Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Ons kleuteronderwijs:
We zien het als de taak van de kleuterleerkracht om het van nature nieuwsgierige en snel verwonderde jonge kind te ondersteunen bij het aangaan van avontuur. Naast het zien en laten gebeuren van kleine leermomenten ligt de taak van de leerkracht daarbij vooral in het creëren van een uitdagende, op de brede ontwikkeling gerichte speelleeromgeving en het aangrijpen van spontane gebeurtenissen om hiervan een leersituaties te maken. Het doel: spelenderwijs tot zoveel mogelijk kleine en grote leermomenten komen, die ervoor zorgen dat het jonge kind de wereld om hem heen steeds beter begrijpt en daar ook naar handelt.
Eén van de belangrijkste kwaliteiten van een leerkracht is het vermogen zich in te leven in de ervaringen en gedachten van kinderen. Vanuit verbondenheid met het (rollen)spel van de kinderen is het mogelijk om kinderen bij elkaar te betrekken en hun (rollen)spel te verdiepen en te verrijken, ook met lezen, schrijven en rekenen. Niet als geïsoleerde vaardigheid, als lesje aan een tafeltje, maar als onderdeel van het verhaal dat kinderen spelen en waarin het lezen, schrijven en rekenen vanzelfsprekend een rol speelt.
Vooral via (rollen)spel en bewegen kan tegemoet worden gekomen aan deze specifieke ontwikkelingsbehoefte van het jonge kind. Spel en bewegen bieden namelijk de mogelijkheid om:
· kennis en vaardigheden op te doen, toe te passen en te oefenen;
· gebeurtenissen te verwerken, te begrijpen en te herhalen;
· te leren omgaan met anderen;
· de mogelijkheden van je lichaam te leren kennen en te verfijnen.
We leiden onze kinderen op voor een toekomst waarvan wij nu niet weten hoe deze eruit ziet, we weten nu niet welke beroepen er bestaan op het moment dat onze kinderen de arbeidsmarkt betreden. We realiseren ons dat de kinderen het niet gaan redden met alleen basiskennis. Daarom willen wij onze kinderen vaardigheden, sociale competenties en kennis meegeven en willen we op de Annie M.G. Schmidtschool meer oog hebben voor onderwijs vanuit leerdoelen en kind-specifieke onderwijsbehoeften.
De komende jaren geven we onze kinderen steeds meer eigenaarschap over hun eigen leren om de nieuwsgierige houding van kinderen te stimuleren en in te spelen op de motivatie om te willen leren. We dagen de kinderen uit om stappen te kunnen en te durven nemen. Ook kijken we naar de leer- en bewegingsbehoefte van onze kinderen en passen ons onderwijs hierop aan. Deze manier van werken, Thematisch spelend en onderzoekend leren, vraagt veel van het team, zij geven, vanuit overtuiging, vorm aan kindgericht en doelgericht onderwijs. Door aandacht te besteden aan al deze componenten bieden wij onze kinderen een veilige leer- en leefomgeving, waarin ieder kind tot zijn of haar recht komt en zich fijn voelt, zodat hij of zij zich optimaal kan ontwikkelen. Samen vormen we de toekomst.
Zie ons schoolondersteuningsprofiel op de site van onze school: https://www.amgschmidtschool.nl/
De Annie M.G. Schmidtschool is een school met taalsterke kinderen. Dit heeft grotendeels te maken met het milieu waaruit onze kinderen komen: hoogopgeleide ouders met goede woon– en leefomstandigheden. Door de toenemende internationalisering van Den Haag bezoeken steeds meer leerlingen van een andere nationaliteit onze school. Alhoewel andere onderwijsinstellingen in Den Haag (Haagse School Vereniging, The British School, The American School, European School, The International School, de Oranjeschool) ook onderwijs aan anderstalige leerlingen verzorgen, zal zeker een groot deel van deze doelgroep naar andere vormen van onderwijs zoeken. En zo bij de Annie M. G. Schmidtschool komen, omdat beide locaties zich in de zogenaamde Internationale Zone in Den Haag bevinden. Op dit moment stromen er op beide locaties bij de kleutergroepen steeds meer kinderen in met een NT2 achtergrond. Hierin valt onderscheid te maken. De leerlingen spreken zelf geen Nederlands, de ouders spreken geen of gebrekkig Nederlands, één van de ouders spreekt geen of gebrekkig Nederlands.
De Annie M.G. Schmidtschool is geen VVE school, maar het is voor ons vanzelfsprekend dat we oog hebben voor de onderwijsbehoeften van onze kinderen.
De Annie M.G. Schmidtschool heeft geen eigen peuterspeelzaal, voor onze opvang werken wij met 2Samen: www.2samen.nl.