Vereniging Willem de Zwijgerschool

Gentsestraat 124 2587 HZ Den Haag

  • Schoolfoto van Vereniging Willem de Zwijgerschool
  • Schoolfoto van Vereniging Willem de Zwijgerschool
  • Schoolfoto van Vereniging Willem de Zwijgerschool
  • Schoolfoto van Vereniging Willem de Zwijgerschool
  • Schoolfoto van Vereniging Willem de Zwijgerschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De Willem de Zwijgerschool werkt opbrengst-en handelingsgericht. HGW is doelgericht: zonder doelen heb je namelijk geen richting, geen effectieve feedback en geen mogelijkheid om je werk te evalueren. We werken via de PDCA cyclus (Plan-Do-Check-Act) aan onze kwaliteit. Dit proces bestaat uit de volgende stappen:

  • stellen van doelen voor de leerprestaties
  • inrichten van het onderwijsprogramma en -proces
  • meten van de (tussen)opbrengsten
  • bekijken van de gegevens
  • bijstellen van de uitleg, het programma en de doelen.

We houden kinderen zo lang mogelijk bij hun basisgroep. Leerlingen die het reguliere programma snel en met een goed resultaat doorlopen, krijgen een aanbod van verrijkende projecten en activiteiten. Wij werken bewust en systematisch aan maximale opbrengsten. Dit doen we door de resultaten van individuele leerlingen en groepen leerlingen te volgen, te analyseren en op basis van de analyse het onderwijs steeds bij te stellen.  Wij leren de kinderen verantwoordelijkheid dragen voor hun eigen ontwikkeling. Waar ben je al goed en en wat kun je nóg niet. Ook leren wij hen reflecteren op het eigen gedrag en op het gedrag naar elkaar. Wij stimuleren kinderen om problemen zelfstandig op te lossen.  In het onderwijsaanbod is ruimte om kinderen te leren samen spelen en samen werken. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Onze school gebruikt bij de analyse van onze uitstroomresultaten o.a. het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO) 2021. Deze rapportage geeft de prestaties van onze (oud)-leerlingen weer en hoe wij het doen t.o.v. het landelijk gemiddelde en de voorspelde referentiewaarde (een fictieve school op basis van uw schoolkenmerken, waarmee onze school een eerlijke vergelijking kan maken).

De de gemiddelde eindtoetsscore ligt op 540. Hiermee behoren wij tot de 10% van de scholen met de hoogste gemiddelde score op de eindtoets. De gemiddelde eindtoetsscore ligt boven het landelijk gemiddelde en ten opzichte van de voorspelde referentiewaarde ligt onze score ongeveer even hoog.

Hoe verhoudt ons basisschooladvies zich tot de uitslag van de eindtoets? Onze schooladviezen zijn betrouwbaar, de rapportage van onze oud-leerlingen en hun resultaten op het voortgezet onderwijs ondersteunen dit ruimschoots. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In mei 2019 heeft de onderwijsinspectie onze school bezocht. Onze beoordeling is goed en daar zijn we best trots op. Op alle onderdelen die betrekking hebben op kwaliteit; kwaliteitszorg, kwaliteitscultuur, verantwoording en dialoog hebben we de hoogst mogelijke waardering. Dit geldt ook voor het onderdeel onderwijsproces; aanbod en zicht op ontwikkeling.

Terug naar boven