Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In het schoolondersteuningsprofiel omschrijft de school hoe leerlingen met een extra ondersteuningsvraag begeleid worden. En welke middelen de school hiervoor ter beschikking heeft. Ook het contact met de ouders hierover komt aan bod. Leerlingen met een extra ondersteuningsvraag hebben die ondersteuning nodig vanwege bijvoorbeeld een lichamelijke- of verstandelijke beperking, een chronische ziekte, een gedragsprobleem of een leerstoornis.
Het onderwijs op Yunus Emre SB is voortdurend in ontwikkeling. Wij willen dat ons onderwijs voorbereid op de maatschappij waar onze leerlingen in terecht komen. Dat vraagt om constant kijken naar aanpassingen en bijstellingen. Dat vraagt een kritische blik van iedere leerkracht. Wij gebruiken daarvoor vragenlijsten om ons eigen onderwijs door te lichten en daar wellicht weer werkpunten uit te halen. In een cyclus van vier jaar komen de verschillende thema’s steeds terug. Wij willen ons onderwijs voortdurend verbeteren, maar ook de maatschappij en politiek vraagt dat van het onderwijs. Binnen Yunus Emre SB wordt gewerkt met PLG’s. Elke werkgroep bestaat uit ongeveer 4 leerkrachten. Alle onderwijsinhoudelijke schoolontwikkelingen worden in deze werkgroepen vormgegeven.
Op de Yunus Emre SB verlenen we zorg aan onze leerlingen en houden we rekening met zowel de sterke als de zwakke leerlingen. Door middel van observaties op cognitief en sociaal emotioneel gebied, methode onafhankelijke toetsen (Lib), methodegebonden toetsen en gesprekken met ouders en/of externen proberen wij tegemoet te komen aan de mogelijkheden van ieder kind. De groepsgrootte binnen Yunus Emre SB houden we om die reden op 25. De leerkracht is verantwoordelijk voor de zorg in de groep. Wij kiezen ervoor dat kinderen zoveel mogelijk binnen de groep onderwijs krijgen en bij de groep worden gehouden. Hiervoor gebruiken wij het EDI-model. Daarbij heeft een les dezelfde structuur:
- Introductie
- Algemene instructie
- Verlengde instructie
- Begeleide (in)oefening
- Zelfstandige werking
- Evaluatie van de les
De kinderen worden ingedeeld in de volgende aanpakken:
Aanpak 1 Instructieafhankelijke leerlingen→ deze kinderen krijgen verlengde instructie in een instructiegroep.
Aanpak 2 Basisinstructie→ deze kinderen gaan na de basisinstructie aan het werk.
Aanpak 3 Instructieonafhankelijke leerlingen→ deze kinderen krijgen een verkorte instructie en gaan daarna aan het werk met verrijkingsstof.
We hebben zes keer per jaar een groepsbespreking waarin de leerkracht de zorg in de groep en de groepsresultaten bespreekt met de intern begeleider. Op de Yunus Emre SB werken we met groepsplannen, maandelijkse methode analyses en eventueel een individueel hulpplan. Voor een enkele leerling die hulp buiten de groep krijgt, wordt een individueel plan opgesteld. Alle plannen, zowel groeps- en handelingsplannen worden minimaal 2 keer per jaar geëvalueerd en de methode analyse om de 6 weken. De groeps- en individuele plannen worden zoveel mogelijk door de leerkracht in de groep uitgevoerd. De ouders worden door de leerkracht op de hoogte gesteld van de extra aandacht die hun kind krijgt. Wanneer de extra hulp niet of onvoldoende het gewenste effect heeft, wordt dit besproken met de ouders. Hierna wordt de leerling besproken in de consultatie met het ondersteuningsteam waar ook de schoolmaatschappelijk werkster bij is. Na deze consultatie wordt gesproken met ouders, intern begeleider en de leerkracht wat het vervolgtraject wordt.
Mogelijkheden voor het vervolgtraject:
- Het bestaande hulpplan wordt aangepast.
- In sommige gevallen kan er een oudergesprek met de intern begeleider of een externe instantie nodig zijn. Bijvoorbeeld wanneer ouders vragen stellen over de zorg van hun kind of wanneer ouders vragen hebben over de opvoeding.
Wanneer de oorzaak van het probleem niet helemaal duidelijk is, kan er een handelingsgericht traject of onderwijskundig onderzoek nodig zijn. Dit traject of onderzoek zal gedaan worden door een externe instantie. Uit het onderzoek komt een conclusie en een advies. Uit dit advies kan komen dat het beter is dat:
- het kind een eigen leerlijn krijgt (het ontwikkelingsperspectief)
- het kind het schooljaar opnieuw zal doen- het kind wordt verwezen voor verder onderzoek door een specialist
- het kind wordt verwezen naar het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs.
In goed overleg met de ouders kijken we naar de beste oplossing voor het kind.
We werken samen met experts/begeleiders van SPPOH, HCO, GGD, SMW en logopedie.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
- Het veranderende kind.
- De voortdurend aan te passen leerstof.
- De nieuwe inzichten in methodiek en didactiek.
Onze school heeft extra aanbod voor het jonge kind: Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) / peuteropvang.
De Voor- en Vroegschoolse Educatie is een prettige leer- en speelplek voor peuters van tweeënhalf tot vier jaar. Peuters komen hier vijf dagdelen per week om in een veilige en stimulerende omgeving te spelen en elkaar te ontmoeten. Op de voorschool staat onder andere de ontwikkeling van de Nederlandse taal centraal, maar daarnaast leert uw kind bijvoorbeeld ook om met materialen om te gaan, samen te zingen en te luisteren. Het verschil met reguliere peuterspeelzalen is dat er met het VVE-programma Piramide wordt gewerkt. Piramide is een methode die jonge kinderen op een speelse wijze stimuleert in hun (taal) ontwikkeling; het is een combinatie van spelen, werken en leren. Het programma van de voorschool loopt door in de groepen 1 en 2 van de basisschool, waar een volgende stap wordt gezet. Er vindt periodiek een gezamenlijk overleg met de basisschool plaats, om zo de doorgaande lijn te waarborgen.
Op de Yunus Emre Schalk Burgerstraat willen wij onderwijs aan het jonge kind bieden op een ontwikkelingsgerichte wijze, waarbij we werken vanuit thema’s en het spel als uitgangspunt nemen. Wij bieden een rijke leeromgeving, waarin het jonge kind zichzelf en de wereld kan ontdekken en onderzoeken. Door het werken met thema’s krijgt het onderwijs en activiteiten voor de kinderen betekenis. Wij stemmen ons onderwijs af op de verschillen tussen kinderen en streven daarbij naar het hoogst haalbare voor ieder kind, zodat zij binnen de mogelijkheden van hun kunnen tot optimale ontwikkeling komen. In het spel uiten kinderen waar zij zijn in hun ontwikkeling en welke hulp zij kunnen gebruiken. Aan het gedrag van een kleuter kan de leerkracht zien welke vorm van ontwikkelingsstimulering het meest passend is. De leerkracht handelt hiernaar door het spel te begeleiden en betekenisvol te maken, zodat de kinderen boven hun huidige niveau naar de zone van naaste ontwikkeling kunnen uitstijgen. Hiermee wordt bedoeld de activiteiten die het kind nog niet
zelfstandig kan, maar wel wanneer de sociale ondersteuning krijgt bij de uitvoering ervan. De leerkracht houdt hierbij rekening met grote interpersoonlijke tempoverschillen, terwijl de volgorde van te behalen (leer)doelen voor alle kinderen hetzelfde zijn. Wanneer een leerling bij binnenkomst een indicatie heeft, bijvoorbeeld heeft Vroegschoolse Educatie genoten, zullen 10 wendagdelen ingepland en zal er een warme overdracht tussen de voorschool en de school plaatsvinden. De eerste zes weken wordt deze leerling extra geobserveerd en zal er een kennismakingsgesprek met ouders plaats vinden. Na deze periode wordt door de leerkrachten bepaalt of extra begeleiding of een specifiek aanbod nodig is. In de groepen 1 en 2 bieden wij kleuters ook een specifiek aanbod op het gebied van fijne motorische ontwikkeling, beginnende geletterdheid en gecijferdheid aan. Dat betekent dat de leerkracht gericht activiteiten met klanken, letters, cijfers en hoeveelheden aanbiedt. De leerlingen worden uitgedaagd om aan deze activiteiten te werken en activiteiten worden afgestemd op de ontwikkeling van de leerling. Naast de aandacht voor de spelontwikkeling is er in groep 1 en 2 veel aandacht voor taal.
Kinderen praten met en luisteren naar elkaar, zo leren ze gevoelens en ervaringen te verwoorden. In kringen wordt gesproken over wat er zoal om ons heen gebeurt, liedjes gezongen, versjes geleerd, boeken (voor)gelezen, verhalen verteld en allerlei spellen rond taal en rekenen gedaan. Zo leren de kleuters niet alleen nieuwe woorden, maar ook hoe je met elkaar praat en de regels van onze taal.
De doelen voor schooljaar 2024-2025:
- Het ontwikkelen van de kwaliteitskaart zicht op ontwikkeling;
- Het scholen van het team om met Piramide digitaal te gaan werken;
- Implementatie van Piramide digitaal;
- 'EDI' om de leerkrachtvaardigheden te versterken bij taal- en rekenlessen;