Prinses Marijkeschool

Abraham van Beyerenstr 1 c 2525 TA Den Haag

  • Schoolfoto van Prinses Marijkeschool
  • Wij behoren tot een van de beste scholen van de wijk
  • Schoolfoto van Prinses Marijkeschool
  • Wij besteden extra tijd aan taal en rekenen
  • We hebben aandacht voor elk kind

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Scholen in de Schilderswijk hebben voor een deel te maken met leerlingen uit een achterstandssituatie. De inspectie past daarom een correctie toe bij de beoordeling van de eindscore bij deze scholen.

De Prinses Marijkeschool heeft in 2014-2015 na deze correctie een score van 535. 

Deze score ligt boven het landelijk gemiddelde. Wij zijn heel trots op dit resultaat!

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussentoetsen geven een belangrijk beeld van het onderwijsproces.

Van de zes toetsen die de inspectie bekijkt voor de beoordeling moet de school minimaal op drie toetsen een voldoende scoren. De Prinses Marijkeschool scoort duidelijk beter: wij scoren op vijf toetsen een voldoende.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De school streeft er naar de uitstroom naar het VMBO-T, HAVO en VWO aanzienlijk te verhogen. Onze school werkt samen met tien andere basisscholen van hetzelfde bestuur in de wijk om deze doelstelling te behalen onder de naam: Samen10+.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Prinses Marijkeschool is een Vreedzame school. Het programma van de Vreedzame school beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap en staan open voor de verschillen tussen mensen. Wij betrekken de ouders hierbij, omdat het van groot belang is dat het schoolklimaat aansluit bij het thuisklimaat.

De volgende uitgangspunten staan centraal in de visie van De Vreedzame School:

- Het creëren van een positieve sociale en morele norm

- Het bevorderen van sociale verbondenheid en gemeenschapszin.

- Het constructief oplossen van conflicten met behulp van mediatie 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Sociale veiligheid
  • Respect
  • Verantwoordelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Prinses Marijkeschool heeft in mei 2015 een inspectiebezoek gehad, waarbij de kwaliteit van 10 verschillende onderdelen is beoordeeld. De Prinses Marijkeschool kreeg bij 7 onderdelen het oordeel GOED en bij 3 onderdelen het oordeel VOLDOENDE.

Een samenvatting van het inspectierapport:

  • De school haalt voldoende eindresultaten in de kernvakken.
  • Het team werkt doel- en opbrengstgericht aan het verbeteren van de leerprestaties van de leerlingen.
  • De leraren verstaan hun vak, zowel pedagogisch als didactisch.
  • De school kan de leerlingen meer betrekken bij hun eigen leerproces.
  • De school heeft een ambitieus en veilig schoolklimaat waarin leerlingen worden ondersteund en gestimuleerd in hun leren.
  • De school besteedt veel aandacht aan sociale vaardigheden van leerlingen. Dat is terug te zien in de manier waarop leerlingen en leraren met elkaar omgaan.
  • De school kent een professionele kwaliteitscultuur.
  • De directie stuurt de kwaliteitszorg goed aan. De leraren handelen vanuit een gezamenlijke visie en dragen bij aan de kwaliteitsverbetering.

Terug naar boven