Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
- Onderbouw, leerjaren 0, 1 en 2
- Middenbouw, leerjaren 3, 4, en 5
- Bovenbouw, leerjaren 6, 7 en 8
In de onderbouw wordt gewerkt met een aantal werkvormen:
In de kring worden activiteiten zoals voorlezen, verjaardag vieren en kosmische thema's aangeboden. Tijdens de werkles kunnen leerlingen werken in hoeken, creatieve activiteiten ontplooien, werken met het montessori-ontwikkelingsmateriaal of op onderzoek gaan in de schooltuin. Bewegingsonderwijs krijgt de onderbouw in de speelzaal. Ook krijgen de kinderen van de onderbouw daar les van de muziekleerkracht. Op het omheinde en afgesloten onderbouwplein spelen zij buiten.
In het montessorionderwijs bieden wij de kinderen vrijheid in gebondenheid. Dit betekent dat wij niet met een vast rooster werken. De tijden in bovenstaande tabel zijn tijden die een gemiddelde leerling besteedt aan de vakken. De leerkrachten monitoren de vorderingen van ieder kind zodat elke leerling zijn/haar persoonlijk maximaal aantal doelen voor de verschillende vakken behaald. Omdat ieder kind anders is heeft het ene kind meer tijd nodig voor een vak dan het andere.
Op de John F Kennedy bieden wij onderwijs aan alle leerlingen die de Nederlandse taal voldoende begrijpen om te kunnen profiteren van ons onderwijsaanbod. Wij gaan uit van een individuele benadering van elk kind.
Naast individuele benadering kan een kind behoefte hebben aan extra ondersteuning. Deze ondersteuning wordt op school aangeboden. Het kan ook zijn dat een kind een andere leerweg nodig heeft om zich de basisvaardigheden eigen te maken. Dit gaat natuurlijk altijd in overleg met ouders. Voor extra ondersteuning kan de hulp ingeroepen worden van de op onze school aanwezige specialisten zoals:
- (motorisch) remedial teacher
- specialist hoogbegaafdheid
- gedragsspecialist
- schoolmaatschappelijk werker
- onderwijsassistent
Mocht bovenstaande niet voldoende zijn om basisvaardigheden te verwerven, dan kan een onderzoek geadviseerd worden. Dit gaat in overleg tussen ouders, leerkracht en intern begeleider. Het resultaat van het onderzoek wordt vertaald naar handelingsadviezen voor school en thuis. Met deze adviezen gaan wij aan de slag binnen de mogelijkheden van onze school. Wanneer uw kind meer zorg nodig heeft dan de school in basis kan bieden, doen wij een beroep op de mogelijkheden die Passend Onderwijs ons biedt. Dit verloopt middels het samenwerkingsverband Stichting Passend Primair Onderwijs Haaglanden (SPPOH). In een zogenaamd Multi Disciplinair Overleg (MDO) wordt besproken hoe uw kind zo goed mogelijk ondersteund kan worden en wat daarvoor nodig is. Aan een MDO nemen deel: de ouders, de intern begeleider, de directeur, de adviseur Passend Onderwijs van SPPOH en eventuele externe deskundigen. De intern begeleider coördineert dit. In veel gevallen blijft het kind, gezien de individuele aanpak, met extra ondersteuning bij ons op school. Wanneer uit het MDO blijkt dat uw kind in aanmerking komt voor extra ondersteuning dan wordt dit gefinancierd vanuit het samenwerkingsverband SPPOH of vanuit de zorg (CJG/GGZ). Met deze financiering wordt extra hulp ingekocht die op school plaatsvindt.
Met ingang van 1 augustus 2014 is de wet op het Passend Onderwijs van kracht. Deze wet gaat ervan uit dat Passend Onderwijs voor ieder kind bij de school begint. De meeste kinderen hebben bij het leren in meer of mindere mate hulp nodig. Binnen Passend Onderwijs wordt voor die hulp de term ondersteuning gebruikt.
De samenwerkingsverbanden voor Passend Onderwijs moeten ervoor zorgen dat voor ieder kind de juiste en de beste ondersteuning beschikbaar is. Omdat de ondersteuning dagelijks in de scholen plaatsvindt, werken de samenwerkingsverbanden intensief met de scholen samen.Ons samenwerkingsverband, de SPPOH, werkt nauw samen met alle scholen voor primair onderwijs in de gemeenten Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk. Meer informatie kunt u terugvinden op de website van Stichting Passend Primair Onderwijs Haaglanden (SPPOH): https://www.sppoh.nl
De school is verantwoordelijk om voor elk kind een goede onderwijsplek te bieden. Dit heet zorgplicht. Dat kan hulp zijn die iedere school in huis heeft. Denk bijvoorbeeld aan extra aandacht bij het leren lezen of rekenen, of een aanbod voor hoogbegaafde kinderen. Dit noemen wij basisondersteuning.
Het kan ook gaan om intensievere vormen van ondersteuning. Dat gaat bijvoorbeeld over de begeleiding van kinderen met gedragsproblemen of van kinderen met lichamelijke of geestelijke beperkingen. Een ander belangrijk kenmerk voor Passend Onderwijs is de samenwerking van school en ouders met externe partijen. Daarbij kan het bijvoorbeeld gaan om de inzet van deskundigheid uit andere scholen, schoolmaatschappelijk werk, logopedie of opvoedhulp thuis.
Alle partijen werken samen op basis van een plan. Dit plan wordt regelmatig geëvalueerd en bijgesteld.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het team van de Kennedy heeft ervaring met kinderen met syndroom van Down, Cerebrale Parese, suikerziekte, Taal Ontwikkeling Stoornis (TOS), gehoorproblematiek en autisme.
Op onze school is zorghond Dana actief bij het begeleiden van leerlingen die ondersteuning op het gebied van sociaal-emotioneel welbevinden nodig hebben. Onder begeleiding van een medewerker van onze school kan de hond haar werk doen.
Op dit moment vinden er geen voorschoolse activiteiten op de JFK plaats. Wij onderzoeken de mogelijkheden voor het doorgroeien naar een Montessori Kindcentrum van 0-13 jaar waar leren en opvang naadloos op elkaar aansluiten.