school zich nog beter willen richten op een passend aanbod voor anderstalige leerlingen. 

Daarnaast heeft de school de ambitie om meer interne specialisten op het gebied van gedrag, taal, rekenen en meer- en hoogbegaafdheid binnen de school te hebben. De wens is dan ook dat we nog meer expertise in huis hebben en we dit minder buiten de deur hoeven op te zoeken waardoor we dit met ons eigen personeel kunnen vormgeven en realiseren. Hiermee kan een doorgaande lijn worden opgezet en worden geborgd.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij werken samen met de stichting DAK en kinderdagverblijf Ewa. Deze twee organisaties zijn gevestigd op loopafstand van de school.

Kyra Dak is gevestigd naast ons gebouw en daarmee werken wij ook inhoudelijk samen.

Daarnaast werken we sinds het schooljaar 2022-2023 ook samen met Kinderopvang Krabbeltje. Zij zijn wat verder weg gevestigd, maar de kinderen worden gebracht en gehaald met een bus dat Krabbeltje zelf inzet.

Terug naar boven