Oranje Nassauschool voor christelijk basisonderwijs

Weissenbruchstraat 119 2596 GD Den Haag

Schoolfoto van Oranje Nassauschool voor christelijk basisonderwijs

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het overgrote deel van de leerlingen die onderwijs volgen op de Oranje-Nassauschool behaalt uitstekende uitslagen op de toetsen.

De aanleg van de kinderen en datgene wat ze van huis uit meekrijgen in combinatie met kwalitatief goed en uitdagend onderwijs, maakt die resultaten mogelijk. Bij de keuze van methoden en de manier van aanbieden van het onderwijs houdt de school hier terdege rekening mee.

Een klein deel van onze leerlingpopulatie heeft ondersteuning nodig om de basisstof te kunnen volgen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de ontwikkeling van elke leerling te monitoren maakt de Oranje Nassauschool gebruik van een leerlingvolgsysteem.

Bij de kleuters volgen we de ontwikkeling door de observatie methode Inzichtelijk.

Gedurende het schooljaar worden de methode toetsen en de CITO toetsen afgenomen.

De methode toetsen meten de kennis die opgedaan is gedurende de periode van het aanbod van de stof.

De CITO toetsen brengen de kennis en vaardigheden in kaart van de leerlingen gedurende een langere periode.

Door het volgen van de ontwikkeling middels observaties, toetsen en het leerlingvolgsysteem kunnen we signaleren of er sprake is van een voorlijke ontwikkeling of een achterstand in de ontwikkeling. De uitslagen van toetsen en gegevens van observaties worden besproken met de ouders. Afhankelijk van de resultaten bepalen we samen met de ouders welke interventies we kunnen inzetten om de resultaten te verbeteren of zoeken we naar adequate oplossingen om belemmerende factoren op te heffen en stimulerende factoren in te zetten.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Oranje Nassauschool maakt gebruik van de Kanjertraining. Alle leerkrachten zijn gecertificeerd om de lessen aan de kinderen te geven.

Jaarlijks wordt de scholing aan leerkrachten aangeboden.

De school heeft 2 gedragsspecialisten die met kinderen en ouders in gesprek kunnen gaan indien dit hierom vraagt.

Jaarlijks wordt een leerlingenvragenlijst vanaf groep 5 afgenomen bij de leerlingen.

De Oranje Nassauschool biedt de leerlingen via de kanjertraining een wereld vol vertrouwen aan.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • samenwerken
  • vertrouwen
  • vriendschap

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het laatste inspectiebezoek dateert van 2009.

De Inspectie had een positief oordeel over het onderwijs op onze school.

De laatste twee schooljaren heeft de Oranje-Nassauschool zich gericht , om het onderwijs naar een nog hoger plan te brengen, op het toepassen van de uitgangspunten van Opbrengst Gericht werken. Op deze manier werkt de school aan de in het rapport genoemde verbeterpunten.

Terug naar boven