Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op Zorgvliet krijgen alle leerlingen 2 keer in de week bewegingsonderwijs van een vakdocent. Daarnaast hebben wij vakdocenten voor muziek, dans en kunstzinnige vorming. Ook huren wij regelmatig externe partijen in voor periodes waarin o.a. workshops worden gegeven op het gebied van ontdekkend- en onderzoekend leren.
Bij de 4/5-jarigen ligt de nadruk op het spelen en het wennen aan het naar school gaan. De kleuters krijgen veel gelegenheid om te spelen, zowel buiten op het plein als binnen in het klaslokaal en/of het speellokaal. De 5/6-jarigen spelen ook nog dagelijks, maar worden daarnaast voorbereid op de leer- en vormingsgebieden van groep 3. Beide kleutergroepen werken en spelen aan de hand van thema’s of onderwerpen die aansluiten bij hun belevingswereld. Wij werken aan de hand van de doelen van de methode Inzichtelijk en gebruiken voor de invulling van ons onderwijs diverse methodes als bron. De kinderen werken met zeer divers ontwikkelingsmateriaal.
Ook aan de creatieve vorming wordt veel aandacht besteed. In de groepen wordt (voornamelijk spelenderwijs) gewerkt aan:
- lichamelijke ontwikkeling
- zintuiglijke ontwikkeling
- taalontwikkeling (w.o. de Engelse taal)
- muzikale ontwikkeling
- expressieve ontwikkeling
- sociaal/emotionele ontwikkeling
- cognitieve ontwikkeling
Op Nutsschool Zorgvliet streven wij er naar iedere leerling die zorg te geven die het nodig heeft. We volgen de ontwikkeling van onze leerlingen onder andere via ons leerlingvolgsysteem. Er is nauw contact tussen de leerkrachten waardoor extra zorgbehoefte tijdig gesignaleerd kan worden. De Interne Begeleider monitort de kwaliteit van zorg binnen de school.
Daarnaast realiseren wij ons ook dat een en ander sterk gekaderd moet om een realistische onderwijssituatie te creëren. Voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte/zorgvragen wordt telkens op individuele basis gekeken of de benodigde zorg door de school geleverd kan worden.Wij kijken naar de mogelijkheden van groei. Wanneer wij, in overleg met ouders, constateren dat een leerling cognitief en/of emotioneel stagneert in zijn/haar ontwikkeling, zullen wij hulp inroepen van het samenwerkingsverband (Stichting Passend Primair Onderwijs Haaglanden) en/of andere externe partijen. In een uitzonderlijk geval kan het zijn dat wij het advies geven tot plaatsing op het s(b)o. Wanneer een leerling extra uitdaging nodig heeft, voorziet de school ook in die behoefte binnen de mogelijkheden van de school.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De afgelopen jaren hebben wij grote stappen gemaakt in het gedifferentieerd lesaanbod. Wij vinden het heel belangrijk om onze leerlingen goed op eigen niveau te blijven begeleiden.
Als team blijven we hier hard aan werken en ons verdiepen en zullen de komende jaren ook steeds meer de ouders en leerlingen hierbij betrekken. Hoe komen we samen tot passend en uitdagend onderwijs voor iedere leerling.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.