? Uitbreiden professionaliseringsmogelijkheden, leernetwerken en labs (vraaggericht), om:
? Inspiratie, inhoud en verdieping te geven bij gewenste onderwijsvernieuwing
? De lerende cultuur te stimuleren
? Aan te sluiten bij leer- en ontwikkelbehoeften van specifieke groepen medewerkers, scholen en bestuurskantoor
? Processen en procedures dienend te laten zijn aan het primaire proces
? Een aantrekkelijke werkgever te zijn (personeel binden en boeien)
? Versterken van interne en externe communicatie (inclusief arbeidsmarktcommunicatie), om
? Elkaar intern goed te kunnen informeren over relevante ontwikkelingen en besluiten;
? Goed en met de juiste uitstraling zichtbaar te zijn voor (potentieel nieuwe) medewerkers, leerlingen, ouders en samenwerkingspartners.
? Zichtbaar te zijn en te verantwoorden aan stakeholders.
? Rand voorwaardelijke verbeteringen door te voeren en daarin strategische (beleids- )keuzes te maken, om
? Het primaire proces op de scholen beter ondersteunen en taken te verlichten;
? Beter aan te sluiten bij de gewenste onderwijsvernieuwing
? Beter aan te sluiten bij de (maatwerk-)behoefte van scholen.
? Beter aan te sluiten bij maatschappelijke en technologische ontwikkelingen
? Door ontwikkelen van de boven schoolse kwaliteitszorg (o.a. via het interne auditsysteem), om:
? Samen het professionele gesprek te voeren om ontwikkelingen op scholen een stap verder te helpen en zo een bredere kijk op onderwijskwaliteit te ontwikkelen
? Meer met en van elkaar te leren
? Aan te sluiten bij het nieuwe inspectietoezicht
? Verbeteren van evaluatie, monitoring en onderzoek (praktijkgericht), om:
? Objectief inzicht te krijgen in de brede ontwikkeling van leerlingen
? Beter onderbouwd ontwikkelingen te kunnen volgen en het inhoudelijk gesprek te voeren
? In de onderwijspraktijk meer “evidence based” / “evidence informed” te werken
? Intensiveren van de samenwerking met kinderopvang en het voortgezet onderwijs, om:
? De doorgaande lijn voorschoolse voorziening – school te versterken (+ vroegsignalering)
? Vanuit één pedagogisch-didactische visie dag-arrangementen te realiseren
? Nieuwe organisatievormen, combinatiefuncties en carrière-paden voor personeel mogelijk te maken
? Te zorgen dat alle leerlingen een vo-school vinden die bij ze past en een soepele overgang ervaren.
? Nauwere samenwerking tussen SO, SBO, BAO, ambulante dienst en SWV, om:
? Voor alle kinderen passend onderwijs te realiseren dat betaalbaar is en efficiënt georganiseerd.
? Intensiveren van de samenwerking met de (academische) PABO’s om:
? Gezamenlijk studenten op te leiden tot leerkrachten, die graag op onze scholen werken.
? Om van en met studenten en collega’s van de PABO’s te leren en ons te ontwikkelen.