Het Volle Leven

Rijslag 21 2587 BB Den Haag

Schoolfoto van Het Volle Leven

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Beleid bij (ziekte)vervanging op o.b.s. Het Volle Leven

Wij zullen het beschreven stappenplan uit het protocol van De Haagse Scholen ‘Voorkomen van lesuitval’ volgen. Dit houdt in het kort het volgende voor onze school in:              

Bij kortdurende (ziekte)vervanging:  

1. Parttime collega’s die bereid zijn extra te willen werken, worden gevraagd of zij voor die dag extra willen komen werken.

2. Indien een Pabostagiaire (3e-4e jaar) aanwezig is, mag deze de groep overnemen onder toezicht/verantwoordelijkheid van een directielid of een leerkracht van de school waarmee wordt afgesproken dat hij/zij toezicht houdt. Hetzelfde geldt voor de onderwijsassistent.

3. De directie schakelt TOP De Haagse Scholen in, om te kijken of vervanging beschikbaar is.

4. Indien er bij TOP geen vervanging beschikbaar is zal TOP De Haagse Scholen de door De Haagse Scholen geselecteerde uitzendbureaus (met raamovereenkomst) benaderen om te kijken of deze geschikt personeel voorhanden hebben.

5. Mocht de bij stap 5 geformuleerde stap geen resultaat opleveren zal TOP De Haagse Scholen nog andere bureaus benaderen (zonder raamovereenkomst).

6. De directie bekijkt incidenteel of er beschikbare ambulante collega’s zijn die de groep kunnen overnemen. Dit heeft wel een nadelig effect. Het werk dat zij normaal gesproken doen, zal op een ander moment moeten worden ingehaald. Dat is niet wenselijk.    

Er is geen part-time collega, stagiaire, onderwijsassistent of invalleerkracht beschikbaar:

· Betreft het de groepen 1 en 2: de ouders van alle kinderen die 4 jaar zijn ( = nog niet leerplichtig ) worden gevraagd om hun kind voor die dag thuis te houden. Hierdoor kunnen er in de onderbouw groepen worden samengevoegd. Met name aan het eind van het schooljaar is het benaderen van alle ouders nodig om de druk op de andere kleutergroepen te verlagen.

· Betreft het de groepen 3: tot de kerstvakantie verdeeld over de groepen 3 en de kleutergroepen en na de kerstvakantie over de middenbouwgroepen

· Betreft het de groepen 4 t/m 8: de groep wordt verdeeld over de andere groepen in deze bouw. Voor deze noodsituatie ligt er in iedere klas een verdeellijst en een zelfstandig werkpakket klaar voor de leerlingen.  

Wanneer groepen niet opgevangen/verdeeld kunnen worden:

· Er wordt uit noodzaak een groep of meerdere groepen naar huis gestuurd. Ouders worden op de hoogte gebracht van het vervangingsprobleem. Als het voor de afwezige leerkracht mogelijk is, wordt er les op afstand aangeboden, conform ons protocol les op afstand. Daarvoor zijn protocollen actief. Ouders, kinderen en collega’s zijn van deze protocollen op de hoogte.  

Bij langdurige (ziekte)vervanging bekijkt de directie per situatie hoe deze het beste vervangen kan worden.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het onderwijs in groep 1 en 2 richt zich op de brede ontwikkeling van het jonge kind. Door te werken met combinatiegroepen leren jongste en oudste kleuters met en van elkaar. Leeractiviteiten hebben een voornamelijk speels karakter. Het kindvolgsysteem van “Kleuterplein” en “Kijk” brengt de ontwikkeling van de kinderen goed in beeld. Ook werken wij groepsdoorbrekend

Vanaf groep 1 organiseren wij ons onderwijs volgens de principes van het Expliciete Directe Instructiemodel, kortweg EDI. Het doel van EDI is om de leerstof succesvol aan te leren aan alle leerlingen en leerlingen bij de les te betrekken. De sterke, de gemiddelde én de risicoleerlingen. Hierdoor hebben wij nadrukkelijk oog voor het individuele kind en de onderlinge verschillen tussen kinderen. Kinderen die extra hulp nodig hebben, krijgen verlengde instructie en kinderen die de lesstof goed beheersen krijgen ander uitdagend lesmateriaal aangeboden. Wij hanteren duidelijke werkafspraken, waardoor rust en regelmaat ontstaat. 

Digitaal onderwijs - Op Het Volle Leven werken kinderen meerdere malen per week met een laptop.

Bewegingsonderwijs - Vanaf groep 1 verzorgt de vakleerkracht gymnastiek eenmaal per week een gymles. Vanaf groep 3 wordt dit uitgebreid naar tweemaal per week. Naast de bewegingslessen van de vakleerkracht krijgen de kleutergroepen ook bewegingsles van de groepsleerkracht.

Zwemles - Kinderen in groep 5 nemen wekelijks deel aan het schoolzwemmen in zwembad De Blinkerd. Dit gebeurt in schooljaar 2023 -2024 voor een laatste keer. 


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Alle scholen die bij SPPOH zijn aangesloten, bieden een vast en stevig pakket van basisondersteuning. Dat betekent bijvoorbeeld dat alle scholen goed hebben nagedacht over het pedagogisch klimaat op school, dat de leerkrachten hun werkwijze iedere dag weer goed afstemmen op de (individuele) leerlingen in hun groep, dat de school weet wat nodig is bij dyslexie of bij sociaalemotionele vragen en dat de school samenwerkt met Veilig Thuis.

Voor een klein gedeelte van de leerlingen (zo’n vijf procent) is meer ondersteuning nodig, soms in combinatie met zorg. Vaak kan die extra ondersteuning worden gegeven op de school waar de leerling zit of wordt aangemeld. De school bepaalt in overleg met de ouders hoe die ondersteuning het beste kan worden gegeven en kan daarvoor extra middelen aanvragen bij SPPOH. Vroeger heette dit een rugzakje.

Omdat extra ondersteuning op basis van de ondersteuningsbehoefte van de betreffende leerlingen uniek is en elke aanvraag daarom anders zal zijn, spreken we voortaan van een “arrangement”. We arrangeren als het ware iets wat speciaal voor deze specifieke leerling nodig is.

Extra informatie over onze faciliteiten:

Het schoolgebouw is rolstoeltoegankelijk. Er zijn lokalen en ruimtes die niet toegankelijk zijn voor een rolstoel. Het schoolterrein waar veel activiteiten worden gegeven, is niet rolstoelvriendelijk.

Er zijn geen afgeschermde werkplekken. Er is één invalidetoilet voor volwassenen aanwezig. Er zijn geen prikkelvrije (arme) ruimtes door de openheid in het gebouw.

Er zijn leerpleinen en de lokalen hebben veel ramen naar buiten en naar de leerpleinen. 

Er zijn voldoende laptops en tablets aanwezig die de school heeft aangeschaft. Voor dyslectische leerlingen vragen we de ouders om een tablet of telefoon aan te schaffen, zodat wij de gesproken software hierop kunnen installeren.

We werken met aangepaste software voor leerlingen met een lichamelijke beperking, zodat zij verwerkingsstof op een computer kunnen maken.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij werken opbrengstgericht voor de kernvakken rekenen, taal en lezen. Dit betekent dat wij voor iedere leerling maximale leerresultaten willen behalen. Daarvoor werken we gedifferentieerd in de groepen. Daarnaast zetten wij interne en externe RT-leerkrachten ter ondersteuning van ons onderwijs in.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven