Het Volle Leven

Rijslag 21 2587 BB Den Haag

Schoolfoto van Het Volle Leven

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Per 1 mei 2023 is Cindy Ciere, onze nieuwe directeur, gestart. Zij heeft een brief gestuurd aan alle ouders/verzorgers van school. Deze brief staat ook schoolgids. In deze brief worden acties benoemd, waaronder actie m.b.t. onze opbrengsten. Waaronder:

1. De resultaten van de school zijn voor verbetering vatbaar.

We halen de minimale norm (F1) maar de gewenste referentieniveaus nog niet. Onze ambitie is om het landelijk gemiddelde referentieniveau voor F2 (taal) en S2 (rekenen) te behalen. 

Wat gaan we doen:

Van oudsher liggen de taken om de onderwijskwaliteit te monitoren bij de intern begeleiders. Vanwege de invoering van passend onderwijs is de leerlingenzorg behoorlijk toegenomen, waardoor er voor de intern begeleiders sprake is van een taakverzwaring. Om de kwaliteit van het onderwijs (blijvend) te monitoren en waarborgen is er een Kwaliteitscoördinator aangenomen. Haar naam is Michelle Blom, zij zal zich fulltime richten op de kwaliteit van het onderwijs. Samen met de leerkrachten zal ze middels lesbezoeken en ondersteuningsbehoeften werken aan een uitgebalanceerd onderwijsaanbod voor elke klas. Klassenmanagement, didactiek, pedagogiek en differentiatie zijn zaken waar we mee aan de slag zal gaan. Ook de kwaliteitscyclus wordt duidelijker ingezet.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de ontwikkeling van de kinderen goed te kunnen volgen, maakt de school gebruik van de leerlingvolgsystemen ‘KIJK’ (groepen 1 en 2) en CITO Leerling in Beeld (groepen 3 tot en met 8).

De toetsen van CITO zijn methodeonafhankelijke toetsen, die de ontwikkeling van de kernvakken van leerlingen meten. De leerkrachten analyseren deze toetsen en passen het onderwijsaanbod indien nodig aan om zo goed mogelijk te voldoen aan de behoeften van een leerling.

De meetmomenten zijn in januari en juni. De resultaten zijn terug te vinden op het rapport en worden besproken tijdens de oudergesprekken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voorlopig advies groep 7 bepalen:

In groep 7 wordt een voorlopig schooladvies gegeven. Het advies komt tot stand in een overleg tussen de leerkracht van groep 7, de intern begeleider en de (adjunct-)directeur. Dit overleg vindt plaats voorafgaand aan de uitgave van het tweede rapport.

Communicatie met ouders en leerlingen: Voorafgaand aan het verstrekken van het voorlopig basisschooladvies wordt er informatie verstrekt aan ouders over de po-vo procedure tijdens een informatieavond.

Bij het tot stand komen van het voorlopig advies baseren wij ons op het totaalbeeld van uw kind. Daarbij doen wij een beroep op de volgende gegevens:

• CITO-gegevens uit het leerlingvolgsysteem t/m E7

• De cijfers van de methodetoetsen groep 7

• Het ontwikkelingsprofiel vanuit het leerlingvolgsysteem

• De (huis)werkhouding en het (sociaal-emotionele) gedrag van de leerling, inzet en motivatie

• Eventueel aanvullend (intelligentie) onderzoek en diagnostiek

• Observaties en bevindingen van de leerkracht

Definitief advies groep 8 bepalen:

In groep 8 krijgen de kinderen een schooladvies voor de overgang naar het voortgezet onderwijs. Dit is een belangrijk moment in de schoolloopbaan van uw kind.

Bij het tot stand komen van het definitief advies baseren wij ons op het totaalbeeld van uw kind. Daarbij doen wij een beroep op de volgende gegevens:

• CITO-gegevens uit het leerlingvolgsysteem t/m B8

• Het ontwikkelingsprofiel vanuit het leerlingvolgsysteem

• De cijfers van de methodetoetsen groep 8

• De (huis)werkhouding en het (sociaal-emotionele) gedrag van de leerling, inzet en motivatie

• Eventueel aanvullend (intelligentie) onderzoek en diagnostiek

• Observaties en bevindingen van de leerkracht

Het advies komt tot stand in overleg tussen de leerkracht groep 8 en de intern begeleider. Wanneer het definitief advies afwijkt van het voorlopig advies wordt ook nog overlegd met de (adjunct-)directeur.

Heroverweging na eindcito:

Na afname van de eindtoets wordt het definitief advies van leerlingen waarbij de uitslag van de eindtoets hoger uitviel dan het definitief advies nogmaals besproken. Heroverwegen van het advies is verplicht. Het is echter niet verplicht om het advies daadwerkelijk bij te stellen. Leerkracht, IB en directie zijn bij deze heroverweging betrokken. Heroverweging vindt plaats binnen een week nadat de uitslag van de eindtoets bekend is.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij zijn een Vreedzame School. Dit is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap.

Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap en staan open voor de verschillen tussen mensen.

Wij leren de leerlingen 21ste -eeuwse vaardigheden te ontwikkelen, zodat zij op de toekomst worden voorbereid. Wij werken specifiek aan de volgende vaardigheden: samenwerken, communicatie, creatief en kritisch denken, burgerschapsvorming en karaktervorming.

Dit doet de school aan de hand van een methode voor wereldoriëntatie. Daarnaast wordt elk schooljaar aan verschillende schoolbrede projecten gewerkt.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veilig en verbonden
  • positief
  • democratisch

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven