Annie MG Schmidtschool

Van Hoornbeekstraat 5 2582 RA Den Haag

  • Tijdens rekenen en spelling werken wij met Snappet
  • Schoolfoto van Annie MG Schmidtschool
  • Schoolfoto van Annie MG Schmidtschool
  • Schoolfoto van Annie MG Schmidtschool
  • Schoolfoto van Annie MG Schmidtschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Cito eindtoets zien wij als een terugblik op het door ons gegeven onderwijs. Wij kijken hier kritisch naar en zoeken naar accenten waarop we ons onderwijs kunnen verbeteren.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze tussenresultaten
Tweemaal per jaar, in februari en juni, vindt er een analyse plaats op basis van de Cito-resultaten. Dit gebeurt op groepsniveau tijdens groepsbesprekingen met leerkrachten en intern begeleiders, een analysegesprek tussen directie en leerkracht en op schoolniveau door intern begeleiders en directie. Tijdens deze gesprekken komt ook aan bod hoe de leerkrachten het onderwijs aanpassen naar aanleiding van de toetsresultaten.
Tweemaal per jaar voeren de intern begeleiders met de leerkrachten de leerlingbesprekingen. In deze gesprekken worden ook de Cito en SCOL-resultaten meegenomen. Aan het einde van het schooljaar wordt er een overdracht-gesprek gevoerd tussen de huidige leerkracht en de leerkracht van het komende schooljaar.



Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze pedagogische leeromgeving 
De pedagogische omgeving is meer dan alleen het overdragen van normen en waarden: de school is een leer- en leefgemeenschap, waarbij de ontwikkeling van het individuele kind centraal staat. In deze leeromgeving krijgen keuzevrijheid, zingeving en creativiteit een plaats. Ook is het belangrijk dat er ontmoetingen plaatsvinden tussen verschillende culturen, want dat stimuleert de sociale en maatschappelijke betrokkenheid. Kinderen leren optimaal in een omgeving waarin ze zich veilig en geaccepteerd voelen. Een leerkracht moet zo’n omgeving bieden in de schoolklas. Het is niet alleen een leeromgeving, maar net zo goed een leefomgeving. Een basisbehoefte van een kind is dat het zich veilig voelt. Sociale veiligheid is tegelijk een voorwaarde voor de ontwikkeling. De maatschappij waarin wij leven is erg complex en kinderen worden regelmatig geconfronteerd met heftige informatie. Het is daarom nodig dat de kinderen in een veilige omgeving deze informatie kunnen bespreken en verwerken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Welbevinden
  • Positieve ervaringen opdoen
  • Grenzen stellen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven