Openbare Basisschool Prins Willem Alexander

Laakweg 199 2521 SG Den Haag

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Prins Willem Alexander
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Prins Willem Alexander
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Prins Willem Alexander
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Prins Willem Alexander
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Prins Willem Alexander

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Eindtoets (2022-2023)
De leerlingen van groep 8 hebben in hun laatste schooljaar een mooie ontwikkeling doorgemaakt, wat blijkt uit de resultaten van de CITO Eindtoets (zie bijlage: schoolrapport 2023). 

Taal, lezen en rekenen zijn belangrijk. Deze drie vaardigheden bepalen onder andere of een leerling straks goed mee kan komen op de middelbare school en daarna. Daarom meet de eindtoets welk niveau de leerling beheerst op taal, op lezen en op rekenen. Wat gemeten wordt op de eindtoets, wordt omgezet in een bepaald niveau: een fundamenteel niveau (het basisniveau) en een streefniveau. 

Referentieniveaus gelden voor heel het onderwijs. Voor het basisonderwijs kijkt de inspectie naar twee niveaus: het percentage leerlingen dat het fundamenteel niveau heeft behaald en naar percentage leerlingen dat het streefniveau heeft behaald.

Fundamenteel niveau
Voor zowel lezen, taalverzorging als rekenen behalen we meer dan 90%. Dit betekent dus dat we op fundamenteel niveau meer dan voldoen aan de eisen van de inspectie. 

Behaalde resultaten (gemiddelde van 2019, 2021,2022): 

  • Totaal 1F
    Resultaat PWA: 93,8% (landelijk gemiddelde: 90,8%)
  • Rekenen 1F
    Resultaat PWA: 89,1% (landelijk gemiddelde: 84,6%)
  • Taal 1F
    Resultaat PWA: 96,6% (landelijk gemiddelde: 93,9%)
  • Lezen 1F
    Resultaat PWA: 98,8% (landelijk gemiddelde: 94,4%)

Streefniveau
De inspectie kijkt naar de kenmerken van de leerlingen en hun ouders om de verwachting te bepalen. Deze kenmerken bepalen de schoolweging, hierbij gaat de inspectie uit van een gemiddelde schoolweging van 3 schooljaren als maat voor de leerlingenpopulatie. De schoolweging van de PWA (2019, 2021, 2022) ligt op 38,3.


Hoe hoger de schoolweging (meer leerlingen die aandacht nodig hebben), hoe lager de signaleringswaarde van de inspectie. De signaleringswaarde van de PWA is 32,1 %

Behaalde resultaten (2019, 2021,2022): 

  • Totaal 1S/2F 
    Resultaat PWA: 55,2% (landelijk gemiddelde: 44,6%)
  • Rekenen 1S
    Resultaat PWA: 47,9% (landelijk gemiddelde: 31,5%)
  • Taal 2F
    Resultaat PWA: 55,5% (landelijk gemiddelde: 48,2%)
  • Lezen 2F
    Resultaat PWA: 62,2% (landelijk gemiddelde: 55,3%)

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We werken als school systematisch en doelgericht aan de maximale prestaties van onze leerlingen. We zien dit terug in onze resultaten op cognitief en sociaal emotioneel niveau. We volgen en analyseren deze resultaten en stemmen daar de onderwijsbehoefte van een leerling, groep of de school op af. De tussenresultaten worden door onze school gebruikt als indicator voor de ontwikkeling van het lerende kind.
  • 3x per jaar leerling- en groepsbesprekingen
  • 2x per jaar analyse van de schoolbrede Cito LVS resultaten met bijbehorende analysedocument
  • Voor het volgen van het klassenklimaat en de sociaal emotionele ontwikkeling van een kind, maken we gebruik van Leerling in beeld SEO.
  • Ons zorgbeleidsplan wordt jaarlijks geëvalueerd met het team en het management.

Opbrengst- en handelingsgericht werken

Het ene kind is het andere niet. Kinderen verschillen in hoe ze leren, wat ze gemakkelijk en moeilijk, leuk en vervelend vinden. We proberen hier zo veel mogelijk rekening mee te houden in de instructie (uitleg) en verwerking. We werken zo veel mogelijk in drie niveaugroepen.
Door de nadruk op het primaire proces, de kernactiviteit van het onderwijs, te leggen, spelen we goed in op al die verschillende kinderen. Dit betekent dat we handelingsgericht werken.

De leerkracht houdt in het onderwijs rekening met de onderwijsbehoeften van het kind en dit onderwijs is sterk gericht op samenwerking met de omgeving van het kind. Deze omgeving (gezin, ouders, club, etc.) is van invloed op de ontwikkeling van het kind. Samenwerken met ouders is voor ons van wezenlijk belang. Niet alleen ouders zijn belangrijk, ook de stem van de kinderen wordt gehoord. De inbreng in hun eigen onderwijsproces is groot (zelf doelen stellen, KOL-gesprekken, leerlingenraad).

We werken opbrengst gericht. Opbrengst gericht werken houdt in dat gegevens worden geanalyseerd en vervolgens benut om het onderwijs af te stemmen op de behoeften van de leerlingen in relatie tot het behalen van de beoogde leeropbrengsten. Opbrengstgericht werken in de school is terug te zien doordat we de ontwikkeling en vorderingen vastleggen, bijv. door het afnemen van toetsen, maar ook door te observeren en in gesprek te gaan met het kind. Als team analyseren we, trekken conclusies en nemen verbetermaatregelen die hierop aansluiten. Aan het begin van het schooljaar voeren we een kennismakingsgesprek, waarbij zowel leerlingen, ouders als leerkrachten hun verwachtingen, wensen en doelen kunnen uitspreken. Minimaal twee keer per jaar wordt de voortgang besproken (voortgangs- en rapportgesprek).

Registratie en leerlingvolgsysteem
Naast de toetsen die aan de methodes gekoppeld zijn maakt elke leerling vanaf groep 3 op twee momenten in het schooljaar de landelijk genormeerde CITO toetsen.

De resultaten van deze toetsen worden per leerling en per groep geregistreerd in een leerlingvolgsysteem. Dit leerlingvolgsysteem wordt door de intern begeleider beheerd. Uit de overzichten van dit systeem blijkt in welke mate elke individuele leerling zich de stof heeft eigen gemaakt en of de leerling voldoende vooruitgang heeft geboekt. We kijken daarbij niet alleen naar de landelijke normering, maar ook hoe een kind ontwikkelt 'ten opzichte van zichzelf'. We analyseren ook op groeps- en schoolniveau. De resultaten worden tijdens een groepsbespreking door de intern begeleider met de groepsleerkracht besproken. De groepsleerkracht gebruikt deze gegevens om, indien nodig extra instructie, ondersteuning of juist meer uitdaging te bieden.

Naast de dagelijkse resultaten in de klas, biedt het leerlingvolgsysteem ons extra mogelijkheden om te sturen op de individuele prestaties van leerlingen, alsmede op de leerresultaten op groep- en schoolniveau. Op basis van een analyse van de beschikbare gegevens worden door de leerkrachten en intern begeleider heldere en reële doelen gesteld.

In de kleutergroepen van de PWA wordt de ontwikkeling gevolgd met behulp van een nieuw observatiesysteem, De ontwikkeldriehoek, passend bij Piramide digitaal.

In het kader van de ‘vroegsignalering’ en de samenwerking met de peuterleerplek wordt er vanuit de basisschool preventief interne begeleiding ingezet in de peuterleerplek. Als de pedagogisch medewerksters van de peuterleerplek vragen hebben omtrent de ontwikkeling van een kind kunnen zij verzoeken om een observatie door de intern begeleider vanuit de basisschool.
Zaken als de taalontwikkeling, spelontwikkeling en cognitieve ontwikkeling kunnen geobserveerd worden. Zo nodig kunnen vervolgens de nodige impulsen (bijv. vervolgonderzoek, logopedie, opvoedondersteuning)ingezet worden, om de ontwikkeling van het jonge kind zo optimaal te laten verlopen, voordat het kind naar de kleutergroep op de basisschool gaat.

De school hanteert Leerling in beeld SEO in groep 3 t/m 8 voor het volgen en analyseren van de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Het instrument verhoogt het inzicht in de ontwikkeling van leerlingen op dit terrein en biedt leerkrachten de mogelijkheid om de samenhang met het verloop van onderwijs- en leerprocessen in kaart te brengen. Ook leerlingen vullen LiB SEO in (groep 5 t/m 8). Zij doen dit, omdat het van belang is te weten hoe leerlingen zélf denken over hun sociale competentie. Zo kan het oordeel van de leerkracht vergeleken worden met de resultaten van de leerling zelf. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De overstap naar voortgezet onderwijs
In groep 8 krijgt uw kind een basisschooladvies (BSA) voor de overgang naar de middelbare school.
Dat is een belangrijk moment in de schoolloopbaan van uw kind.

Ouderavond 
Maandagavond 2 oktober 2023 van 19.00 tot 20.00 uur is er een informatie avond over de overstap naar het VO, waar u voor uitgenodigd wordt.  

Voorlopig schooladvies
Tussen 10 en 31 januari 2024 krijgt u het voorlopige schooladvies meegedeeld.
Ook ontvangt u een lijst van VO-scholen passend bij het advies. Dit zijn alleen VO- scholen in de BOVO regio Haaglanden: Den Haag, Rijswijk, Leidschendam-Voorburg. De scholenlijst is bedoeld om u te helpen bij het oriënteren op vo-scholen waar uw kind naar toe zou kunnen. We helpen u uiteraard als u hulp nodig heeft bij het kiezen van een school. 

Totstandkoming (voorlopig) schooladvies 
In de meeste gevallen zit uw kind al geruime tijd bij ons op school. In dat geval kennen wij uw kind goed en hebben wij al vaker met u gesproken over hoe uw kind zich ontwikkelt. 
Op onze school werken wij met Leerling in beeld, het CITO – leerlingvolgsysteem (LiB). Behalve de toetsen van het CITO nemen wij ook andere (methode gebonden) toetsen af. De uitslagen van deze tussentijdse (CITO-) toetsen en de algemene ontwikkeling van uw kind worden altijd op de ouderavonden met u besproken. Ook vindt u de uitslagen bij de rapporten. Hierdoor heeft u goed zicht op het niveau van uw kind. 
Alle gegevens worden besproken met de huidige leerkracht(en), de leerkrachten van groep 6 en 7, de directie en de intern begeleider van de bovenbouw. Samen komen wij tot een weloverwogen voorlopig schooladvies. 

Wellicht is het goed om u te realiseren dat wij niet alleen naar de toetsen kijken hoe uw kind zich ontwikkelt. Ons schooladvies is gebaseerd op het totaalbeeld dat wij hebben van uw kind. Wij kijken ook naar zaken als bijvoorbeeld werkhouding, motivatie en concentratie. 

Onderwijskundig rapport
Alle bovengenoemde zaken worden vastgelegd in een onderwijskundig rapport (OKR). Dit onderwijskundig rapport leggen wij voor aan de scholen van het voortgezet onderwijs. De scholen van het voortgezet onderwijs besluiten op basis van het onderwijskundig rapport of zij een leerling wel of niet aannemen. Om deze reden kunnen alle ouders het onderwijskundig rapport inzien voor wij dit naar de school van het voortgezet onderwijs sturen. Als ouders en school het niet eens worden over de inhoud van het onderwijskundig rapport, kunt u altijd uw eigen visie aan het onderwijskundig rapport toevoegen

Doorstroomtoets
Met ingang van dit schooljaar wordt er een doorstroomtoets afgenomen in plaats van een eindtoets.
Deze toets vindt plaats in de eerste twee volledige weken van februari. De papieren Leerling in beeld-doorstroomtoets (Cito) wordt afgenomen op 6 en 7 februari. De digitale afname vindt uiterlijk vrijdag 16 februari plaats.
Mocht uw kind de afname gemist hebben, is er een inhaal mogelijkheid in de week van 4 t/m 8 maart.

De uitslag van de doorstroomtoets wordt uiterlijk vrijdag 15 maart bekend gemaakt. 

Heroverweging
Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. 
Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. Als school moeten we motiveren waarom we het advies niet verhogen.

Definitief advies
Tijdens het rapport- en adviesgesprek in de week van 18 t/m 22 maart ontvangen u en uw kind het definitieve schooladvies. 

Aanmelden school voor voortgezet onderwijs
In de week van 25 t/m 31 maart moeten u en uw kind (digitaal) aanmelden bij de VO school.
Het is belangrijk dat u voldoende voorkeursscholen invult op de voorkeurslijst.
Wijziging: alle leerlingen die op of na 18 maart 2024 een definitief schooladvies hebben gekregen, kunnen zich vanaf die datum digitaal aanmelden bij vo-scholen in de BOVO-regio.

Op woensdag 15 mei tussen 15.00 en 17.00 uur ontvangt u bericht van de VO school of uw kind geplaatst is.
Ook de school wordt via het digitale systeem op de hoogte gebracht van de plaatsingen van de leerlingen.

Het kan zijn dat uw kind niet geplaatst wordt op de school van voorkeur (1e plek op de voorkeurslijst). Er wordt dan op volgorde van de voorkeurslijst gekeken op welke school uw kind geplaatst kan worden, tot er een plek gevonden is. 
Vanaf 17 mei publiceren de VO scholen hun beschikbare plekken op Scholenwijzer.nl. Op dinsdag 21 mei kunt u digitaal aanmelden voor de twee ronde van aanmelden. Dit is dus alleen nodig als uw kind niet geplaatst is bij de eerste ronde! Op vrijdag 31 mei volgt een bericht met toelatingsbesluit van BOVO tussen 15.00 en 17.00 uur.
Mocht uw kind dan nog niet terecht kunnen op één van de scholen van de voorkeurslijst volgt een loting met de uitslag hiervan op 6 juni om 10.00 uur.

Als een leerling onverhoopt op alle scholen van de voorkeurslijst uitgeloot is, zullen wij  proactief contact opnemen op de dag van de uitslag.

Warme overdracht
Op woensdag 26 juni en/of 3 juli vindt een warme overdracht plaats tussen onze school en de nieuwe school. De leerkracht van uw kind geeft (mondeling) informatie aan de mentor, brugklascoördinator of zorgcoördinator. 

Kennismaking VO-school
In de periode van 3 t/m 10 juli maakt uw kind kennis met de klas, de mentor en de school. 

Adviezen schooljaar 2022-2023
In schooljaar 2022 -2023 hebben onze groep 8 leerlingen de volgende adviezen gekregen en zijn hiermee ook geplaatst in het voortgezet onderwijs:

  • Vwo: 4 leerlingen
  • Havo/Vwo: 4 leerlingen
  • Havo: 3 leerlingen
  • TL/Havo: 8 leerlingen
  • TL: 2 leerlingen
  • Kader/TL: 2 leerlingen
  • Kader: 3 leerlingen
  • Basis/Kader met LWOO: 3 leerlingen
  • Basis met LWOO: 1 leerling
  • Praktijk: 1 leerling

LWOO staat voor LeerWeg Ondersteunend Onderwijs. Dit is bestemd voor leerlingen die extra hulp nodig hebben bij het behalen van hun diploma. Dit kan zijn door kleinere klassen, bijlessen, huiswerkbegeleiding of trainingen voor de leerlingen om beter te studeren. 

Uitstroom 2022-2023:

  • Rijswijks Lyceum: 3 leerlingen
  • Wateringse Veld College: 2 leerlingen
  • Van Vredenburch College: 4 leerlingen
  • Lyceum Ypenburg: 5 leerlingen
  • Montaigne Lyceum: 1 leerling
  • Edith Stein College: 2 leerlingen
  • Roemer Vischer College: 1 leerling
  • Sint-Maartenscollege: 1 leerling
  • Johan de Wittcollege: 3 leerlingen
  • Christelijk Lyceum Zandvliet: 2 leerlingen
  • Corbulo colleg: 1 leerling
  • Dalton Voorburg: 1 leerling
  • Veurs Voorburg: 2 leerlingen
  • Maris College: 2 leerlingen
  • Gymnasium Haganum: 1 leerling
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk zorg te dragen voor een veilig leef- en leerklimaat. Veiligheid is een basisvoorwaarde om te leren. Pas dan zijn kinderen in staat zich sociaal en emotioneel goed te ontwikkelen.

Met ons lesprogramma ontwikkelen en versterken wij de sociale en emotionele vaardigheden van kinderen individueel en in groepsverband. Kinderen leren samen te leven en te werken, met spelregels om te gaan, hun eigen mening te vormen en die van anderen te respecteren. Ook ontdekken leerlingen hun eigen positie in de samenleving en komen ze erachter hoe ze zelf een bijdrage kunnen leveren aan hun wijk, regio, land en de wereld, zodat ze zich ontwikkelen tot verantwoordelijke wereldburgers.  

Met ons volgsysteem en vragenlijsten volgen wij de ontwikkeling van onze kinderen en bieden hulp en ondersteuning daar waar nodig is.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid, vertrouwen
  • Plezier, harmonie, samenwerken
  • Verantwoordelijk, zelfstandig

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In maart 2016 is de Onderwijsinspectie voor het laatst op de PWA geweest. In de bijlagen vindt u 'Het rapport van bevindingen kwaliteitsonderzoek'.

In 2022 vond het  bestuurlijk vierjaarlijks inspectieonderzoek plaats. In de bijlagen vindt u het eindrapport.

Wat houdt het vierjaarlijks bestuurlijk inspectieonderzoek in?   

Eens in de 4 jaar doet de inspectie uitgebreid onderzoek bij het bestuur en zijn scholen.
In het toezicht vormen de verantwoordelijkheid van besturen voor onderwijskwaliteit en hun ambities het uitgangspunt en daarom begint het vierjaarlijks onderzoek bij het bestuur. 
De inspectie onderzoekt of de (be)sturing door het bestuur op de kwaliteit van de scholen op orde is, of er sprake is van deugdelijk financieel beheer en hoe dit bijdraagt aan de kernfuncties van het onderwijs (de stelselthema’s). 

Het vierjaarlijks onderzoek bestaat doorgaans uit een aantal vaste onderdelen. De inspectie bepaalt de intensiteit van het toezicht (proportionaliteit) op basis van de beschikbare gegevens van bestuur en scholen en ze houdt in de uitvoering van het onderzoek rekening met de specifieke inrichting en context van het bestuur en de scholen (maatwerk).

Een nieuw inspectiekader, andere onderzoeksactiviteiten 

De inspectie werkt vanaf dit schooljaar met een nieuw Inspectiekader. 
Een belangrijke wijziging is dat er nu een apart waarderingskader geldt voor besturen en scholen. Verificatie-activiteiten op de scholen als onderdeel van het bestuursonderzoek zijn uitsluitend bedoeld om te verifiëren of de besturing door het bestuur effectief is en of het bestuur (be)stuurt op basis van een actueel beeld van de kwaliteit. De inspectie oordeelt dus niet over de kwaliteit van de school op basis van de schoolstandaarden. Een uitzondering geldt voor de scholen die we als bestuur zelf voordragen voor het oordeel Goed of scholen die de inspectie wil onderzoeken vanwege detecteerde risico’s.

Audits

Binnen onze stichting monitoren we de kwaliteit van onze scholen onder andere met elkáár door interne audits (1x per 3 jaar). In de andere jaren is er een schoolbezoek van de bovenschools directeur. 
De laatste audit op de PWA is uitgevoerd in november 2020. 

Volgens afspraak is op de school een audit uitgevoerd naar het functioneren van de schoolorganisatie en naar de kwaliteit van het onderwijs dat de school biedt. De focus van de audit was gericht op:

  • de deugdelijkheid van de uitvoering van de kwaliteitszorg en de zelfevaluatie en op de betrouwbaarheid van de eigen waarderingen
  • mogelijke risico’s die de school loopt ten aanzien van de kwaliteit van het onderwijs
  • de mogelijkheden om de kwaliteit van het onderwijs te borgen en te verbeteren
  • eigen leervragen van de school.

De school heeft de volgende eigen leervragen geformuleerd:

  • Is er tijdens het bezoek duidelijk in de school en in de klassen (tijdens de lessen) een doorgaande lijn terug te zien betreffende het gebruiken van DIM en coöperatieve werkvormen?
  • Ook is de school benieuwd of tijdens het bezoek ook al zichtbaar is dat zij met het thema eigenaarschap bezig zijn.

De auditcommissie heeft gebruik gemaakt van een auditkader met de volgende hoofdthema’s:

  • het onderwijsleerproces, het pedagogisch klimaat en de leerlingenondersteuning
  • de kwaliteitszorg en de kwaliteitscultuur
  • de onderwijsresultaten

De auditcommissie heeft zich gebaseerd op de zelfevaluatie, monitorgegevens en de documenten die door de school zijn aangeleverd. Vervolgens is in afstemming met de school het auditprogramma opgesteld.

Vaste onderdelen van het programma zijn:

  • een kennismaking met de school
  • de mogelijkheid aanvullende documenten in te zien
  • groepsbezoeken en observaties
  • gesprekken met leerlingen, beleidsteam, team leerlingenzorg en leraren
  • een mondelinge en voorlopige feedback aan het einde van de dag.

Voor het overige heeft de auditcommissie met de school afspraken gemaakt over aanvullende activiteiten gedurende de auditdag.

Conclusies van de audit commissie:

  • De auditcommissie heeft een school gezien met een pedagogisch klimaat dat gekenmerkt wordt door veiligheid, waarin het fijn is voor leerlingen en leraren.
    Er heerst een cultuur in de school waarin leerlingen en leraren zich veilig voelen en tot leren komen. Leerlingen gaan op een respectvolle manier met elkaar om.
  • De auditcommissie heeft een school gezien met een aanpak van directe instructie (DIM).
    Lesdoelen worden benoemd en er wordt gedifferentieerd in verwerking. Er is een zichtbare start gemaakt met het komen tot een doorgaande lijn. Tijdens de auditdag zijn er vooral leerkracht gestuurde lessen gezien.
  • Er is sprake van leerkrachten die hun vak verstaan en een klimaat waarin veel wordt opgepakt.
    Leerkrachten zijn vaardig als het gaat om volgen van de leerlingen. Veel vindt nog wel plaats in de hoofden. Er zijn mooie proeftuintjes gezien als het gaat om werken aan eigenaarschap.
  • De school heeft de leerlingen goed in beeld.
    De zorgstructuur staat in de basis. Er wordt gewerkt met Esis waar ook groepsplannen in zijn opgenomen. Ook worden er regelmatig groepsbesprekingen gehouden.

Terug naar boven