Prinses Marijkeschool

Abraham van Beyerenstr 1 c 2525 TA Den Haag

  • Schoolfoto van Prinses Marijkeschool
  • Wij behoren tot een van de beste scholen van de wijk
  • Schoolfoto van Prinses Marijkeschool
  • Wij besteden extra tijd aan taal en rekenen
  • We hebben aandacht voor elk kind

Het team

Toelichting van de school

De leeftijdsopbouw van de leerkrachten staat garant voor veel onderwijservaring.

Door het relatief grote aantal leerkrachten is er veel ruimte voor extra ondersteuning van de leerlingen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij verlof van het personeel zetten wij een vervangende leerkracht in. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Kinderen die op 4-jarige leeftijd bij ons op school komen, gaan naar één van de combinatiegroepen 1-2. In deze groepen zitten kinderen van groep 1 en van groep 2 bij elkaar in de klas. We hebben bewust voor deze combinatie gekozen, omdat we uit ervaring weten dat jonge kinderen spelenderwijs veel van elkaar leren. In de groepen 3 t/m 8 werken we niet met combinatiegroepen, maar met jaargroepen, omdat in deze groepen de leerstof een centrale rol inneemt.

De groepsleerkrachten staan de hele dag voor de klas. Door de inzet van iPads hebben de leerkrachten minder tijd nodig voor het nakijken, zodat ze meer tijd hebben voor de ondersteuning van leerlingen. Daarnaast zijn er extra leerkrachten die hulp bieden aan leerlingen.

Wij werken met het LeerKansenProfiel (LKP) waardoor wij subsidie ontvangen om wekelijks extra lessen aan te bieden, zoals bijvoorbeeld muziek en dans, drama, techniek, tekenen en ICT. Deze lessen worden gegeven door gespecialiseerde vakdocenten. Door ons continurooster blijven alle leerlingen gratis over. Zij eten bij de leerkracht in de klas en daarna gaan ze onder begeleiding van sportdocenten buiten spelen (Buitensport).

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Leerlingen die op 4-jarige leeftijd bij ons op school komen, gaan naar één van de combinatiegroepen 1-2. In deze groepen zitten leerlingen van groep 1 en van groep 2 bij elkaar in de klas. We hebben bewust voor deze combinatie gekozen, omdat we uit ervaring weten dat de leerlingen spelenderwijs veel van elkaar leren. Jongere leerlingen kunnen zich aan oudere leerlingen spiegelen en oudere leerlingen krijgen meer zelfvertrouwen omdat ze het voorbeeld zijn voor de jongere leerlingen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Leerlingen met Specifieke-Onderwijs-Behoeften (SOB-groep).

Bij een leerling die meer ondersteuning nodig heeft dan de basisondersteuning, kijken we welke onderwijsbehoeften deze leerling precies heeft. Als er in een klas meerdere leerlingen zijn met dezelfde Specifieke-Onderwijs-Behoeften, bestaat de mogelijkheid om een SOB-groepje te vormen. In de meeste gevallen krijgt een SOB-groepje gedurende een aantal weken extra ondersteuning van een leerkracht of onderwijsassistent buiten de klas.  

Leerlingen met een Eigen leerlijn

Het kan een enkele keer voorkomen dat een leerling op een bepaald vakgebied een leerachterstand heeft van meer dan een jaar en dat de vooruitgang, ondanks diverse vormen van extra ondersteuning, minimaal blijft. In dat geval wordt er een vaste procedure doorlopen (protocol Eigen leerlijn) en is het mogelijk, dat er besloten wordt dat de leerling op het desbetreffende vakgebied niet meer meedoet met de instructie van de groep, maar een eigen programma volgt. Bij deze procedure wordt het ontwikkelingsperspectief van de leerling vastgesteld om te kijken wat er maximaal haalbaar is voor de leerling. Hieraan gaat altijd uitgebreid overleg met de ouders en deskundigen vooraf. Het protocol Eigen leerlijn ligt ter inzage op school.  

Samen10+

De Prinses Marijkeschool werkt nauw samen met negen andere scholen in de wijk, onder de naam Samen10+. Het doel van de tien scholen is om door intensieve samenwerking een kwaliteitssprong te maken. Wij willen de leerlingen goed voorbereiden op hun verdere schoolcarrière, maar ook op het leven in algemene zin. Binnen Samen10+ streven de scholen naar hele goede resultaten, een prettig pedagogisch klimaat, een krachtige visie, een sterke schoolleider, een adequaat ingerichte zorgstructuur, een goed functionerend lerarenteam, een systematische werkwijze en tevreden ouders, leerlingen en medewerkers.

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Op de Prinses Marijkeschool is een jonge kind specialist aanwezig. Zij voert haar werkzaamheden uit op zowel de peuterleerplek als bij de onderbouw. Door deze intensieve samenwerking wordt de overstap van peuter naar kleuter zo klein mogelijk gehouden. Het behouden van een doorgaande lijn is van groot belang. De specialist jonge kind helpt bij het ontwikkelen en vormgeven van het onderwijs. Dit gebeurt vanuit een onderbouwde visie op de ontwikkeling van het jonge kind.

Terug naar boven